OPPUSSINGSDILLA: Hver tredje nordmann bruker over 40.000 kroner på å pusse opp, viser en fersk undersøkelse utført av Norstat for Finn oppdrag Nå er det oppussing utendørs som har hovedprioritet. Foto: JENS SØLVBERG/SAMFOTO

Ja, vi elsker å pusse opp

Har du planer om å fikse på boligen din i sommer? Du er ikke alene. Så mye som fire av ti nordmenn har oppussingsplaner.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Det viser en fersk landsrepresentativ undersøkelse om nordmenns oppussingsvaner som ble gjennomført av Norstat for Finn oppdrag i april måned.

1000 av nordmenn har deltatt i undersøkelsen som viser at mai og juni er toppmånedene for oppussing.

- Det er ingen hemmelighet at nordmenn har oppussingsdilla. Årlig pusser vi opp for over 60 milliarder kroner. Vi er opptatt av å ha det pent rundt oss, noe som blant annet kan skyldes at vi har god råd, i tillegg til at vi er mye inne i vinterhalvåret. Dessuten har vi stor tradisjon for å eie egen bolig, noe som kanskje gjør at motivasjonen for å pusse opp er ekstra stor, sier direktør Christopher Ringvold i Finn oppdrag.

Les mer: Slik sparer du penger på oppussingen

I undersøkelsen kommer det frem at nordmenn flest er glade i å forbedre boligen sin. 37 prosent svarer at de synes det er ok å pusse opp, mens 35 prosent svarer at de liker det.

I verdenstoppen

Ifølge forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB er det et norsk fenomen å pusse opp mye.

- Vi er vel det landet i verden som pusser opp mest. Det er det flere årsaker til; Vi har bedre råd enn før på grunn av at lønnsveksten har vært god og renta lav. En annen årsak er at vi ofte pusser opp etter årstidene. Det er ikke alle land som har fire årstider, og vi bytter gjerne ut både puter, gardiner og farger på veggene etter årstidene, sier Sandmæl.

Så mye som en tredjedel av de spurte i undersøkelsen oppgir verdiøkning på boligen som årsak til at de pusser opp. 53 prosent svarer at de pusser opp fordi de må. Trendbevisstjhet, perfeksjonisme og forventninger fra omgivelsene spiller en liten rolle.

Administrerende direktør Håvard Bungum i Mitt Anbud bekrefter at nordmenn bruker mye penger på å pusse opp:

- Flere undersøkelser bekrefter dette, og det er ingen tvil om at nordmenn er glade i å pusse opp. I fjor formidlet vi nesten 100.000 jobber, og det er enormt store verdier som legges ut i anbudstjenestene på nett. Nordmenn er veldig ivrige, og vi opplever at flere er flinke til å innhente og vurdere flere tilbud., sier Bungum.

Bruker 64 milliarder i år

Prognosesenterets undersøkelse Byggmonitor fra mars i år viste at vi kommer til å bruke hele 64 milliarder er kroner på oppussing i 2014.

- Undersøkelsen viser at 31 prosent av norske husholdninger har konkrete planer om å gjennomføre innvendig oppussing de neste 12 månedene, mens 15 prosent har konkrete planer utvendig, har partner Bjørn Erik Øye i Prognosesenteret tidligere uttalt til VG.

Han mener vi ikke alltid pusser opp der det trengs mest.

- Å fikse opp utendørs kan ofte bidra til å opprettholde verdien på boligen din. Oppussingen vi gjør innendørs speiler ikke nødvendigvis verdistigningen på boligen, sier han til VG.

Uteplassen på topp nå

I oppussingsplanene for våren og sommeren ligger uteplassen på topp, etterfulgt av vegger, gulv, bad og kjøkken, ifølge Finns undersøkelse.

- Når vi går mot lysere tider blir skitne vegger og ruskete uteplasser ekstra synlig, så det er forståelig at mange prioriterer dette. Kjøkken og bad er populære prosjekter hele året, sier Ringvold.

En femtedel av de spurte i undersøkelsen setter av mellom 5000 kroner og 20.000 kroner per husstand på oppgraderingen av boligen om våren og sommeren. Så mye som 27 prosent svarer at de skal bruke over 40.000 kroner.

Velg nøytrale farger

Sandmæl mener man kan slippe billigere unna kostnader knyttet til oppussing ved å for eksempel velge nøytrale farger.

- Hvis du vil unngå å bruke mye penger på oppussing kan du velge nøytrale farger og heller bytte ut interiør som puter og gardiner i ny og ne. Følger du trendene slavisk tapetserer du kanskje en vegg ett år og maler over året etter.

Forbrukerøkonomen mener nordmenn er spesielt glade i å ha det pent rundt seg.

- Nå som mange nordmenn har god råd blir de inspirert av å se hvor pent andre har det hjemme hos seg, og vil kanskje ha det like pent selv. I tillegg er det jo flust av oppussingsprogrammer på TV, interiørblader yrer av inspirasjon, og vi vil ikke ha det noe dårligere enn andre, sier hun

Hver fjerde har betalt svart

I Finns undersøkelse kommer det frem at så mye som 1 av 4 har betalt for eller vurdert svart arbeidskraft.

- Dette har gått ned fra 28 til 25 prosent fra i fjor, men vi mener dette er et vesentlig problem. I undersøkelsen kommer det frem at hver tredje angrer på at de har betalt for svart arbeid, sier Ringvold.

Håvard Bungum i Mitt Anbud mener svart arbeid er et generelt problem i håndtverkerbransjen.

- Vi merker oss forøvrig at problemet er noe mindre nå enn tidligere, og bruker mye tid på å informere folk om risikoen de tar når de velger svart arbeidskraft. Det er et stort samfunnsmessig problem, men det er også en risiko ved at du ikke kan reklamere på jobben hvis noe skulle gå galt, sier han.

FINN AS er eid av Schibsted Media Group ASA som også er eier av mediehuset VG. VG eier tjenesten mittanbud.no.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder