I VARETEKT: Fire av de fem besetningsmedlemmene på Air Baltic-flyet som skulle fra Gardermoen til Kreta lørdag morgen ble stanset etter en promillekontroll. Tirsdag formiddag slo de endelige blodprøveresultatene fast av to av de fire pågrepne var sterkt beruset. Alle fire er nå varetektsfengslet. Foto:2200 Leserbilde,

Flypsykolog om Air Baltic-promillen: – Kunne fått fatale følger

Flypsykolog Grete Myhre tror den berusede besetningen ville fått problemer ved eventuelle krisesituasjoner i luften.

  • Ingrid Tinmannsvik
  • Line Orfjell
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Det er en grunn til at promillegrensen er så lav som den er. Det skal ikke mye til før man begynner å overvurdere sine egne evner, sier Grete Myhre til VG.
Den tidligere lederen av Havarikommisjonen, som også er utdannet flypsykolog, er overrasket over helgens promilleskandale på Gardermoen. Fire besetningsmedlemmer fra Air Baltic – alle latviske statsborgere – ble stoppet av politiet like før flyavgang til Kreta. De endelige blodprøveresultatene fra Folkehelseinstituttet viser at styrmannen i besetningen hadde en promille på 1,35.
– Det overrasker meg at vedkommende ikke visste bedre, siden han er såpass erfaren, sier hun.
Bakgrunn: Fire i besetningen tatt med promille

Saken mot de to flygerne og de to kabinansatte kommer opp allerede mandag ved Nedre Romerike tingrett på Lillestrøm, skriver NTB.

– Jeg har konferert med mine klienter, og da blir det løsningen, sier forsvareren til de fire, Jørund Lægland, til Aftenposten.

Politiadvokat Camilla Ek Sørensen opplyser til VG tirsdag kveld at avhørene av den hotellansatte mannen som varslet politiet om promillemistanke mot Air Baltic-besetningen, startet tirsdag.

– Avhørene vil fortsette i morgen. Fordi vi ikke er ferdig med avhørene ønsker jeg ikke å gå ut med hva varsleren har forklart, sier Ek Sørensen.

Svekket dømmekraft

Flypsykolog Myhre understreker at alkoholpromille påvirker individuelt, men at de aller fleste får nedsatt konsentrasjonsevne når promillen stiger.

KOMMENTERER SKANDALEN: Flypsykolog og tidligere leder av Havarikommisjonen, Grete Myhre. Foto:Gisle Oddstad,VG

– Dersom det skulle oppstå en krisesituasjon, vil man ikke greie å se løsninger som ellers ville vært åpenbare, og man mister koordinasjonsevnen. I tillegg blir man mindre oppmerksom på omgivelsene, og man får ikke med seg alle detaljer. Det kan være fatalt for flyvere, sier hun.


Høy promille til tross: I utgangspunktet kunne Kreta-turen latt seg gjennomføre som vanlig, tror Myhre. Dette er en erfaren besetning, og det kan hende flyvningen ville gått fint hvis turen forløp som normalt. Men selv det minste problem kunne fått fatale følger – besetningen kunne ha konkludert helt feil, sier hun.Les også: Promille-besetningens forsvarer: Ikke en god situasjon å være i

Sløvhet og kvalme

Konstituert overlege hos rus- og avhengighetsklinikken ved St. Olavs Hospital i Trondheim, Trine Amundal, er enig med flypsykologen.
– Enhver alkoholpåvirkning gir redusert konsentrasjon og dårligere vurderingsevne. Man blir mindre redd for å ta sjanser, i tillegg til å få dårligere balanse og nedsatt reaksjonstid. Alle disse tingene er lite forenlig med å føre et fly. Det er bekymringsverdig at en flybesetning går beruset på jobb, sier hun.
Les mer: Air Baltic-kapteinens forsvarer: – Min klient er ikke en kriminell
Amundal kan ikke kommentere Air Baltic-styrmannens promille spesifikt, men forklarer at en promille over 1,0 generelt fører med seg en rekke bieffekter.
– Da kommer man til et stadium hvor man har dårlig balanse og snøvler. Man blir trøtt og sløv, og kanskje også kvalm. Samtidig kan alle som drikker mye alkohol over tid, utvikle en god toleranse. Det er ikke sikkert at styrmannen opplevde promillen på denne måten, sier hun.
Så du denne? Ingen faste promillekontroller ved norske flyplasser

Et fokus under utdanning

Ifølge Folkehelseinstituttets blodprøver lå Air Baltic-kapteinens promille på 0,54. De to flyvertinnene i besetningen hadde en promille på henholdsvis 0,91 og 0,55.
– I utgangspunktet er dette ganske alvorlig, for flyvertinnene er jo om bord for å ta seg av sikkerheten og roe ned passasjerene dersom noe skulle skje. Flyvertinnen med høyest promille ville nok fungert veldig dårlig i et slikt tilfelle. Kanskje ville de heller ikke oppfattet omfanget av kritiske situasjoner, og handlet deretter, sier flypsykolog Grethe Myhre.

Selv synes hun at hele promillesaken er en trist affære.
– Jeg er veldig skuffet over at dette skjer nå, nettopp fordi man har satt fokus på farene ved alkoholpåvirkning i mange år. Dette er noe som alltid terpes på, både i flyselskapene og under utdanning, sier Myhre.
– Alkohol og flyvning kan ikke kombineres, så enkelt er det!

Vurderer videre samarbeid

Det var Star Tour som leide inn det latviske flyselskapet Air Baltic for å fly norske charterturister fra Oslo til Kreta.

Kommunikasjonsansvarlig Nora Aspengren opplyser til VG at Star Tour nå er i dialog med Air Baltic for å diskutere framtidig samarbeid.

Ticket og Kilroy samarbeider også med Air Baltic. Det har de foreløpig ikke tenkt å endre på.

– Vi ser det an. Vi forventer at de tar de forholdsreglene man må ta. Vi forventer også at flyplassene, i samarbeid med politiet, tar stikkprøver av flybesetninger mer alvorlig, og ikke baserer seg på tips, sier Ellen Wolff Andresen i Ticket.

– Kommer dette til å endre rutinene på valg av flyselskaper dere samarbeider med?

– Vi vurderer alltid flyselskapene i forhold til sikkerhet. Vi tar ikke inn selskaper som ikke er hundre prosent sikre, sier hun.

Kilroy tror samarbeidet fortsetter så lenge Air Baltic tar grep selv.

– Vi har ikke fått indikasjoner på at vi kommer til å bryte samarbeidet. Man blir selvsagt bekymret når man hører om slike saker, men vi tror at Air Baltic rydder opp i egne rekker, sier Flavia Forster i Kilroy.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder