FORBEDRES: Nav-kontorene skal komme med innspill til hvordan tilbudet kan bli bedre for brukerne. Foto: Kristian Helgesen, VG

Eriksson vil ha et bedre Nav og færre «navere»

Et proffere, smidigere og raskere Nav som får flere fra trygd til arbeid. Det er målet når regjeringen nå starter en storstilt gjennomgang av etaten.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Allerede i regjeringsplattformen varslet den nye regjeringen at den ønsker en fullstendig gjennomgang av Nav. Tirsdag kunne arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) presentere utvalget som skal gjøre jobben.

Tidligere KS-topp Sigrun Vågeng skal lede utvalget, som har fått en omfattende meny av temaer og problemstillinger fra statsråden.

Vil ha innspill

Eriksson ønsker råd og innspill på alt fra antall Nav-kontorer til hvordan dårlige brukeropplevelser kan reduseres, tidstyver identifiseres og elimineres og hvordan de ansattes kompetanse kan styrkes.

Og alle utvalgets råd skal la seg gjennomføre uten at det skal koste mer penger.

LES OGSÅ: Nesten en av ti unge i Nav-systemet

- Man forstår ut fra mandatet at det er mye som skal gjøres. Noen vil kanskje si, hva er det vi ikke skal se på, men jeg tror det er en veldig tydelig retning, som vi raskt kan konsentrere oss om, uttalte Vågeng under presentasjonen.

Brukerreform

Og Eriksson er klar på i hvilken hovedretning han vil utvalget skal gå: De skal gi ham råd om hvordan Nav kan bli mindre byråkratisk og hvordan etaten må jobbe for å få enda flere fra trygd til arbeid.

Statsråden ramset opp et knippe Nav-historier han snart ønsker skal bli historie: Som kravet om at personer med varige diagnoser igjen og igjen skal måtte dokumentere at de for eksempel har amputert et bein eller har Downs syndrom.

LES OGSÅ: Arbeidsledigheten i Norge øker

Som at en person som for eksempel ønsker seg jobb i hotellbransjen må gjennom tre måneder med å putte skruer i poser hos et attføringsbedrift istedenfor at Nav kobler brukeren opp mot hotellbransjen med en gang.

- Dette skal være en brukerreform. Vi skal avbyråkratisere, forenkle og løfte brukerperspektivet, lovet Eriksson.

Tidligere denne måneden møtte han 80 Nav-brukere som kom med sine innspill om hvordan etaten kunne forbedres. Innspillene vil bli overlevert utvalget på deres første arbeidsdag neste fredag.

- En av hovedtilbakemeldingene fra brukerne er at de ikke får rett hjelp til rett tid, sa Eriksson.

- En utopi

Hovedtillitsvalgt for Unio i Nav, Perly Paulsen, sier hun er positivt overrasket over sammensetningen av utvalget og innholdet i mandatet.

- Vi håper at dette skal bidra til at Nav skal bli bedre og at de ansatte skal få en lettere hverdag, sier hun til NTB.

LES OGSÅ: NAV-direktør vil ha slutt på «naving»

Paulsen er imidlertid kritisk til at det ikke skal følge noen penger med forslagene.

- Det er en utopi hvis man tror man kan foreslå tiltak og omorganiseringer uten at det følger penger med. Jeg vil advare mot å gå i den samme fella som man gjorde under omorganiseringen i 2006, da vi ble pålagt en storstilt omstilling uten at midlene fulgte med, sier Paulsen.

Hovedorganisasjonen Virke er på sin side skuffet over at arbeidsgivernes rolle er lite omtalt i mandatet, og sier de savner deltakelse fra «den typiske norske virksomheten» i utvalget.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder