NY PÅ FLY: Babcock tok 1. juli over driften av norske ambulansefly etter Lufttransport. Foto: John Trygve Tollefsen / NTB scanpix

Flyambulansekrisen kan koste over 15 millioner – usikkert hvem som må betale

Krisetiltakene for luftambulansen er forlenget, men det er ikke klart om den nye operatøren eller skattebetalerne må ta regningen.

1. juli tok Babcock SAA over driften av ambulansefly i Norge. Flere politikere frykter tilstander som i fjor, og selskapet og Luftambulansetjenesten har satt inn ekstra fly og et militært helikopter for å holde beredskapen oppe mens pilotene får opplæring. Onsdag og torsdag ble flere av tiltakene forlenget med en uke.

Overtagelsen kan bli dyr: Luftambulansen ga i forkant et anslag på 15 millioner kroner i en begrenset periode fra 1. juli.

– For å gjøre våre eiere (de fire regionale helseforetakene) oppmerksomme på at det ville komme en utgift rundt operatørbyttet satte vi av 15 millioner kroner i vårt regnskap og informerte eierne muntlig om dette. Vi var også tydelig på at det knyttet seg stor usikkerhet til dette beløpet, sier Knut Haarvik, kommunikasjonsrådgiver i Luftambulansetjenesten.

Helse Nord får millionregning for helikopter

Hverken Helse Nord, Helse- og omsorgsdepartementet, Luftambulansetjenesten eller Babcock kan gi et konkret svar på VGs spørsmål om hva summen for krisetiltakene blir. Hvem som tar regningen, er ennå ikke avgjort.

– Bruken av Forsvarets helikopter vil trolig koste mellom 1–2 millioner kroner. Det blir sannsynligvis Helse Nord som kommer til å dekke dette, sier Anne Grethe Erlandsen, statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet.

les også

Forlenger kriseplan for ambulansefly

Det bekrefter Helse Nord. Bell-helikopteret som er i beredskap har base i Kirkenes.

– Det stemmer at vi tar regningen for Forsvarets ambulansehelikopter. Vi er glade for innsatsen Forsvaret gjør for oss, sier kommunikasjonsdirektør Kenneth Lauritsen i Helse Nord.

Helse Nord er et av fire statlige helseforetak, og har ansvar for sykehusene i regionen og at befolkningen i Nordland, Troms, Finnmark og Svalbard får nødvendige helsetjenester. I Helse Nord eier Luftambulansetjenesten sammen med Helse Midt-Norge, Helse Vest og Helse Sør-Øst.

les også

Babcocks ambulanseflytjeneste i gang

Helsedepartementet: Babcock må også betale

Den nye operatøren vil også måtte ta en del av regningen.

– Babcock er ansvarlig for ambulanseflyberedskapen fra 1. juli i år. Det er derfor naturlig og riktig at selskapet betaler sin del av merkostnadene. Hvor store disse kostnadene blir totalt, er det for tidlig å si nå, sier statssekretær Erlandsen og fortsetter:

– Det viktigste nå er å sørge for god beredskap for befolkningen, så må vi komme tilbake til hvor store kostnadene ble og hvem som skal dekke hva.

Roger Solheim, mediekontakt i Babcock, sier selskapet vil ta eventuelle diskusjoner om dekning av kostnader direkte med myndighetene.

– Den store utfordringen er at 91 piloter ønsket å fortsette i tjenesten, og kom over samtidig som vi overtok. Det kreves at de gjennomgår en obligatorisk trening etter overtagelsen, for igjen å bli fullt ut operative, men dette er erfarne ambulansepiloter som flyr pasienter mens de trener, sier Solheim.

les også

Ambulanseflypiloter saksøker sin nye arbeidsgiver

Den totale kostnaden for luftambulansetjenesten er anslått til 1,4 milliarder kroner i 2019. Det er omtrent 3,8 millioner kroner per døgn.

Luftambulansen har langt flere akutt- og hasteoppdrag til basene i Nord-Norge enn i Sør-Norge, og landsdelen var sentrum for luftambulanseopprøret i 2018.

– Det hersker ingen tvil om at vi skal ta en del av kostnadene, sier Lauritsen i Helse Nord.

– Normalen er at det fordeles mellom regionene, men den diskusjonen har vi ikke startet ennå. Nå er vi opptatte av å ha best mulig beredskap, så får vi ta det økonomiske i etterkant.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder