Nå «er» snusen helseskadelig og avhengighetsskapende

Helsedirektotatet varsler større og flere helseadvarsler på snusboksene.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det er EU som har besluttet endringen, som vil tre i kraft først mai neste år.

– Formuleringen skal endres fra «kan være» til «er» fordi det har kommet ny forskning på snus og helseskader siden det forrige direktivet i 2001. I tillegg har det kommet mer forskning på helseadvarslenes effekt, sier helsedirektør Bjørn Guldvog.

Nå blir advarslene flere, sterkere og vil utgjøre 30 prosent av selve boksen.

Det har over tid versert motstridende sannheter om snusen, og effekten den har på den norske folkehelsen.

Dødelige konsekvenser

I rapporten fremkommer det at snus øker risiko for blant annet infertilitet, kreft i spiserøret og munnhulen og risiko for dødfødsel. Og det er særlig snusbruken i de yngste aldersgruppene og blant gravide som bekymrer.

I aldersgruppen 16 til 24 år oppga i fjor 33 prosent menn og 23 prosent kvinner at de snuser daglig eller av og til.

Nils Erlimo i snusfabrikanten Swedish Match Foto:,Pressefoto

– Vi er bekymret for økningen i snusbruk blant unge og mener at bestemmelsene i EU-direktivet vil bidra til å gi ungdom riktig informasjon. Mange unge tror at snus er mindre helseskadelig enn det er fordi det står «kan være helseskadelig» på snusboksene, sier Guldvog.

– Hindrer forbruker å vite boksinnholdet

Kommunikasjonssjef i snusfabrikanten Swedish Match er derimot mer opptatt av andre endringer enn advarselsteksten.

Jeg tror denne endringen har en klar sammenheng med at det er enkelte grupper som absolutt ikke skal snuse, som gravide, personer med hjerte- og karsykdommer og barn under 18, sier kommunikasjonssjef i Swedish Match Nils Erlimo.

Han påpeker at det viktigste for dem er å gi forbruker informasjon om hva snusboksen inneholder, noe EU-direktivet forhindrer.

– I artikkel 13 i direktivet foreslår EU en hindring mot at snusboksen opplyser om blant annet smaksbeskrivelse, og nikotininnhold og innholdsfortegnelse. Vi synes det er viktigere at forbruker vet hva de kjøper og putter under leppen, sier Erlimo.

Erlimo forteller at det er vanskelig å spå hvordan dette vil påvirke snusmarkedet.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder