HAVARERTE: Fregatten KNM «Helge Ingstad» og tankskipet «Sola TS» kolliderte nord for Stureterminalen i Øygarden i november i fjor.

HAVARERTE: Fregatten KNM «Helge Ingstad» og tankskipet «Sola TS» kolliderte nord for Stureterminalen i Øygarden i november i fjor. Foto: Mattis Sandblad/VG

Tre mistenkte etter «Helge Ingstad»-kollisjon

Politiet bekrefter til statskanalen at losen på «Sola TS», vaktsjef på fregatten og en ansatt på Fedje VTS er nå mistenkt etter kollisjonen 8. november.

Vest politidistrikts påtaleansvarlige i saken, Ole Bjørn Mevatne, opplyser til NRK at disse tre er mistenkt:

  • Losen på «Sola TS» - for brudd på navigasjonsreglene, som går ut på at skipet ligger riktig i farvannet og gir riktig signal til fartøyet som kommer imot.
  • Fregattens vaktsjef og ansvarlig på broen under sammenstøtet - for brudd på navigasjonsregler, samt å uaktsomt forårsaket en skade som lett kunne medføre tap av menneskeliv.
  • Ansatt på trafikksentralen på Fedje.

Det har så langt ikke lykkes VG å få kontakt med Mevatne.

Ingen er så langt siktet i saken.

les også

Forsvarsministeren om KNM «Helge Ingstad»: – Ser verre ut enn jeg hadde trodd

Presse- og informasjonsoffiser i i Sjøforsvaret, Thomas Gjesdal, sier til VG at de er kjent med mistanken, men ønsker ikke å opplyse om når de fikk beskjed.

– Dette tar vi til etterretning, ellers må vi overlate til politiet å kommentere, sier han.

Han ønsker ikke å kommentere hvordan vaktsjefen har det etter å ha fått status som mistenkt.

– Vi ønsker ikke å uttale oss om hvordan enkeltpersoner har det, det som er viktig for oss er å ivareta vedkommende på en god måte.

les også

Traff nesten torpedomagasin: Fingransker skadene på KNM «Helge Ingstad»

– Ingen av våre to fikk status som mistenkte etter i går, sier kommunikasjonsdirektør i Kystverket Solveig Moe Frøland, og viser til gjenskapningen av ulykken, som ble utført natt til tirsdag.

– De har hatt, og har statusen, inntil politiet har etterforsket saken ferdig, sier hun.

Losen fikk status som mistenkt kort tid etter ulykken, bekrefter forsvareren til NRK.

Radarsignalene og lydloggen VG fikk tilgang på viser at fregatten holdt høy fart og stø kurs mot tankskipet «Sola TS», til tross for gjentatte advarsler om at de kom til å kollidere da det gikk galt utenfor Stureterminalen i Hjeltefjorden i starten av november i fjor.

Slik var de dramatiske minuttene - hør samtalen mellom skipene:

Fregatten ble liggende i fjæresteinene nord for Stureterminalen i Øygarden i nesten fire måneder før den ble hevet og lagt til kai på Haakonsvern i starten av mars. Natt til tirsdag gjennomførte politiet og Havarikommisjonen en rekonstruksjon av ulykken.

Krimteknikere fra Kripos har vært involvert i etterforskningen, blant annet ved å undersøke datamateriale fra elektronikk om bord. Etterforskningen er ventet å pågå frem til sommeren. Arbeidet med å berge og heve den havarerte fregatten har kostet over 640 millioner kroner.

I Havarikommisjonens foreløpige rapport fra slutten av november kom det fram at «Helge Ingstad» trodde tankskipet var en terminal på land.

VG kommer tilbake med mer.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder