FRISTENDE Å TASTE: Det er tillatt å taste inn nummer på skjermen og snakke i fastmontert telefon med mikrofon og høyttalerfunksjon under kjøring. Men det er like forstyrrende for oppmerksomheten i trafikken som å snakke i en håndholdt telefon, viser ny forskning. Foto: Jan Petter Lynau VG

Trafikkforskere: Håndfri like farlig som håndholdt mobil

UP-sjefen: Har nok med å håndheve taste- og håndholdt-forbudet

Bruk av handsfree i bil er like forstyrrende som bruk av håndholdt mobil.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det viser nye funn fra trafikkforskere på Sussex-universitetet i England.

Mange bilførere har erfart det selv: Samtalen med kona, ektemannen, barna eller sjefen gjennom den håndfrie mobilen, kan bli så opphetet at trafikkbildet brått kommer i annen rekke.

Nå har et forskerteam ved University of Sussex funnet ut at samtaler underveis kan få bilføreren til å visualisere samtalens innhold så tydelig at det går ut over oppmerksomheten om kjøringen.

Les også: Forbudt å berøre mobilskjermen

Opptar hjerneaktivitet

Denne aktiviteten legger beslag på en hjerneaktivitet som vanligvis brukes til å kjøre og observere trafikkbildet, ifølge forskerne.

Det var britiske BBC som først meldte om det nye forskningsfunnet.

Studien omfattet 20 menn og 40 kvinner som ble videofilmet mens de satt bak rattet.

Den ene gruppen deltagere kjørte uforstyrret, mens en annen gruppe fikk høre lyd fra- og prate med en mannsstemme gjennom en høyttaler og mikrofon på 90 centimeters avstand.

Les også: Sindre (18) mistet lappen etter 58 minutter

Lengre reaksjonstid

Studien viste at gruppen bilførere som lot seg engasjere i samtaler med mannsstemmen, hadde nesten ett sekund lenger responstid på hendelser i trafikken enn de som ikke lyttet og snakket.

Forskerne testet førernes reaksjonstid ved å uventet plassere kjøretøy i veikryss og ved å få motgående biler til å kjøre på feil side av veien.

UP-SJEF: Runar Karlsen mener et eventuelt forbud mot handsfree-mobiler hadde blitt vanskelig å håndheve. Foto: UP

Bilførerne fikk også spørsmål gjennom høyttaleren om hendelser de hadde opplevd tidligere på dagen – gjerne knyttet til et bestemt rom der de hadde oppholdt seg. Studien viste at bilførerne konsentrerte seg med kun fjerdeparten av vanlig oppmerksomhet om trafikkbildet.

Dette skjedde fordi hjernen deres jobbet med å huske og visualisere rommet fra tidligere på dagen fremfor å fokusere på trafikkfare foran bilen.

Husker du? Bussjåfør med én mobil i hver hånd

Distraherende

Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If er ikke i tvil om at bilføreres oppmerksomhet om samtaler i bilen – kan virke veldig distraherende på kjøringen.

– Vi er ikke helt overrasket over at den håndfrie mobilen kan være like distraherende for bilførere som den håndholdte-. Det er så utrolig lite som skal til før en bilfører mister kontrollen eller reagerer for sent, sier Clementz.

VGTV: Stygg forbikjøring på riksvei 23: – Verste jeg har sett!

Han minner om at det krever stor oppmerksomhet å kjøre bil.

– Kan hende en sjåfør sitter litt i egne tanker, det kan ha skjedd noe på jobben eller at kjæresten er sinna i den andre enden av telefonen. Da kan det utvilsomt stjele fokus fra kjøringen, sier Clementz til VG.

Mobilforbud hjalp: Dødsulykkene ble halvert

Bulker mye mer

Statistikken over påkjørsler bakfra viste 39.600 skadetilfeller i Norge i fjor. Ofte på grunn av uoppmerksomme førere i bilen bak.

I 2015 var det 75.000 tilfeller av eneulykker med bil. For femten år siden var tallet 41.000, viser tall fra Finans Norge. Eneulykker med bil er alle ulykker hvor bare én bil er involvert – alt fra utforkjøringer til at man kjører i sin egen portstolpe.

Samtidig viser en oversikt fra Vegdirektoratet at rundt 20 prosent av dødsulykkene i biltrafikken skjer på bakgrunn av uoppmerksomhet og trøtthet hos én av førerne.

Sjef for Utrykningspolitiet, Runar Karlsen, mener det vil bli vanskelig å håndheve et eventuelt forbud mot håndfrie mobiltelefoner.

– Vi har nok med å håndheve tasteforbudet og forbudet mot å snakke i håndholdte telefoner, sier han til VG.

VGTV: Stygg forbikjøring i Oslo fanget på kamera

Tasting er verstingen

Samtidig så er han den første til å underskrive på at både samtaler med andre og sjåfører som sitter i egne tanker, forstyrrer kjøringen og oppfattelsen av trafikkbildet.

– Tasting er nok likevel den aktiviteten som forstyrrer føreren mest. Da kan han miste både blikk på trafikken og konsentrasjonen, sier Karlsen.

UP bruker både kikkert og andre metoder for å avdekke sjåfører som taster og snakker med håndholdt telefon. Bøtenivået kunne kanskje vært høyere for å understreke alvoret i lovbruddet, antyder UP-sjefen.

– Nå er et forenklet forelegg på 1300 kroner. Samtidig mener jeg reglene er klare. Men nivået på forelegget kunne nok vært høyere, sier Karlsen som har merket seg undersøkelser som viser at sjåfører som taster på mobilen mens de kjører er svært utbredt.

Les også: Kraftig økning i ulovlig mobilbruk i bil

Hvordan operere varmeapparatet?

Forsikringsselskapet mener at også instrumentene i dashbordet kan stjele vel mye oppmerksomhet.

Norsk forskning: Distraksjoner øker risikoen for ulykker (ekstern lenke)

– Ingen tvil om at både alle knappene og funksjonene i dashbordet på en bil stjeler oppmerksomhet, for eksempel fikling med aircondition eller varmeapparatet, sier Clementz.

Han vedgår likevel at det kanskje har vært for lite snakk om mobilsnakking og hva bilføreren egentlig tenker på mens hun suser eller snegler av gårde i trafikken.

– Å forby bruk av handsfree ser vi på som vanskelig. Det får være måte på hvor mange forbud det skal være ute i samfunnet. Men det at noen har forsket på dette, vil nok gjøre folk mer bevisste når de snakker i mobilen, sier han.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder