FEILMONTERING? Arbeid med å montere vaierne som skulle sikre fregatten i helgen, mens deler av skipet fremdeles lå over vann. Flere fagfolk mener de oransje klemmeboltene på bildet ble feilmontert og at de tre boltene egentlig skulle ha vendt samme vei, men Forsvarsmateriell sier de ble snudd etter at bildet var tatt. Foto: Foto: Jakob Østheim / Forsvaret / NTB scanpix

Forsvarsmateriell sier vaierne var montert riktig

Flere kritiserer bruken av vaier til å sikre KNM «Helge Ingstad», og hevder vaierne ble feilmontert. Forsvarsmateriell avviser kritikken.

Fregatten KNM Helge Ingstad ligger nå nesten under vann etter at samtlige stålvaiere røk tirsdag morgen. Flere bergingseksperter har kritisert måten vaierne ble festet på.

– Vaierklemmene skal etter forskriften sitte samme vei, men bildene viser tydelig at de ikke gjør det, sier direktør i Munck Cranes Rune Vabø til VG.

Flere bergingseksperter er også kritiske til at det er brukt vaiere og ikke kjettinger for å stabilisere skipet.

– Det ser ut som de har bruk sytråd. Vi har kjettinger de kunne fått på en times varsel, sier direktør Jan Vindenes i selskapet Sotra Anchor & Chain. Han peker på at det er kjetting som er standard i internasjonal berging.

les også

Flere vaiere har røket, milliardskipet «Helge Ingstad» har sunket

– Det kan virke som det ikke er tatt høyde for de store kreftene som er i sving. Ingen vet hvordan flo og fjære, vær og vind påvirker, og fregatten veier jo over 5000 tonn, sier Rune Vabø.

– I panikkfasen, må man gjøre ting så fort som mulig. Men så følger neste fase og da gjelder det å kvalitetssikre det arbeidet som er utført, understreker Vabø.

Vaierklemmene skal monteres slik at trykket fra den stramme enden av vaieren fordeles utover et størst mulig område.

– Hvis klemmene er snudd vil det bli et større press på vaieren, forklarer Rune Vabø.

SYNKENDE: Lite av den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad er synlig over vann, etter at vaierne som sikret vraket løsnet tirsdag. Flere bergingseksperter stiller seg undrende til at det ikke ble brukt kjetting. Foto: Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

– Feilmonterte vaiere

Også direktør Jan Vindenes i Sotra Anchor & Chain er kritisk til monteringen av vaierne.

– Jeg ble veldig overrasket, for dette er barnelærdom. Jeg forstår virkelig ikke hvordan de kan bomme på dette, sier Vindenes til VG.

– Jeg synes også de kunne ha kostet på seg flere klemmer per vaier, sier han.

les også

Nederlandsk bergingsselskap: Ville «aldri i verden» valgt en slik løsning

Ble rettet

– Bildene viser vaier med tilhørende klemmer før disse er ferdig montert/oppspent. Etter oppspenningen lå alle vaierklemmer rett vei med seks klemmer på hver vaier. Dette opplyser firmaet som leder arbeidet på stedet. I tillegg er det benyttet egne kontrollører for å verifisere monteringen. Da operasjonen fortsatt pågår ønsker vi å skjerme de selskapene som er involvert i bergingsarbeidet, skriver Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell, som er organisasjonen med ansvar for bergingen.

Hun ønsker også å presisere at det ikke er indikasjoner på at det var vaierklemmene eller vaierne som røk.

– Vår initiale vurdering er at det er fjellet som boltene var boret ned i som gav etter slik at wirene løsnet, skriver hun videre.

Også det nederlandske bergingsselskapet Ardent Global er kritiske til bruken av vaierne.

– Aldri i verden om vi ville valgt en slik løsning , sier Tjisse van der Meer hos selskapet til Aldri Mer.

Flere bergingseksperter som nettstedet aldrimer.no har kontaktet er svært kritiske til at det er brukt vaiere og ikke kjettinger for å stabilisere skipet.

For dyrt

Ifølge van der Meer var Ardent Global et av selskapene som Forsvaret kontaktet umiddelbart etter kollisjonen mellom de to skipene.

Ardent Global er selskapet som sto for snuingen av det italienske cruiseskipet Costa Concordia i 2012. Forsvaret valgte imidlertid heller Trondheim-baserte Boa Management som bergingsselskap.

Van der Meer understreker at Ardent hadde både båter og personell nært nok til å kunne iverksette en umiddelbar berging av fregatten, men at Forsvaret avviste tilbudet fra Ardent som «for dyrt». Tirsdag morgen, etter at fregatten startet å synke, tok imidlertid Forsvaret atter en gang kontakt med Ardent.

– FEIL? Bildet viser at klemmene på vaierne ikke sitter riktig, ifølge Rune Vabo i kranselskapet Munck Cranes. Han sier at alle klemmene skal vende samme vei. Foto: Harald Vikøyr

les også

«Helge Ingstad» sa de ikke kunne svinge, men kysten var klar: – Oversiktlig farvann

– Da ringte de oss igjen. Vi har en ny situasjon og dermed er vi akkurat nå i forhandlinger om hva dette skal koste og hvordan det skal løses, sier van der Meer til Aldrimer.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder