TAPT TILLIT: Venstre og nestleder Terje Breivik nøler med å innføre avgiftskutt for lavutslippsbiler, i alle fall til utslippstallene er mer i tråd med de reelle utslippene. Foto: Berit Roald , NTB scanpix

Bilavgiftskutt kan bli utsatt

Venstre: Kan ikke stole på utslippstallene

NAF: Feil å utsette nå selv om noen har jukset

Omleggingen av personbilavgiftene kan bli utsatt som følge av Volkswagen-skandalen. Venstre-nestleder Terje Breivik sier at det i øyeblikket ikke er mulig å stole på bilprodusentenes utslippstall.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Økokrim har startet undersøkelser for å finne ut om Volkswagen-skandalen kan ha forgreninger til Norge.

Nå kan saken få et politisk etterspill her i landet:

– Regjeringen og samarbeidspartiene Venstre og KrF har avtalt å gi store avgiftsreduksjoner til de bilene som forurenser minst. Da må vi være sikre på at vi kan stole på typegodkjenningene. Men den tilliten er kraftig svekket nå, sier Breivik til VG.

De nye bilavgiftene skulle fases inn allerede fra 1. januar 2016. Men det er slett ikke sikkert lenger:

– Det kan bli aktuelt å utsette hele det nye avgiftssystemet, sier Breivik.

NAF protesterer

Men tirsdag formiddag går bileierne gjennom Norges Automobilforbund ut og advarer sterkt mot en utsettelse fordi noen har jukset, når EU allerede er i gang med å endre systemet for typegodkjenning:

– Det er feil å la dieselskandalen få konsekvenser for det norske bilavgiftsystemet, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, til VG.

– Nå har det vært to års brems i den gode utviklingen i bilavgiftsomleggingen som pågikk i de åtte rødgrønne årene. Endelig fikk vi en god avtale i mai. Biler som kjøpes i dag ruller nærmere 20 år på veiene og bremser vi den gode bilavgiftsutviklingen nå, risikerer vi å bremse en positiv utskifting av bilparken som er bra for miljøet, sier Sagedal.

Premierer lavere utslipp

I mai ble Venstre og KrF enige med Høyre og Frp om et helt nytt system for norske bilavgifter. Motoreffekt skal etter hvert ut av avgiftsberegningen, og bilens vekt skal telle mindre. I stedet skal biler med lave utspill av klimagassen CO2 og utslipp av NOX som skader nærmiljøet, premieres når staten tar inn engangsavgiftene.

«Endringene forventes å medføre noe lavere inntekter fra engangsavgiften over tid i takt med lavere utslipp fra bilparken», heter det i avtalen mellom regjeringen og samarbeidspartiene.

De første endringene skal varsles i statsbudsjettet som legges fram om en uke.

Skandalen med Volkswagen som har manipulert data i dieselbiler for å fremstå med lavere utslipp enn de reelle, er en del av bakteppet for at både Venstre og KrF nå vil gå nye runder om avgiftslettelsene på bil.

To til tre ganger høyere utslipp

– Men også andre rapporter viser stor avstand mellom utslippene på papiret, og hva bilene i virkeligheten slipper ut. Vi har hørt om enkeltmodeller, spesielt tyngre plugin hybridbiler hvor de reelle utslippene er to til tre ganger høyere enn i bilens typegodkjenning, sier Terje Breivik.

Les mer: Dieselbiler er NOX-verstinger

– Skal Stortinget åpne for betydelige avgiftslettelser, så må vi være helt sikre på at avgiftssystemet har en direkte effekt på klimaet, legger han til.

Blir tema

Også Hans Olav Syversen (KrF), som deltok i forhandlingene med regjeringen om de nye bilavgiftene, er klar til å tråkke på bremsen:

– Dette blir helt klart tema i budsjettforhandlingene. Vi må snakke med de andre partiene om lettelsene virker slik de er ment, før vi innfører dem.

EU er allerede på ballen. Lenge før Volkswagen-skandalen sprakk for to uker siden, gikk EU i gang med å utvikle nye tester som skal sikre at bilens datablad oppgir reelle utslippstall:

Ny test fra 2017

«Erfaring har vist at under virkelige forhold, da særlig by- og køkjøring og lave temperaturer, kan forbruk og utslipp være vesentlig høyere enn det som fremkommer av dagens test. Det er derfor utarbeidet en ny, endret kjøresyklus innen EU. og denne er planlagt implementert og tatt i bruk fra 2017», skriver Erik Sætre i Vegdirektoratet i en e-post til VG.

Norge legger EUs målinger til grunn for beregning av norske bilavgifter, og knapt noe land har en sterkere sammenheng mellom bilenes utslipp og beregningen av engangsavgiftene.

Statssekretær Jørgen Næsje (Frp) i Finansdepartementet vil ikke kommentere uttalelsene fra Venstre og KrF nå, men viser til at statsbudsjettet for 2016 legges fram i neste uke.

I forrige uke bekreftet Næsje overfor VG at det kommer endringer.

Frist: 7. oktober

Det er fortsatt ukjent for Vegdirektoratet om noen av de manipulerte bilene fra Volkswagen og Audi er solgt i Norge. Det tyske biltilsynet KBA har varslet sine europeiske kolleger om at manipuleringen gjelder biler som er godkjent under Euro 5-reglene og ikke de nye Euro 6-reglene.

KBA har gitt Volkswagen frist til 7. oktober med å komme opp med en plan for å nå europeiske utslippsmål med motorene som er manipulert.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder