KAN IKKE STOPPES: De utenlandske pengespillselskapene mener de opererer innenfor loven til landet de sender tv-reklame, og at de derfor ikke kan stoppes. Foto: Erlend Aas NTB scanpix

Spillselskaper svarer på kritikken: Til frontalangrep mot Norst Tipping

De utenlandske pengespillselskapene svarer Lotteritilsynets kritikk med å gå til frontalangrep på Norsk Tipping.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Lotteritilsynet varsler krig mot utenlandske pengespillselskaper. Årsaken er en fersk rapport som viser at det sendes 1500 timer med utenlandsk pengespillreklame på norske TV-er daglig. Det på tross av markedsføringsforbud.

145.000 nordmenn blir betegnet som risikospillere, hvordav 17.000 er spillavhengige.

Lotteritilsynet varsler at de vil gå etter kjendiser som er ambassadører for selskaper som Betsson, ComeOn og Unibet.

Les mer: Slik skal spillselskapene knebles

– Helt lovlig

Nå svarer spillselskapene på kritikernes beskyldninger om kynisme og det å operere i grenseland av hva norsk lov tillater.

– Betsson sender sine reklamer fra land der slike reklamer er helt lovlige. Skal man, som Lotteritlsynet varsler, gå etter enkeltpersoner, må man også gå etter norske deltagere i for eksempel skirenn som er sponset av spillselskaper og utøvere i klubber som er sponset av spillselskaper. Dette vil i så fall gjelde store deler av Idretts-Norge, sier Kim Rud Petersen, talsmann for Betsson i Norge.

– Har Lotteritilsynet noen mulighet til å stoppe dere fra å sende reklamer i Norge?

– Nei, den reklamen Unibet står bak sendes ikke på TV-kanaler som sender fra Norge. Den er derfor ikke ulovlig, sier Peter Balling, kommunikasjonssjefen i Nordics Unibet.

Ole Gunnar Solskjær om pengespill: Jeg velger fellesskapet

Umulig å stoppe

KRITISK TIL KRITIKKEN: Stian Røsvik Bjørstad er sjef for ComeOn i Norge. Han bestrider kritikken fra Lotteritilsynet. Foto: Privat

Spillselskapene hevder at det ikke er mulig å stoppe enkeltpersoner fra å fronte spillselskaper uten at Norge bryter internasjonale regler.

– Lotteritilsynet har også ved tidligere anledninger forsøkt å true kjente ambassadører til å avslutte samarbeid med andre spillselskaper enn Norsk Tipping, sier Stian Røsvik Bjørstad, ComeOns sjef i Norge.

– Dette er tiltak som aldri har ført frem av den enkle grunn at Lotteritilsynet ikke har hjemmel i internasjonalt lovverk. Det er mildt sagt en lang vei å gå før norske tilsynsmyndigheter får rett til å endre lover og forskrifter i andre land. Tilsynet har også begrenset dømmende makt her hjemme, sier Bjørstad.

– Norsk Tipping verst

Alle de tre spillselskapene VG har vært i kontakt med slakter Norsk Tippings monopol i Norge.

– Den suverent største avsenderen av pengespillreklame i Norge heter Norsk Tipping. Norske myndigheter har ingen betenkeligheter med deres produkt og markedsføring, så hvorfor skulle vi ha betenkeligheter med vår? Vi leverer den samme varen, sier Bjørstad.

Norsk Tipping er et statlig aksjeselskap som er underlagt Kulturdepartementet. Selskapets pengespill følger strenge norske reguleringer. Hele overskuddet fra Norsk Tipping går uavkortet til samfunnsnyttige formål, særlig innen idrett på grasrotnivå. Utenlandske pengespillselskap er rene kommersielle selskap.

Spillselskapene mener likevel at målet ikke helliger midlene. Heller ikke for Norsk Tipping.

– Vi følger britisk lov. Den sier at vi ikke har lov til å rette reklame mot barn og unge, og det reguleres blant annet med at vi ikke kan benytte skuespillere i våre reklamefilmer som kan oppfattes å være under 25 år. Norsk Tipping har ved flere anledninger brukt ikke-myndige personer i promoteringer, sier Bjørstad.

Aggressive nettspill

Norsk Tipping på sin side mener de har lov til å markedsføre seg i Norge, og at kritikken mot dem bare er et forsøk på å snu debatten.

– Det er ikke overraskende at disse nå prøver å vende tallene fra Lotteritilsynets rapport mot Norsk Tipping. Dette er aktører som driver ulovlig markedsføring mot det norske markedet, sier Tonje Sagstuen, Kommunikasjonsdirektør i Norsk Tipping.

Det statlige tippeselskapet understreker at deres markedsføring er primært brede, folkelige lotterispill og sportsspill.

– Disse aktørene markedsfører i all hovedsak aggressive nettspill som nettcasino, sier Sagstuen.

– Selskapene hevder dere bruker umyndige personer i deres reklamer?

– Norsk Tipping har 18 års aldersgrense på pengespill. Vi markedsfører aldri våre produkter mot personer under 18 år, sier kommunikasjonsdirektøren.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder