Nye tall: KNM «Helge Ingstad» kostet 4.316.962.611 kroner

Med våpenlast, alt av utstyr og oppgraderingene som er gjort etter levering, så kostet KNM «Helge Ingstad» 4,3 milliarder kroner, ifølge Forsvaret.

  • Fredrik Kampevoll

Artikkelen er over ett år gammel

8. november krasjet fregatten KNM «Helge Ingstad» og tankskipet «Sola TS». Forsvarets høyteknologiske fregatt fikk store skader, og det er uklart om hvor mye av verdiene i den rådyre fregatten som er mulig å berge.

Ifølge Forsvarets foreløpige beregninger er kostnadene knyttet til fregatten 4.316.962.611 kroner. Dette inkluderer våpenlasten, alle systemer om bord og oppgraderinger som er gjort etter levering. For disse pengene kan du blant annet kjøpe:

les også

Risikerer flere pengekrav etter «Helge Ingstad»-forliset

  • 108.194.551 Grandiosa original (39,90 kroner per pakke).
  • 6444 nye Tesla Model S (669.829 kroner per stykk).
  • Fotballklubben Leicester City (ut fra verdien satt av Forbes).

Selve fartøyets kostnad er drøye 3,6 milliarder kroner, mens resten av utrustningen skal ha kostet i underkant av 700 millioner kroner. Alle prisene er beregnet i 2018-kroner.

Her kan du se hvordan fregatten sank dypere under vann uken etter kollisjonen, etter at kablene som skulle sikre fregatten røk:

Dyrere med ny fregatt

KNM «Helge Ingstad» var en av fem fregatter i Nansen-klassen som Forsvaret bestilte fra verftet Navantia. Å bestille en tilsvarende fregatt til listepris er ikke mulig:

«Det presiseres at dette ikke er gjenanskaffelseskostnader», skriver Forsvarsdepartementet om de 4,3 milliardene fregatten kostet.

les også

Slår alarm om mulig design-skandale på spanskbygd fregatt

Å erstatte krigsskipet vil med andre ord trolig bli mye dyrere enn hva Forsvaret betalte for skipene som ble levert mellom 2006 og 2011.

«Helge Ingstad» er regnskapsført hos Forsvaret til 1,8 milliarder, har Forsvarsdepartementet tidligere opplyst til NRK.

Se hvordan vannet rant mellom skottene som skulle holde fregatten flytende:

Forsikringsoppgjør

Både politiet og Statens havarikommisjon undersøker ulykken. Hvem som er ansvarlig for ulykken er derfor ikke klart. Kostnadsberegningene Forsvaret har gjort blir sentralt i et eventuelt forsikringsoppgjør.

«Dette skal danne grunnlag for eventuelt økonomisk krav ovenfor forsikringsselskapet som har forsikret tankfartøyet TS Sola når ansvarsforhold er avklart», skriver Forsvaret i dokumentet.

Les også: Forsikringsreglene til havs kan etterlate Forsvaret med milliardregning

Statens eiendeler, herunder Forsvarets utstyr, er ikke forsikret.

Statens havarikommisjon har informert om at «Helge Ingstad» trodde lysene fra «Sola TS» var en terminal på land, og at de derfor ikke svingte unna.

les også

KNM «Helge Ingstad»-ulykken: Politiet etterforsker trafikksentralen

Denne uken ble det kjent at politiet i Bergen etterforsker Fedje trafikksentral for mulige brudd på forskrifter, instrukser eller lover, etter kollisjonen 8. november.

Se VGs rekonstruksjon av ulykken:

Dyr bergingsaksjon

Forsvaret jobber nå med å berge den havarerte fregatten, som de planlegger å sende til Haakonsvern for inspeksjon. Der skal de sjekke hva som er mulig å berge.

les også

Fregatten blir trolig ikke hevet før etter jul

Å få skipet dit er langt fra gratis.

23. november kunne VG skrive at begningsaksjon er beregnet å koste 70 millioner kroner. Planen da var å heve skipet før jul, men dårlig vær gjør at dette nå er utsatt.

BERGES: «Rambiz» er en av to kranbåter som skal løfte KNM «Helge Ingstad» over på lekteren som skal frakte fregatten til Haakonsvern. Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

I tillegg risikerer de ansvarlige et krav om bergelønn eller assistansegodtgjørelse for verdiene som ble berget av dem som deltok i redningsaksjonen etter kollisjonen.

Slik skal KNM «Helge Ingstad berges»:

Les også

  1. Feilinformerte om «Helge Ingstads» reiserute

    Forsvaret bekrefter til BT at KNM «Helge Ingstad» ikke var på vei til Haakonsvern, som de først informerte om.
  2. «Helge Ingstad»-ulykken: Installerer hasteløsninger på øvrige fregatter

    Tre av de fire gjenværende fregattene får installert midlertidige tekniske løsninger som skal hindre at de fylles med…
  3. Klarhet om natten alt gikk galt

    Selvsagt skal pressen stille spørsmål om hva som skjedde med KNM Helge Ingstad.
  4. Havarikommisjonen: «Helge Ingstad» trodde tankskipet var en terminal på land

    Ifølge Havarikommisjonen skjønte ikke KNM «Helge Ingstad» at det var et tankskip som kom mot dem, men trodde lysene fra…

Mer om

  1. KNM «Helge Ingstad»
  2. Forsvarsdepartementet

Flere artikler

  1. Kan koste 14 mrd: Trolig dyrere å reparere KNM «Helge Ingstad» enn å kjøpe ny fregatt

  2. Risikerer flere pengekrav etter «Helge Ingstad»-forliset

  3. BT: Reparasjonene av KNM «Helge Ingstad» vil koste 12 milliarder

  4. Slik skal de berge KNM «Helge Ingstad»

  5. Slik var de dramatiske minuttene da KNM «Helge Ingstad» krasjet i «Sola TS»

Fra andre aviser

  1. Redningsaksjonen pågår: Fregatt boltes fast for ikke å synke

    Aftenposten
  2. Helge Ingstad-kollisjonen: Tre har status som mistenkte

    Fædrelandsvennen
  3. Dommen etter fregatthavariet: For uerfaren besetning. For dårlig kommunikasjon. Trafikksentralen på land overså krigsskipet.

    Aftenposten
  4. Amerikansk offiser om bord da «Helge Ingstad» kolliderte

    Fædrelandsvennen
  5. Redningsaksjon fortsetter i natt: Skipet boltet fast til bunnen for ikke å synke

    Fædrelandsvennen
  6. – Fregatten tar inn masse vann og krenger mer og mer

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no