KRITISK: Professor Bernt Hagtvet ved Universitetet i Oslo. Her på et bilde fra 2006.
KRITISK: Professor Bernt Hagtvet ved Universitetet i Oslo. Her på et bilde fra 2006. Foto: Geir Otto Johansen NTB scanpix

Professor vil utvise studenter som bruker mobil under forelesning

Norsk studentorganisasjon skylder på kjedelig undervisning

INNENRIKS

Professor Bernt Hagtvet mener studenter som drar frem mobilen under forelesning mangler folkeskikk.

Publisert: Oppdatert: 01.09.16 06:31

I en fersk undersøkelse som YouGov har gjennomført for Telia svarer åtte av ti at de bruker telefonen under forelesning. Dette faller ikke i god jord hos professoren ved Institutt for statsvitenskap ved Universitetet i Oslo.

– De bør utvises fordi de forstyrrer andre, inkludert foreleseren, og viser at de hverken har folkeskikk eller modenhet til å være på universitetet, skriver Hagtvet i en sms til VG.

Han underviser for tiden ved Yale i USA, hvor dette praktiseres. Professoren mener ikke undervisningskvaliteten har noe med saken å gjøre.

– Går du inn til en forelesning er det for å lære, ikke for å bruke mobil. Dette er helt elementært og må holdes atskilt fra eventuelle reformer av undervisning, skriver han.

Les også: Advarer mot mobilforbud på skolen

– Det frister med Facebook

På Universitetet i Oslo sitter studentene Lina Isaksen og Hedvig Jakobsen, som studerer henholdsvis spesialpedagogikk og kriminologi. De prøver å beholde telefonen i lomma under forelesningene, men innrømmer at de iblant faller for fristelsen.

– Jeg bruker sjelden telefon i forelesningene, jeg foretrekker å vente til pausen, Men jeg kan sjekke den hvis jeg får en sms, for eksempel, sier Jakobsen.

Også Isaksen vedgår at hun til tider bruker mobilen, men understreker at det kun er til «småting».

– Det hender jeg sjekker klokken, og da kan jeg også se om jeg har fått en melding eller noe sånt. Da kan det hende jeg svarer også, sånn kjapt og greit.

De er ikke overrasket over resultatene i undersøkelselsen, hvor 80 prosent av de 400 studentene som har svart, innrømmer mobilbruk under forelesning.

– Mange trenger et avbrekk, det er lett å kjede seg på forelesninger. Når det blir mye fagstoff frister det med Facebook, tror Jakobsen.

Les også: Her er Facebooks mål for Norge

Skylder på forelesningene

Leder i Norsk studentorganisasjon, Marianne Andenæs, ser flere grunner til at studenter velger telefonen fremfor å følge med i forelesningene.

– Dette viser jo at man har en vei å gå når det kommer til undervisning som engasjerer studentene og får de til å være aktivt med i undervisningen, sier hun.

Hun mener foreleserne burde bruke nettopp mobilen til å forbedre undervisningen.

– Foreleseren må jo stille seg selv spørsmålet om hvordan man kan bruke de digitale verktøyene som en aktiv del av undervisningen.

Les også: Facebook-studenter har lavere karaktersnitt

Samtidig understreker hun at også studentene selv må sørge for å følge med i forelesning.

– Man har selvfølgelig et stort ansvar for egen læring, men det tror jeg studentene tar. De færreste ville nok tatt opp telefonen hvis de følte at de fikk godt utbytte av å være der, sier hun.

– Et problem

Statssekretær Bjørn Haugstad i Kunnskapsdepartementet mener det er problematisk at så mange velger telefonen fremfor undervisningen.

– Det er jo et problem i den forstand at studentene ikke får med seg forelesningen. Det er ikke alt av krevende fagstoff som er like lett å lese seg opp på etterpå, skriver han i en e-post til VG.

Han mener likevel at foreleserne har et ansvar for å se på om måten de underviser på er god nok.

– Hvis de ikke har endret form på forelesningene sine siden 90-tallet, er det nok på tide. Det er mange muligheter for å gjøre undervisningen nyttig og spennende, men samtidig må vi ha i bakhodet at undervisning ikke er underholdning og at en god del forelesninger er krevende.

Les også: Studenter som trener gjør det bedre faglig

Leder for privat marked i Telia, Svein Henning Kirkeng, tror studentenes mobilvaner kan være med på å løfte undervisningen.

– Når man ser hvor langt teknologien har kommet, er det vanskelig å se for seg at potensialet er fullstendig utnyttet.

UiO-studentene støtter Andenæs i at undervisningen burde utvikle seg litt.

– Det er jo mange som faller av en kjip powerpointpresentasjon og det formatet en forelesning ofte er, sier Isaksen.

Her kan du lese mer om