Vil samle alle bilavgiftene i en drivstoffavgift: Frp-Sandberg åpner for økt avgift på bensin og diesel

Men nå skal han på loffen i bobil

Frp-nestleder Per Sandberg vil samle de grønne bilavgiftene i en drivstoffavgift. Bensin- og dieselbiler ligger an til å få økte avgifter. – De som forurenser mest, må betale, sier han.

Artikkelen er over tre år gammel

Helt til vi tok med Frp-nestleder Per Sandberg til Ekeberg camping for å hilse på bobilfolket, mistenkte vi ham for å ha skaffet seg bobil som et rent nedsnobbende, imagebyggende tiltak.

Men i møte med andre bobilister, ble det avslørt et ekte engasjement og oppriktig glede over å kjøre rundt med huset bakpå.

– Denne her er finere enn min. Den er helintegrert og med stor garasje, sier han på en bobilstammespråk som uinvidde ikke skjønner noe av.

Det er bobilen til Frode Solend og Pernille Meling han prater om. Helintegrert betyr at du kan gå rett fra førersetet og bakover i bobilen. Garasje betyr et stort rom bakerst i bobilen.

Aktuell: Så mye bobil får du for pengene

Varsler høyere drivstoffutgifter

– Fordelen med bobil er at du kan kjøre hvor du vil og ta den med på fotballturneringene til ungene, til skisteder om vinteren, sier Solend, og takker Sandberg for at bobil nå kan passere som vanlig bil i bomringene.

Sandberg nikker bekreftende og lister ubeskjedent opp andre lettelser han har bidratt til. Selv kjøpte han og kona bobil for tre år siden.

– Det har vi ikke angret et sekund på. Vi har hatt det mye gøy. Men vi er sånne som ikke ser på bruksanvisningen først. Så vi har opplevd endel, sier han og ler:

– Under vår første tur fikk vi rødt lys i Narvik. Det kom en fyr løpende etter meg og kakket på vinduet: Det renner en foss ut av bilen din! sa han og gikk. Det var spillvannstanken som flommet over. Og en natt våknet kona at det var 40 grader i bilen. Det var feilsatt termostat. Det er alltid noe nytt å lære.

Les: Så mye koster det å leie bobil

Frps 1. nestleder er kjent bilentusiast også i politikken. Før sommeren fikk han stanset et vedtak på Stortinget om at nybilsalget fra 2025 kun skulle være med nullutslippsbiler.

– Det går ikke an å leve så fjernt fra virkeligheten. Jeg sørget for at det ikke ble et forbud, men bare ett mål.

– For ganske få år siden bestemte politikerne seg for at diesel var bedre enn bensin; avgiften og dieselprisen ble lavere og folk kjøpte dieselbiler. Nå sier dere at diseselbiler er problemet. Skjønner du at folk fortviler?

– Jeg forstår reaksjonene fullt ut. Jeg vet at folk sitter på lørdagskvelden og prater om dette og rister på hodet.

– Hva vil du gjøre?

– Trafikk er en av de store utslippskildene av CO2. Jeg tror vi er kommet dit hvor folk er villige til å være med på en dugnad, med følgende premiss: At det er de som forurenser som må betale.

Vil samle avgiftene

– Jeg tror vi kommer til å samle oss om at de som forurenser skal betale, og at alle miljøavgiftene flyttes over på drivstoffavgiften.

– Så det som nå fremmes av regjeringen; gebyr for å kjøre med diesel i lavutslippssoner og mulig differensiert bomavgift skal samles i én drivstoffavgift?

– Ja, det vil gjøre det enkelt for forbrukerne å forholde seg til.

– Det vil gi en kraftig økning av drivstoff-avgiften for de som kjører diesel; de risikerer en pris pr. liter på 20-30 kroner?

– Jeg vil ikke si noe om nivåer eller tidspunkt, men jeg tror det er riktig å samle avgiftene og legge til grunn at de som forurenser mest, skal betale mer.

Har du planer om å kjøpe bobil; les dette

Litt lenger borte står den hjemmelagede bobilen til Annbjørg Torvanger og Roger Ellingsen. Trønderdialekten gjør at de to herrene finner tonen umiddelbart, og Roger viser statsråden stolt rundt i en bil full av sjel.

FOREBYGGENDE: Roger Ellingsen sier en alltid må ha med litt Jägermeister for i hindre angrep av «basselusker». Per Sandberg sier at det kan være en utmerket medisin for å forebygge mageproblemer. Foto: Helge Mikalsen VG

Sandberg planlegger å selge sin Bürstner, og håper å få 400.000 kroner for den. Så skal han kjøpe en ny. Men først står ferien for døren:

– Først en uke til Thailand, hvor vi også skal besøke familie. Så skal sønnen på vikingfestivalen i Borre i Vestfold, før vi setter oss i bobilen og reiser nordover. Vi skal reise rundt i Nord-Norge i to-tre uker uten en eneste plan: Vi loffer rundt fra sted til sted, sier Sandberg.

Les: Bobil med Ferrari i magen

Innrømmer feil

Det er vel ett år igjen til neste stortingsvalg. Sandberg synes kompromissene med Venstre og KrF har vært verdt det.

– Jeg tror våre velgere har sett at vi sitter i en regjering hvor vi må inngå kompromisser. Ser du på oppslutningen på målingene for Høyre og Frp, setter de pris på det vi får til.

– Dere har ikke akkurat fått fjernet mange bomringer?

– Vi har fått fjernet noen og kjemper imot på alle områder der vi kan. Når vi henter inn 60 milliarder kroner i bilavgifter i året, er det pinadø nok.

– Og kontantstøtten er der bare fordi dere er avhengig av KrF?

– Jeg skal komme med en erkjennelse: Jeg var med på å fremforhandle den med sentrum i 1999. Jeg angrer på det.

IMPONERT: – Jeg gikk forbi en campingvogn som var 13 meter lang, sier en ivrig pekende Per Sandberg på Ekeberg camping, her sammen med bobilferierende Frode Solend og Pernille Meling. Den såkalte garasjen er under armen hans, bakerst i bobilen. Foto: Helge Mikalsen VG

Men den vil ikke bli fjernet, fordi det er en viktig sak for KrF.

– Dere anklaget gang på gang for å ri to hester i samme sak og overprofilere viktige Frp-saker?

– Det er helt feil. Vår overordnede lojalitet er mot Frps partiprogram. Så har vi sagt ja til regjeringserklæringen med Høyre og å inngå et samarbeid med KrF og Venstre. Vår stortingsgruppe og våre statsråder har lojalt fulgt opp dette. Men innenfor grensene av disse avtalene, er det politisk handlingsrom som vi har utnyttet.

– Vil stanse utbetalinger av barnetrygd og kontantstøtte

Han varsler også at de i den pågående programprosessen vil ha fokus på innvandring og trygd.

– En for nordmenn og en for innvandrere?

– Jeg tror i hvert fall at vi trenger en debatt om at innvandrere skal få redusert trygd til de er etablert i Norge med jobb og hvor de selv er bidragsytere til våre trygdesystemer.

Han viser til tiltakene arbeidsministeren la frem mandag, som han støtter.

– Heldigvis har det skjedd innstramminger som gjør at vi ikke ligger an til å oppleve sammen tilstrømming som i fjor. At Sverige og Danmark har stengt grensene, gjør at de er en buffer for Norge.

TOK ANSVAR: Det begynte å regne under intervjuet på Ekeberg Camping. Da tok det ikke mange sekundene før Per Sandberg tok bordet i egne hender og sikret oss inn under et fortelt. Foto: Helge Mikalsen VG

Det er bobilmannen og politikeren vi i stor grad har pratet med. Men han er også fiskeriminister og har fått kritikk i det siste for å tilby oppdretterne vekst.

Oppdrettsgigant Marine Harvest har vært kritisk fordi luseproblemet må løses først.

– Jeg mener lakseprisen er så høy at vi risikerer å miste markeder. Vi sier ikke ja til vekst i antallet fisk i merdene, men at oppdretterne kan ha noe mer i høysesongen og lavere andre tider av året. Jeg gir næringen selv ansvaret for dett,e og det vet utmerket godt at vi har stilt klare krav om at de må løse luseproblemet.

Han sier han har positiv dialog både med den russiske fiskeråden og den nye kinesiske ambassadøren. Norsk laks boikottes av de to gigantlandene.

– Jeg opplever vilje til dialog, så får vi se. Utfordringen akkurat nå er ikke at vi trenger nye markeder, men å få levere til de to landene er veldig viktig for oss på sikt.

Les også

  1. Sandberg om Russland-besøk: – Prioriterer fiskerisamarbeid, ikke sanksjoner

    Fiskeriminister Per Sandberg (Frp) reiser til Russland som første statsråd siden Krim-annekteringen.
  2. Line Miriam Sandberg (Frp): – Det er stressende å ha barn

    Ekteparet Sandberg er lokal- og rikspolitikere, med en sønn på ti år. Line Miriam, kona til Per, mener det er en ærlig…
  3. Venstre vil skru opp dieselavgiften

    Venstre-nestleder Ola Elvestuen varsler at hans parti vil krympe prisforskjellen mellom bensin og autodiesel når Venstre…
  4. Fiskeriminister Per Sandberg tror på dialog og samarbeid med Russland

    Fiskeriminister Per Sandberg (Frp) vil framheve norsk-russisk fiskeriforvaltningssuksess når han som første norske…
  5. Solvik-Olsens bompengesjokk: Fergefri vestlandstur kan koste 3700 kroner i bompenger

    Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen liker dårlig at landets bilister må ut med 3700 kroner i bompenger for en biltur…
  6. Frp slår alle bomrekorder: Aldri har vi betalt mer bompenger

    Hver dag krever Frps samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen inn over 24 millioner i bompenger. Det er norsk rekord.
  7. Ap-Jonas vil lære «kidsa» å kode

    SAN FRANCISCO (VG) Ap-leder Jonas Gahr Støre (55) har planen klar for hvordan Norge skal hevde seg som teknologinasjon.
  8. Hva vi diskuterer når vi diskuterer rasisme

    Hva om vi brukte mindre tid på å tørre å ta debatten og mer tid på å tørre å bekjempe rasisme?
  9. Fem år etter 22. juli: Erna Solberg i stort VG-intervju: – Beredskapssenteret har vært et mareritt for oss

    STATSMINISTERBOLIGEN (VG) Erna Solberg (H) tar selvkritikk for at beredskapssenteret er forsinket, og sier regjeringen…
  10. Norge løper Putins ærend

    Gjør Europa som den norske gasslobbyen vil, blir Russland enda mektigere.
  11. Carl I. Hagen: Sylvi soleklar kandidat til å overta for Siv

    Den dagen det blir aktuelt å erstatte Siv Jensen som leder av…
  12. Hareide forstår Listhaugs tenkepause: Dersom familielivet ikke går lenger, er det politikken som går ut

    KrF-leder Knut Arild Hareide har forståelse for Sylvi Listhaugs dilemma som toppolitiker og småbarnsforelder, og sier…
  13. Fiskeribladet Fiskaren legger seg flyndreflat for fiskeriministeren

    Fiskeribladet Fiskaren legger seg flat som en flyndre og beklager angrepet på fiskeriminister Per Sandberg (Frp).
  14. Tord Lien: 25 kilo mindre minister

    Siden han tok over statsrådskontoret har både oljeprisen og vekten til Tord Lien vært gjennom store svingninger.
  15. Hun er fiskeridirektør. Nå anklages hun for at eget lakseselskap tjente på treg avlusing

    I en ny bok om oppdrettsnæringen blir det påstått at et…
  16. Folkets dom over statsrådene: Listhaug splitter Norge

    Integreringsminister Sylvi Listhaug er regjeringens mest omstridte statsråd, men nyter langt større tillit blant…
  17. Her er Listhaugs innstrammingsforslag

    Her er innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaugs forslag som skal føre til at det blir langt vanskeligere…

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder