HER GÅR DET GALT: Her har Jens Stoltenberg trykket inn bremsen da han trodde han skulle clutche, og både han og Hilde Årdal rykker fram i setet. FOTO: ARBEIDERPARTIET

Hildes ryggsmerter forverret seg etter denne bråbremsen fra Taxi-Jens

Her tråkker «Taxi-Jens» feil på bremsen. Etter det har revmatisk syke Hilde Årdal (52) hatt ekstra vondt i rygg og nakke. Onsdag ringte Stoltenberg henne personlig.

  • Nilas Johnsen
  • Herman Prein Moestue

Artikkelen er over syv år gammel

Hilde Årdal lider av en kronisk revmatisk lidelse, og sier hun har hatt økte smerter i sommer etter at Jens Stoltenberg tråkket inn bremsen, da han trodde at han skulle clutche.

- Juli pleier å være den tiden på året jeg har mindre smerter, men i år har jeg tatt flere smertestillende enn vanlig, sier hun.

SMERTER: Hilde Årdal har snakket med Jens Stoltenberg etter hendelsen, og bebreider ikke statsministeren personlig.

52-åringen fra St. Hanshaugen i Oslo var en av passasjerene som ble plukket ut via et castingbyrå, og som fikk betalt 500 kroner for å stille opp i reklamefilmen, der Jens Stoltenberg kjører taxi.

Statsministeren tok selv personlig kontakt med Årdal onsdag kveld.

- Han sa han var bekymret for meg og lei seg, forteller hun.

Hun ble først ringt opp av statsministerens nærmeste rådgiver, Hans Kristian Amundsen, før Jens Stoltenberg selv tok kontakt.

- Det var en hyggelig samtale, sier Årdal.

VGTV: Skjult kamera: Se Jens Stoltenberg som taxisjåfør

- Burde tenkt på sikkerhet

- Ba han om unnskyldning?

- Nei, ikke som jeg kan huske. Men jeg forventet heller ingen unnskyldning. Alle kan gjøre feil. Jeg sa derimot til ham at jeg var opptatt av sikkerhet, og at det var - unnskyld uttrykket - et jævlig dårlig PR-grep å bruke bråbremsen i reklamekampanjen. Når du setter en utrent sjåfør bak rattet, kan du i verste fall påføre andre whiplash eller andre helseskader, sier hun.

Ifølge Årdal hadde Stoltenberg en noe annerledes versjon av bråbremsen da de snakket sammen på telefon.

- Han sa han måtte bremse på grunn av en bil foran, men da hadde han bremset på en mer elegant måte, mener hun.

Årdal ble fortalt at hun skulle hentes i drosje, og forventet at den skulle kjøre henne til innspillingen. I stedet dukket statsministeren opp.

- Jeg tenkte at det var et morsomt påfunn, og det synes jeg fortsatt. Men jeg synes de som arrangerte dette for Stoltenberg, burde ha tenkt mer på passasjerenes sikkerhet i forkant, sier hun.

For under kjøreturen gjør nemlig Stoltenberg en feil: Han er ikke vant til å kjøre bil med automatgir og trykker derfor inn bremsen, fordi han tror det er clutchpedalen.

I biler med automatgir er det som kjent ingen clutch - bare gass- og bremsepedal.

Stoltenberg var onsdag kveld travelt opptatt med å rekke hjem til kona Ingrid Schulerud for å feire bryllupsdagen deres, men han formidlet denne kommentaren til VG via kommunikasjonssjef Pia Gulbrandsen i Ap:

- Da jeg fikk høre at hun hadde fortalt VG om økte smerter, ringte jeg med en gang for å høre hvordan det går med henne. Vi snakket både om kjøreturen og revmatisme, en sykdom jeg kjenner godt, fordi jeg har Bekhterevs selv. Det var en god samtale, og jeg ønsker henne alt godt.

Bebreider ikke Stoltenberg

Stoltenberg har tidligere forklart den dårlige kjøringen overfor VG med at han ikke har kjørt bil i de åtte årene han har vært statsminister:

- Jeg er ganske godt kjent i Oslo, men jeg pleier å sitte i baksetet. Så jeg rotet litt med hvilken fil jeg skulle legge meg i og sånt, og fikk en del kritikk for kjøringen min, har Stoltenberg sagt til VG.

- Taxien hadde automatgir, og det slet jeg også med. Når jeg trodde jeg presset inn kløtsjen, var det bremsen. Så da ble det bråstopp, forklarte han.

Slik beskriver Hilde den uventede stoppen:

- Vi var på Ring 2, og det var klar veibane, så jeg var helt uforberedt på bråbremsen, sier Årdal.

- Når man skal hentes i drosje, forventer man jo en trygg og erfaren sjåfør. Siden Stoltenberg ikke hadde kjørt på åtte år, så burde han i hvert fall ha fått en bil med vanlige gir, og kanskje et lite oppfriskningskurs.

I klippet fra Aps film ser man tydelig overraskelsen på både Stoltenberg og Årdal da bilen bråbremser og de rykker frem i setet. Årdal tar det først med godt humør, og sier leende «denne kjøringen er jeg ikke fornøyd med».

- Jeg kan ikke si med sikkerhet at denne situasjonen er årsaken til at smertene har økt, men klippet viser at selve bråbremsen var ganske heftig. Jeg var forfjamset av hele situasjonen da det skjedde, men synes ikke dette er noe morsomt når jeg ser det igjen.

- Jeg bebreider ikke Stoltenberg personlig, men vil bruke dette til å påpeke at man må ta bedre vare på hverandre. Jeg har ingen planer om noe søksmål eller en formell klage.

Lege: - Uheldig

Hennes lege, Frithjof Bjerkhoel, som er spesialist på revmatologi og tidligere avdelingsoverlege ved Rikshospitalet, sier dette er en type situasjon pasienter som Årdal bør unngå.

- UHELDIG: Lege Frithjof Bjerkhoel bekrefter at Hilde Årdal lider av en kronisk revmatisk lidelse.

- Jeg kan bekrefte at denne pasienten lider av en kronisk, revmatisk lidelse, og at det er uheldig med situasjoner som gir sterk belastning på rygg og nakke, slik kraftige oppbremsinger av denne typen gjør, sier han.

Legen har sett gjennom klippet to ganger, og påpeker at dette ikke er noen «voldsom situasjon».

- Ved revmatiske lidelser er det vanlig at smerter varierer. Det kan være vanskelig å kunne vite med sikkerhet hva som eventuelt har ført til en forverring av smertene. MR-undersøkelser kan være til hjelp, særlig dersom det foreligger en MR av ganske ny dato til sammenligning med ny MR tatt etter hendelsen, sier han.

Taxiforbundet: - Underlig

- Vi vil ikke blande oss i spørsmålet om kjøringen til statsministeren, men min personlige vurdering er at det er litt underlig hvis Jens Stoltenberg ikke var godt nok forberedt på å kjøre en bil med automatgir, sier kommunikasjonssjef Atle Hagtun i Norges Taxiforbund.

På lørdag sa Stoltenberg til VG at han slet med automatgiret og fikk en del kritikk for kjøringen.

- Han bør definitivt være i stand til å kjøre den bilen han styrer, sier Hagtun.

Petter Karlsen, kursansvarlig ved Taxiskolen, sier Stoltenberg har et sjåføransvar om noe går galt.

- Taxiyrket er svært ansvarsfullt, og det er noe man forventer av ham.

Produsent Erik Schøien i produksjonsselskapet Pravda, som fikk oppdraget å filme statsministeren, forvarer derimot Jens Stoltenbergs kjørestil. Han sier statsministeren kjørte et lite stykke alene før han tok imot sine første passasjerer.

- Vi visste på forhånd at han hadde lappen. Han kjørte helt strålende hele veien, bortsett fra den lille hendelsen. Han virket helt komfortabel med bilen fra starten.

Oslo Taxi: - Kunne velge annen bil

Oslo Taxi ga produksjonsselskapet Pravda, som står bak reklamefilmen, uniform, ID-bevis og tre taxier til disposisjon. Et av kravene var at to av bilene skulle kjøre foran og bak, slik at passasjerer som ikke ville sitte på med statsministeren fikk mulighet til å bytte taxi, opplyser informasjonssjef Lars Dolva i Oslo Taxi.

- Vårt perspektiv var at ingen skulle tvinges til dette. Det gikk selskapet med på, så da var det greit for oss. Vi stoler på at Statsministerens kontor gjorde en vurdering av helheten.

- Ifølge Stoltenberg slet han med automatgiret. Burde han vært utstyrt med en bil med vanlig gir?

- Det finnes ikke noe annet enn automatgir. Bare en håndfull drosjesjåfører kjører med gir i dag.

- Hvis det hadde oppstått en ulykke med Jens bak rattet, ville dere følt dere ansvarlige?

- Nei, vi har tatt alle våre forholdsregler. Det var også kundens valg å kjøre med Jens, men jeg tror ikke han er den verste sjåføren å sitte på med.

Les også

  1. Jens om taxi-stuntet: Kritikken er meningsløs

    Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) mener hovedpoenget med taxistuntet var at ingen av passasjerene visste at det var…
  2. TaxijukseJens

    ARENDAL (VG) Når statsministeren skal møte folket, gjelder det å finne de rette folkene.
  3. Frp-Hoksrud om «Taxi-Jens»: Føler meg litt lurt

    ARENDAL (VG) Jens Stoltenbergs taxi-stunt skapte begeistring og misunnelse blant blå strateger, helt til det ble kjent…
  4. Fikk betalt for tur med «Taxi-Jens»

    Fem av passasjerene fra Aps taxifilm med Jens Stoltenberg var hentet inn via casting, og visste at de skulle være med…
  5. «Taxi-Jens» roses av eksperter

    Jens Stoltenberg kan håpe på en «Obama-effekt» med sin taxivideo. Men da må partiet følge opp debatten han ber om.

Mer om

  1. Stortingsvalg 2013

Flere artikler

  1. Hilde fikk tur med Taxi-Jens: Hilde: Sikker på han blir bedre som NATO-sjef enn som drosjesjåfør

  2. Taxi-Jens går verden rundt

  3. Fikk betalt for tur med «Taxi-Jens»

  4. Pluss content

    8 passasjerer: Slik var turen med «Taxi-Jens»

  5. TaxijukseJens

Fra andre aviser

  1. Stoltenberg prøvde seg som drosjesjåfør

    Aftenposten
  2. Klarer ikke stanse piratdrosjer

    Bergens Tidende
  3. Tjener tusenvis på «vennekjøring»

    Aftenposten
  4. Over 1000 nye taxisjåfører i Oslo har ikke bestått noen prøve

    Aftenposten
  5. - Jeg har tjent 230.000 på pirattaxi så langt i år

    Bergens Tidende
  6. Har redusert holdeplasserDeler ut flere taxiløyver

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no