DET NYE BYRÅDET Fv: Lan Marie Nguyen Berg (MDG), Raymond Johansen (AP), og Marianne Borgen (SV). Foto: Jan Petter Lynau ,

Akershus Høyre om oslobyrådets E18-planer: En krigserklæring!

Oslos nye byråd vil stanse utbyggingen av E18 vestover. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier at arbeidet vil fortsette som normalt, men frykter utsettelser.
Akershus Høyre raser.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

De rødgrønne samarbeidspartienes plan for Oslo ble presentert mandag formiddag. Raymond Johansen (Ap), Marianne Borgen (SV) og Lan Marie Nguyen Berg (MDG) presenterte det de kalte et «historisk skifte» i Oslo-politikken.

Et av tiltakene som ble presentert i byrådserklæringen er at samarbeidspartiene er imot utbyggingen av E18 vestover.

Tiltaket stammer opprinnelig fra MDGs partiprogram, og er av flere ansett som omstridt.

Les også: Ap-Raymond til VG: – Helt trygg på at vi får til endringene vi lover

– Dette er et historisk sterkt klimaprogram. Denne byrådserklæringen vil bokstavelig talt gjøre Oslo til en grønnere by, uttalte MDGs Lan Marie Nguyen Berg.

– E18-utbyggingen fortsetter

Raymond Johansen sa mandag at de har gjort unntak fra utbyggingsstans i spesielt utsatte køstrekninger i grenseområdene mellom Oslo og Akershus.

Bakgrunn: Slik blir de rødgrønnes Oslo

KRIGSERKLÆRING: Stortingsrepresentant og leder for Akershus Høyre, Hårek Elvenes, kaller byrådserklæringen for en «krigserklæring». Foto: Fredrik Solstad , VG

– Byrådet er åpne for å diskutere tiltak for å redusere trafikkbelastning, støy og forurensing på dagens E18, herunder løsninger for byutvikling i Sandvika, Asker og Filipstad. Forutsetningen er en miljøvennlig, knutepunkt basert utvikling og at veikapasiteten ikke økes, står det i byrådserklæringen.

Les også: Slik kan veivesenet løse den politiske floken

Hårek Elvenes, stortingsrepresentant og leder for Akershus Høyre leser naboen i øst sin tiltredelseserklæring som en «krigserklæring mot ny E18».

Han mener at veiprosjektet er helt nødvendig og at det nå settes på spill.

FORTSETTER: – Mye av prosjektet ligger i Akershus, og der har ikke Oslo noe jurisdiksjon. Vi kommer til å jobbe med prosjektet som før, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Roger Neumann , VG

– Blir dette stående vil det være et grelt eksempel på politisk styringssvikt. Politikerne er valgt for å løse samfunnets utfordringer, ikke stikke hodet i sandet, sier han til VG.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier til VG at jobben med å utbedre E18 vil fortsette som før.

– Mye av prosjektet ligger i Akershus, og der har ikke Oslo noe jurisdiksjon. Vi kommer til å jobbe med prosjektet som før, sier Solvik-Olsen til VG.

Han sier at E18-korridoren vestover er viktig for hele regionen, og frykter at den rødgrønne politikken vil kunne påvirke fremdriften av hele prosjektet.

– Jeg håper at Oslo og Akershus kan sette seg ned og diskutere dette. Jeg frykter at symbolpolitikk vil trenere arbeidet med flere utredninger. Det ville vært uheldig, sier samferdselsministeren.

Samferdselsministeren sier videre at Arbeiderpartiet må sette seg ned og finne ut «hvor mye lokalpolitikk man kan drive».

– De har en jobb å gjøre internt, mener Solvik-Olsen.

Samferdselsministeren har tidligere advart MDG mot å la seg lure av Arbeiderpartiet om E18-utbyggingen. I september uttalte Solvik-Olsen til VG at Aps stortingsgruppe er for en utbygging av motorveien.

GRØNNE LØFTER: – Byrådet er åpne for å diskutere tiltak for å redusere trafikkbelastning, støy og forurensing på dagens E18,herunder løsninger for byutvikling i Sandvika, Asker og Filipstad. Forutsetningen er en miljøvennlig, knutepunkt basert utvikling og at veikapasiteten ikke økes, står det i byrådserklæringen. Her fra E18 på Vækerø inn mot Oslo. Foto: Jan Petter Lynau ,

Tror de vil få det til

Forslaget fra Oslo er omstridt internt i partiet, og Raymond Johansen er åpen på at han må i samtaler med bådepartiets Akershus-politikere og samferdselspolitikerne.

– Vi har allerede hatt noen samtaler med Akershus-benken i Ap, og skal ha flere samtaler med dem. Vi har ikke allerede kommet til en enighet, men jeg er ganske sikker på at vi får det til, sier Johansen til VG.

Leder for Oslo Ap, Jan Bøhler, sier til VG at han har tro på at resten av partiet har forståelse for avtalen lokallaget hans nå inngår.

– Oslo er jo en hovedaktør i planene for å bygge ut E18, og både våre politikere fra Akershus og de som jobber med samferdsel må forstå det nye miljøfokuset som denne avtalen nå forutsetter, sier Bøhler til VG.

LEDER FOR OSLO AP: Jan Bøhler at han har tro på at resten av partiet har forståelse for avtalen lokallaget hans nå inngår. Foto: Frode Hansen , VG

Miljøvernere hyller planene

I tillegg til planene rundt E18, inneholdt de tre samarbeidspartienes erklæring tiltak som bl.a. skal gjøre Oslo sentrum bilfritt, nye sykkelveier og en støtteordning for el-sykler for Oslos innbyggere.

Les også: Vil stenge Oslo sentrum for biler

Forslaget hylles om av Natur og Ungdom.

– Oslo baner vei, og viser at det å velge grønn politikk ikke bare er mulig, men lurt. Antagelig vil hovedstaden med dette være av de best rustede stedene for grønt skifte når resten av verden og Norge kommer etter, sier Tale Ellingvåg, fagsjef for klima i Natur og Ungdom.

I en pressemelding skriver Arnodd Håpnes, fagleder i Naturvernforbundet, at byrådserklæringen nesten var over forventning.

– Med dette ambisjonsnivået og den lange lista med konkrete tiltak har partiene skaffet seg solid fallhøyde. På denne måten legger de sterkt press på egen gjennomføring, og det blir ikke lett å bortforklare dette dersom det ikke følges opp, sier Arnodd Håpnes.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder