RETT FØR DET SMELLER: Dette radarbilder viser situasjonen rett før det smeller noen minutter over 04 natt til torsdag 8. november. KNM Helge Ingstad er radarekkoet hvor det står «17,0 kts» – farten var 17 knop da det smalt. Foto: Skjermdump

Marinen bekrefter: KNM «Helge Ingstad» brukte radar før ulykken

KNM «Helge Ingstad» drev ikke med navigasjonsøving som innebar at radar var avslått før kollisjonen med råoljetankeren Sola TS.

Dette bekrefter nå Sjøforsvaret overfor VG.

Fra flere hold er det kommet opplysninger om at fregatten KNM «Helge Ingstad» drev navigasjonsøvelse forut for kollisjonen med tankskipet Sola TS natt til 8. november.

les også

Etter milliardhavariet: Marinen gjør ingen endringer

Det er også reist spørsmål om fregatten kan ha drevet øvelse i navigering uten bruk av radar – noe som forekommer.

Det er også bekreftet overfor bt.no at en amerikansk offiser var om bord, og deltok i en form for øvelse på bro da ulykken skjedde.

Vil skjule posisjonen

Sjøforsvaret bekrefter at det drives øvelser hvor all elektronikk som innebærer utsendelse av signaler slås av – fordi disse vil røpe fartøyets posisjon.

Dette sier kommunikasjonssjef Torill Herland Sjøforsvaret i en e-post til VG:

– I alle maritime operasjoner er det normalt at man regulerer hvilke
elektroniske utsendelser man har. Det tillates vanligvis utsendelse fra
navigasjonsradar, men det er også tilfeller der denne settes på stand-by.
Hensikten er da å ikke avgi elektronisk stråling og derved skjule sin
posisjon. Når man seiler i operasjoner, koordineres dette innad i styrken.

RADAREN I BRUK: Sjøforsvaret bekrefter at navigasjonsradaren var i bruk under kollisjonen med KNM Helge Ingstad. Her kommunikasjonssjef Torill Herland i Sjøforsvaret sammen med sjef i Sjøforsvaret Rune Andersen. Foto: HARALD VIKØYR, VG

les også

Fregattvraket skal heves med 16 tykke kjettinger

Øver uten radar

Marinen trener også på navigering uten radar:

– Det er også tilfeller der Marinen trener på å navigere uten radar. Dette
for å trene på tilfeller der denne blir defekt eller slått ut, sier hun, og presiserer:

– Sjøforsvaret setter sikkerheten høyt. Radar settes derfor kun i stand-by
dersom forholdene tillater dette.

Radar er kun ett av flere hjelpemiddel for å holde utkikk under navigering, sier hun, og bekrefter:

– Vi gjør oppmerksom på at KNM «Helge Ingstad» hadde radar på da ulykken
skjedde.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder