FIKK BESKJED KLOKKEN 15: Jim Hededal Nielsen, kaptein på CHC-helikopteret, på vei til cruiseskipet. Helikopteret flyr 260 kilometer i timen. Foto: Stian Nagelsen

Helikopterkaptein: Cruiseskipet beveget seg på en spesiell måte

Helikopterkaptein Jim Nielsen forteller at de har trent på cruisebåter før, men at han aldri har sett en båt som beveget seg som Viking Sky.

Kapteinen på et av CHCs helikopter og crewet hans på fire ble kalt opp idet de tok av fra Bergen lufthavn Flesland klokken 15.

Beskjeden de fikk var å sette kursen mot cruiseskipet som var i vanskeligheter. I løpet av de neste ni timene evakuerte de 59 mennesker fra Viking Sky.

– Været var røft, og cruiseskipet lå nær land. Skipet beveget seg på en spesiell måte på grunn av bølgene, sier Nielsen om synet som møtte dem ved Hustadvika.

Bakgrunn: Slik var det dramatiske døgnet for Viking Sky

Han og besetningen, bestående av en annenpilot, en heisoperatør, en redningsmann og en medisinsk ansvarlig, var egentlig på vei til Statfjord B hvor helikopteret normalt har beredskap for Equinor.

Da de ankom stedet, var allerede tre helikoptre i gang med arbeidet, og de nyankomne ble hurtig og grundig orientert, forteller kapteinen.

– Samspillet var svært godt. Det var allerede en redningsmann nede på dekk som organiserte det hele. Det var ganske mye bevegelse nede på båten. De jobbet med å få folk ut slik at de kunne være klare til å bli heist opp.

Tidligere sjøfartsdirektør: «Skipet burde gått lengre ut»

De sendte ned sin egen redningsmann, som gjorde de som skulle evakueres klare til å bli heist opp i helikopteret. Redningsmannen ble også selv med opp ved behov.

I AKSJON LØRDAG: Her venter crewet på å ta over for et helikopter som er på vei tilbake fra skipet. Vi fikk beskjed når de hadde fem til ti minutter igjen å fly, og så flyr vi ut og er klare, sier kaptein Jim Hededal Nielsen. Foto: Stian Nagelsen

– Hvordan reagerte de evakuerte da de kom opp til dere?

– Jeg måtte konsentrere meg om å fly helikopteret, så jeg så ikke selv passasjerene som kom inn, men inntrykket jeg fikk var at de var lettet. Det varierte selvsagt – noen var stresset, andre var euforiske. Hele spekteret.

Politiet, Sjøfartsdirektoratet og havarikommisjonen skal mandag om bord på cruiseskipet for å finne ut hvorfor skipet ble rammet av motorstans, og politiet har allerede startet etterforskning.

Statens havarikommisjon sender fem personer, i tillegg kommer det inspektører fra både den amerikanske og den britiske havarikommisjonen, sier avdelingsdirektør Dag Liseth til VG.

– Det handler om det internasjonale regelverket vi ligger under. Her var det utenlandske passasjerer som gjør at de kan erklære seg som berørte stater, og derfor får de anledning til å delta.

Les også: Dette er teoriene om hvorfor det gikk galt

– Major Fredrik Jomaas i Forsvarets 330-skvadron uttalte på en pressekonferanse at dette var utfordringer helt på kanten av det redningshelikoptre kan klare?

– Et helikopter er en stor og stabil maskin. Men det er klart at det var vanskelige forhold, særlig når det ble mørkt. Det regnet og snødde og sikten var dårlig. Så operasjonen var nok på kanten, men på grunn av måten vi trener på, følte vi oss trygge, sier kapteinen.

Les også: Cruiseskipet traff havbunnen i 2018

Hvis han og crewet kjente at de trengte en pause, avtalte de det med de andre helikoptrene. Nielsen opplevde at alt var veldig godt organisert. Han påpeker at de er vant med å trene i vanskelige forhold. Det eneste som var litt uvanlig på lørdag, var at det var fire helikoptre som jobbet samtidig.

– Det var mange inntrykk å forholde seg til. Vi trener mye i høye bølger, og selve heisingen trener vi svært ofte på. Men det er ikke ofte vi har 20 evakuerte om bord.

Evakuerte sier det var som «Titanic» - se video her:

– Det du så der nede – har du sett noe lignende før?

– Ikke på den måten. Vi har trent på cruisebåter, men at den beveger seg på den måten, har jeg ikke sett før. Og med det været som var i tillegg… Det kom noen skikkelige byger.

– Fryktet du noensinne at liv kunne gå tapt?

– Nei, de som kom om bord var rolige. Det føltes som om ting var under kontroll.

– Hva med dere selv?

– Nei. Hvis jeg følte at vi kom i fare eller utsatte noen for risiko, ville vi ikke ha fortsatt oppdraget.

Judith og Danny var på Viking Sky: «Virkelig skremmende»

– Hvordan reagerte de evakuerte da de kunne sette beina på bakken etter å ha vært både til havs og i luften?

– Jeg hørte at de klappet, og jeg så at de som tok imot dem smilte med åpne ansikter. Det var mye lettelse.

Jim Nielsen og crewet satte selv beina på bakken ved midnatt lørdag.

– Vi gjorde maskinen klar til det nye crewet, og så kjørte de på.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder