BANK BANKER BANK: BN-bank sjef Gunnar Hovland advarer folk mot konkurrenten Bank Norwegian. Foto: Odin Jæger VG

Banker i heftig krangel om skyhøye renter

Flere av landets banker krangler åpenlyst. BN Bank-sjef Gunnar Hovland kaller Bank Norwegian for en «lånehai utkledd i bankklær». Bankekspert sier norske kunder er sløve.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

Bank Norwegian avviser anklagene, men erkjenner at de tjener gode penger. VG fant fredag renter på deres lån på over 17 prosent.

– En gjennomgang vi har foretatt, viser at nær fire av ti som har fått forbrukslån i BN Bank, kommer fra Bank Norwegian, fordi de er har pådratt seg kostbar gjeld og vil refinansiere til en lavere kostnad, sier Hovland.

– Mitt inntrykk er at banken ofte pusher lån til kunder med svak betjeningsevne, til høy rente, og ofte bidrar til å sende folk i gjeldsfellen. Bank Norwegian fremstår som en lånehai utkledd i bankklær, sier Hovland.

Les også: Huitfeldt misbrukt for å fremme forbrukslån

– Det er kraftige anklager?

– Ja, vi har vurdert det nøye og har kommet til at vi må si ifra. Ikke minst fordi de bidrar til å svekke tilliten til norske banker generelt. I Bank Norwegians halvårsrapport oppgir de en avkastning på kapitalen på over 39 prosent. Dette er formidabelt og langt over fleste andre banker som ligger på rundt 10-12 prosent. Det forteller mye om hva kundene betaler.

– Du kan mistenkes for gå ut mot en konkurrerende bank for å markedsføre din egen bank?

– Ja, vi har også gått inn i forbrukslån-markedet for å tjene penger, men vi er ikke i nærheten å ta de marginene som Bank Norwegian tar.

– Selger raske lån

Magne Gundersen følger bankmarkedet fra to ståsted: Han er forbrukerøkonom i Sparebank1 og programleder i TV3s program Luksusfellen.

– Sett med mine bankøyne ser jeg at Bank Norwegian er en av flere nye banker, sammen med blant andre Komplett bank og Monobank, som er aggressive og selger raske lån. Sett fra Luksusfellen ser jeg at Bank Norwegian er en av gjengangerne i saker hvor de ikke klarer å betjene gjelden. Jeg tror det kan skyldes to ting: Enten gir de lettere lån enn andre, eller så er deres markedsføring så massiv, at det gir mange kunder.

– Det betyr ikke at de gjør noe ulovlig, men at deres markedsføring virker. Dessverre er det flere av dem som kontakter Luksusfellen, som sier at de kunne ønske at de sa nei da de fikk tilbud om lån, sier Gundersen.

Les også: Sjekk bankenes rente på boliglån akkurat nå

17,3 prosent rente

VG sjekket før helgen effektiv rente på Finansportalen fredag, for et forbrukslån på 150.000 kroner over to år. Bank Norwegian tilbyr en rente på 17,3 prosent, BN Bank ligger på 11,92 prosent. Billigste rente var 10,1 prosent og dyreste 23,46.

Forbrukslån: Sjekk rentene her

Vi sjekket også kostnaden for kredittkort. Billigste var en effektiv rente på 11,47 prosent, Bank Norwegian 24,23 prosent og BN Bank 26,44. Dyreste var 52,06 prosent effektiv rente.

Så dyrt er det: Sjekk kredittkort-rentene her

– Dere har dyrere kort enn Bank Norwegian?

– Ja, det er ikke bra. Når det er sagt så er forskjellen at vi setter hele beløpet som forfall – det vil si at det er rentefritt om du betaler tilsendt faktura påfølgende måned, sier BN-sjefen.

– Reklame mot barn

Fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet sier at klagene de får på Norwegian Bank dreier seg om markedsføring.

– De og markedsføringsagentene de bruker er veldig offensive. Vi mottar blant annet klager fra foreldre som opplever at deres barn utsettes for aggressiv reklame for kreditt, sier Jensen.

Les: Luksusfelle-Kvadsheim ut mot Norwegian

Se også: Forbrukerøkonom Silje Sandmæl, har latt seg sjokkere av unges uvitenhet om økonomi (Saken fortsetter under video):

600 kroner pr. klikk på ordet forbrukerlån

Han forteller om en rå praksis.

– Det koster ofte 5-6 kroner for å bli koplet til et søkeord, eksempelvis på Google, men i fjor kostet det 600 kroner å bli koplet til ordet forbrukerlån: Da betalte et selskap 600 kroner hver gang en kunde klikket seg inn. Det viser at bankene tjener så gode penger på forbrukerkreditt. Det bildet forsterker seg når man leser årsregnskapene til forbrukerlånsbankene. Bank Norwegian er markedslederen av forbrukslånsbankene.

Han sier et av innstrammingsforslagene som behandles er forbud mot å kople tilleggstjenester, eksempelvis bonuspoeng til kredittkort.

– Folk må våkne

– Jeg kan ikke si at Bank Norwegian gjør noe ulovlig, men det er ikke det dette dreier seg om: De utnytter at mange er sløve. Folk må våkne og sjekke rentene eksempelvis på Finansportalen. Der ser du lett om renten du tilbys er for høy, sier høyskolerektor Dag Jørgen Hveem ved høyskolen BI.

– Det er veldig bra at det rettes fokus mot denne problemstillingen, fordi det ofte er de med svakeste ressurser som rammes, sier Hveem.

Mener kritikerne villeder

Leder for marked og kundeservice i Bank Norwegian, Fredrik Mundal, sier kritikerne villeder og at kritikken er basert på feil premisser.

– Påstanden om at vi markedsfører oss aggressivt mot barn og unge er feil. Vi har ingen aktiviteter rettet mot disse, og – i motsetning til BN-bank – markedsfører vi heller ikke forbrukslån i kanaler hvor disse i stor grad er tilstede, så som Facebook eller andre sosiale medier. Vi annonserer heller ikke på radio eller TV. Per dags dato bruker vi heller ikke agenter, i motsetning til BN-bank og de fleste andre av våre konkurrenter, skriver Mundal til VG.

Les: 1915 prosent rente

– Ja, vi er en lønnsom bank

Han fremholder at 70 prosent av alle som søker om lån hos dem, får avslag.

–Av de som får innvilget lån, velger kun halvparten å benytte seg av tilbudet. Av de som tar opp lån, har omtrent halvparten betalt tilbake lånet før det har gått to år. I gjennomsnitt har kundene lån hos oss i 3-4 år, skriver Mundal, og fortsetter:

– Ja, vi er en lønnsom bank. Det er blant annet fordi vi er spesialisert på det vi driver med, har effektive prosesser, og vi har lave tap som følge av gode kredittvurderinger og gode kunder. At kunder som søker på våre konkurrenter får opp annonser for oss når de søker på Google, gir kundene mulighet til å skaffe seg flere tilbud. Det er sunn konkurranse som kundene er tjent med.

Bank Norwegian AS er et heleid datterselskap av Norwegian Finans Holding ASA, som forvalter aksjene i datterselskapet. Norwegian-sjef Bjørn Kjos og hans familie har tjent godt på banken.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder