NYTT ÅR: 2016 ønskes snart velkommen, og flere melder seg inn i «sunne» grupper på sosiale medier. Foto: Fotomontasje/skjermbilder ,

Barbro (46) i sukkerprotest på Facebook

Barbro Synnøve Bjørkmo (46) fikk nok av utallige Facebook-grupper om et nytt år uten sukker og usunn livsstil. Hun har lagd sin egen gruppe for dem uten selvdisiplin.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det gamle året går snart over i et nytt og blanke ark skal fylles med fornyet arbeidsglede, beinhard treningsånd og et sukkerfritt liv. Selv om en undersøkelse utført av Respons Analyse for DNB viser at hele 66 prosent av nordmenn ikke har noen forsetter for det nye året, bugner sosiale medier allerede over av folk som melder seg inn i ulike grupper med lovnader om en sunnere livsstil fra 1. januar.

Noen grupper har som mål å ta planken i 30 dager, andre tar sikte på å bli «fit», mens noen oppfordrer til å styre unna sukker i hverdagen. Til eksempel har over 68.000 meldt sin interesse for gruppen «100 dager uten unødvendig sukker».

«Lavterskeltilbud»: 100 dager uten kålrot

Barbro Synnøve Bjørkmo fra Mosjøen så seg lei av de utallige invitasjonene om å delta i gruppene. Hun grunnla derfor en gruppe som har som ambisjon å holde seg unna kålrot i 100 dager.

UKOSELIG KÅLROT: Barbro S. Bjørkmo vil ha bukt med kålroten i 2016. Foto: PRIVAT ,

– Jeg er helt sikkert på at det finnes like mange i verden som er like viljesvake som meg, og derfor ville jeg opprette et lavterskeltilbud til dem som rett og slett ikke har selvdisiplin.

Den nordnorske latteren runger i telefonen. Bjørkmos gruppe har i skrivende stund fått beskjedne 111 medlemmer, men antallet vokser stadig.

Avhengig av Facebook eller trening? Sjekk hva du kan bli hekta på her

– Alle har spist og kost seg masse i julen, nå slår nyttårsforsettene inn og alle skal være så flinke. Det er så mange ulike grupper og utfordringer på sosiale medier, og jeg mener alle trenger å lykkes iblant. Derfor tror jeg kålrot-gruppen er et godt supplement, sier 46-åringen.

– Hvorfor akkurat kålrot?

– Det var tilfeldig. Jeg var på besøk hos ei venninne og der lå det en kålrot. Og jeg mener det er en uting med kålrot som kos, det er ekstremt lite koselig med kålrotstenger på lørdagskvelden for eksempel, ler hun.

Kan gi en følelse av fellesskap

Bjørkmo mener det er godt at folk kommer sammen om utfordringer og livsstilsendringer på sosiale medier – det gjelder både større og mindre ambisiøse mål. Hun tror det gjør at mange opplever å bli en del av et fellesskap og dermed lettere klarer å oppnå livsstilsendringer.

Visste du? Så stor er sannsynligheten for at du holder nyttårsforsettet

– Facebook viser fram solsiden av livet, og jeg tror at ting blir lettere når man gjør ting sammen. Man kan få råd og tilbakemeldinger. Kanskje får det noen som ellers ikke ville klart å nå målene sine til å lykkes, sier hun.

Hun legger til:

– Det er viktig å huske at det står uten unødvendig kålrot, så det er ikke nødvendigvis noe nederlag å ta seg en kålrotbit. Jeg tror det kommer til å gå mye greiere å kutte ut kålrot enn sukker.

Gruppe for dem uten selvdisiplin

POSITIVT: Moni Revik Dalen mener det er bra at folk kan finne støtte til livsstilsendringer på sosiale medier. Foto: PRIVAT ,

Bjørkmo er ikke den eneste som har laget sin egen versjon av nyttårsforsett-gruppene. Moni Revik Dalen (32) er sjef i gruppen «100 dager MED unødvendig sukker», som hun betegner som en gruppe for dem uten viljestyrke og selvdisiplin.

#vgdigitaleliv: Blir du glad av likes?

– For meg personlig er det ikke noe mål å gå uten sukker, jeg er ikke så opptatt av det. Likevel ser jeg at veldig, veldig mange nå ønsker å kutte uten sukkeret og blir med i slike grupper, sier hun til VG.

Hun påpeker at hennes motgruppe ikke er ment som et negativt stikk, for hun synes det er positivt at folk som ønsker å gå ned i vekt, bli sunnere og vil trene kan komme sammen og få støtte.

– Jeg ser at de som melder seg inn i gruppene får mye støtte i hverandre og det synes jeg er positivt. For min egen del hadde jeg ikke klart fire dager uten sukker engang, sier hun.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder