KNM «Helge Ingstad» er endelig tilbake på Haakonsvern

HAAKONSVERN (VG) Alle fregattene i Sjøforsvaret er nå på plass på Haakonsvern, etter at KNM «Helge Ingstad» la trygt til kai om bord på leketeren «Boabarge» søndag kveld – fire måneder etter planen.

– Dette er en fantastisk følelse. Når vi har fortøyd lekteren ved Haakonsvern er oppdraget vårt over. Den største overraskelsen i dette har vært det gode samarbeidet som er vist – det har vært mye bedre enn forventet, sier operasjonsleder Anders Penna i Boa Management til VG.

Følger hovedleien

Han er trønder, men har bodd mer eller mindre i Bergen og på Hanøytangen siden november.

– Nå skal jeg ha meg noen dager fri hjemme i Trøndelag. Og det er mange andre som også skal ta seg noen velfortjente fridager, sier han.

Noen minutter før klokken 18.30 satte de tre slepebåtene og flytedokken «Boabarge 33» seg i bevegelse med sin høyst prominente last: Den havarerte milliardfregatten KNM «Helge Ingstad».

Med hekken først ble fregatten fraktet ut hovedleien i Hjeltefjorden.

– Vi vil gå vest av øya Skorpo, sør under Sotrabroa og gjennom Vatlestraumen, forklarte kommunikasjonsansvarlig Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell.

les også

Sjørettsekspert: Ikke umulig å vinne fram i erstatningssak

Har god kontroll

Godt sveiset fast til støttestag om bord på kjempelekteren «Boabarge 33» seilte milliardfregatten sørover Hjeltefjorden. Slepet hadde ved 19.30-tiden en hastighet på nærmere fire knop.

– Det er slepebåten Boa Balder som drar, og de andre styrer. De har god kontroll på denne overfarten uavhengig av strøm og vær. Årsaken til at avgangen ble fremskutt i tid, var at det gikk raskere å sveise på plass festestagene, forklarer Sandberg.

Ifølge Penna er planen å forsere Vatlestraumen med strømmen imot - det gir best kontroll på ferden.

HER KOMMER VI: Klokken 1830 kom hele slepet med flytedokken «Boabarge 33» ut fra Hanøytangen. Slepebåten Boabarge drar, og Sjøforsvarets to slepere KNM Sleipner og KNM Mjølner styrer. Foto: Hallgeir Vågenes, VG

les også

KNM «Helge Ingstad» er hevet – lekteren brøt vannflaten i kveld

Alle på plass

Tre slepebåter var på plass for å sørge for fremdriften: Sjøforsvarets KNM Sleipner og KNM Mjølner, og dessuten den sivile Boa Balder. Ankomst kai ved Haakonsvern var litt over klokken 23 søndag kveld.

Og der ventet alle søsterfregattene: Den eldste, KNM «Fridtjof Nansen» ligger riktignok i fjelldokk for oppgradering – og har ligget der siden august. Mens langs kaiene lå de andre heltene på rad: KNM «Thor Heyerdahl», KNM «Roald Amundsen» og KNM «Otto Sverdrup».

les også

Avviser vraking: – Denne fregattklassen skal vi ha lenge

Alle velutstyrte, potente norske fregatter i femmilliardersklassen.

Dermed settes et foreløpig punktum på en hevingsoperasjon som er uten sidestykke i norsk sjøfart. For å kunne heve den vel fem tusen tonn tunge fregatten uten å påføre mer skade, hyret Forsvaret inn de to nederlandske kranlekterne «Rambiz» og «Gulliver», som synkront løftet milliardfregatten opp tirsdag denne uken.

Kostnadene har løpt, og var i januar passert en halv milliard ifølge forsvarsministeren.

Legges ved kai

Søndag formiddag ble alle de 16 løftekjettingene – til en samlet vekt av 275 tonn – forsiktig senket og fjernet fra skipet. Deretter ble flytedokken flyttet fra kranlekterne til kai på Hanøytangen for å sveise på de siste støttestagene som skal sikre fregatten under ferden til Haakonsvern og oppholdet der.

Sjøforsvaret inviterer mediene til orientering på hovedkaien på Haakonsvern tidlig mandag morgen – for å fortelle om fremdriften. Nå starter det omfattende arbeidet med restredning av utstyr, og deretter skal det utarbeides en tilstandsrapport.

Fregatten skal ligge montert på flytedokken langs kaien på Haakonsvern til det er fattet vedtak om dens videre skjebne: Lønner det seg å reparere – inkludert å demontere alt elektrisk og elektronisk utstyr og erstatte med nytt? Eller sendes skipet i retur til Hanøytangen for hugging?

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder