Foto: Grafikk: TOM BYERMOEN

Politibilanbudet: Ødelagte biler må taues 80 mil

Anbudsekspert: Kan synes som om BMW skulle vært avvist fra konkurransen

Hvis en politi-BMW i Vardø ødelegges må den taues over 80 mil for å komme til nærmeste godkjente verksted.

  • Øystein Larsen-Vonstett
  • Pål Ertzaas
  • David Bach
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Et av kravene for å få delta i politibilanbudet var et såkalt nasjonalt forhandler- og servicenett. Men mens konkurrentene har langt flere godkjente verksteder, og minst ett i hvert fylke, er BMWs verksteder i større grad konsentrert rundt de store byene i sør.

Langs de over 1700 kilometerne nord for Steinkjer hadde BMW da anbudsfristen gikk ut, bare tre godkjente verksteder, det nordligste er i Tromsø.

Med det innrapporterte verkstednettverket betyr det at politibiler som ryker i Kirkenes, Vadsø og Vardø må taues over 80 mil for å komme på verksted, og da går raskeste vei i tillegg delvis gjennom Finland.

Stor VG-spesial: Millionbilene

Anbudsekspert: – Neppe forsvarlig

Også for politi- og lensmannskontor mellom Steinkjer og Bodø kan det bli lang vei hvis bilene får problemer, strekningen mellom de to verkstedene er på 60 mil. Det er for mye, mener eksperter på anbud:

– Det er for så vidt slik at det vil være et visst skjønn om hva som skal anses som landsdekkende, men ut fra at BMW har svært få verksteder i hele Nord-Norge, vil det neppe anses som forsvarlig å anse forhandlernettet som landsdekkende. Dette særlig sett opp mot det åpenbare formålet med kvalifikasjonskravet – lett tilgang til verksted/service for biler som presumptivt kan utsettes for relativ hard bruk, sier anbudsekpert og medlem i klagenemnda for offentlige anskaffelse (KOFA), advokat Marianne Dragsten.

Les også: Vant politibilkontrakten med ulovlig trimmet bil.

Hun mener dette kan være kritisk for anbudsvinneren:

ANBUDSEKSPERT: Advokat og medlem av Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) Marianne Dragsten, mener tilbudet fra BMW burde vært avvist. Foto: CHRISTIAN WESENBERG

– Ut fra opplysningene jeg er gitt, kan det også synes som om BMW skulle ha vært avvist fra konkurransen ved at de ikke har et landsdekkende forhandlernett.

Mens BMW ved anbudsfristen innrapporterte at de hadde 42 merkeverksteder rundt i landet hadde Volkswagen hele 83. Volvo hadde 58 serviceverksted mens Mercedes også bød på 58 merkeverksteder som politiet kunne benytte seg av for sine personbiler.

Politijakker på anbud: Bytter ut skinnjakken etter over 20 år

Mener BMW skulle vært avvist

Også anbudsekspert og senioradvokat i Haavind, Silje Grimseth Ullebust, mener det absolutte kravet om å ha et landsdekkende forhandler- og servicenett, ikke er innfridd ved anbudsfrist.


– Så vidt vi er opplyst viser BMWs forhandlerliste at BMW ikke har noen forhandlere i hele Finnmark. Det er også kun et fåtall forhandlere i andre deler av landet. Vi kan derfor vanskelig se at kravet om «landsdekkende» forhandlernett er oppfylt. BMW skulle i tilfelle vært avvist fra konkurransen, og kontrakt skulle vært tildelt leverandøren som ble rangert som nr. 2 – et tilbud som var betydelig rimeligere enn det som ble valgt.

Krav til servicenett er beskrevet under i de såkalte administrative bestemmelsene for anbudet: «Tilbyder skal ha tilgang til et landsdekkende forhandlernett som kan utføre service og reparasjoner».

KRITISK: Advokat Silje Grimseth Ullebust mener BMW burde vært avvist fra konkurransen fordi de mange landsdekkende forhandlernett. Da ville norsk politi kjørt Volvo XC 70. Foto: Odin Jæger VG

Dette er et kvalifikasjonskrav som tilbydere må oppfylle for i det hele tatt å kunne delta i konkurransen. PFT har vurdert alle tilbydernes svar på dette kravet som tilfredsstillende, og alle ble dermed kvalifisert for å delta i konkurransen.

Så du? Bilmerkene eierne er mest og minst fornøyd med

Les også: Oppsiktsvekkende vinner i kvalitets-kåring

Innrømmet få servicepunkter

– Det er en innkjøpsfaglig vurdering som er gjort her, er det avdelingsdirektør for materiell og logistikk, fagleder André Laskerud i Politiets fellestjenester, ønsker å si til VG om saken.

BMW Norges sjef, Emmanuel Bret, innrømmet i et intervju med bransjenettstedet Bilnytt i desember i fjor at de ved anbudsfristens utløp hadde få servicepunkter for den nye politibilen å by på – spesielt nord i Norge.

– Der vi ikke har god dekning kan det være aktuelt å knytte til oss flere serviceverksteder. Det gjelder særlig i nord, sa Bret.

De røde prikkene viser forhandlernettet til de forskjellige merkene i Norge Foto: Grafikk: Tom Byermoen

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder