PÅ BAKKEN: En teknisk feil på en Dreamliner har ført til at 291 passasjerer som skal til New York tidligst får reise i kveld, ett døgn etter planlagt avgang. Bildet viser den aktuelle flytypen. Foto:Line Møller,VG

Norwegian-fly 24 timer forsinket på grunn av tekniske problemer

291 passasjerer er rammet av forsinkelsene. Norwegian jobber med å utbedre feilen.

  • Irene Rønold
  • Cathrine Ekehaug
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– Vi fikk først beskjed om at flyet var én time forsinket. Så ble det snakk om to timer, og så fire, sier Stein Andre Sæther (35) fra Oslo på telefon til VG.

Han er én av 291 Norwegian-passasjerer som får en forsinket start på reisen til New York grunnet en teknisk feil på en Dreamliner.

Dreamlineren hadde opprinnelig oppsatt avgang fra Oslo Lufthavn Gardermoen fredag 24. juli klokka 18.15. Pressekontakt i Norwegian, Linda Olsen, bekrefter forsinkelsen til VG.

Les også: Norwegian-fly 3 døgn forsinket

– Vi har dessverre et fly som står med teknisk feil på Gardermoen. Man forsøkte lenge å utbedre feilen, og det jobbes fortsatt med. Vi satser på at flyet vil komme seg av gårde til 18.30 i kveld, som er den tiden som er satt opp nå, sier Olsen.

Feil på cargo-dør

Hun forteller at det er en skade på cargo-døren som har skapt forsinkelsen.

– Den må utbedres før flyet kan settes i drift igjen. Det er bestilt en ny del, som ble brakt til teknikere rimelig kjapt, men man jobber fortsatt med å utbedre feilen, sier Olsen.

KØ: Slik så det ut på Gardermoen i går kveld. Foto:Stein Andre Sæther,

Først sent fredag kveld ble det klart at flyet ikke kom til å forlate Gardermoen før lørdag kveld. Da hadde Sæther med reisefølge ventet på flyplassen siden klokken 16.00, og stemningen blant de reisende på Gardermoen var lettere oppgitt.

Det er ikke første gang i sommer at tekniske problemer med en Dreamliner fører til forsinkelser. I slutten av mai måtte 254 Norwegian-passasjerer fra Oakland vente hele 50 timer på hjemreisen.

Og forsinkelsene blir dyre for flyselskapet: I midten av 2014 hadde Norwegian tapt nær en halv milliard på Dreamliner-problemer.

Norwegian beklager

Linda Olsen forteller at Norwegian gjør det de kan for å ivareta passasjerene som ikke får reist.

– De fikk overført matpenger på boardingkortet så de kunne kjøpe mat på vei til hotellet, og vi fikk hotellet til å ha smørbrød klart ettersom det ble såpass seint. Vi forsøkte lenge å få i gang flyet, det var derfor avgang til hotellet ble besluttet seint, sier Olsen, og legger til:

– Dette er en veldig kjedelig situasjon og vi beklager ovenfor våre berørte passasjerer. Vi har nå fokus på å ivareta dem så godt vi kan i ventetiden.

For Sæthers del fører forsinkelsene til at oppholdet i New York blir kortet ned fra tre til to dager. Fra Thon hotel på Gardermoen forsøkte han i dag tidlig å få kontakt med Norwegian, for å finne ut om det kunne oppstå ytterligere forsinkelser, uten å komme gjennom.

– Vi håper og tror at problemene snart er fikset, og at vi kan starte ferien, sier han.

Flyet tok av like etter klokken 19.00 lørdag, opplyser Norwegian til NTB.

Forsinkelser i New York

Flyet fra Oslo til New York er ikke det eneste som er forsinket. Også andre veien – fra New York til Oslo – er et fly innstilt, og 276 passasjerer må vente på at Norwegian finner alternative løsninger.

– Når et fly blir satt på bakken i en periode, får det en viss effekt på andre flyvninger. Flyvningen fra John F. Kennedy (JFK) International Airport i New York til Gardermoen er rammet av at vi har et fly stående i Oslo. Der har vi fått tak i en innleiemaskin, som vi har leid inn for å forminske konsekvensene. Det er et stramt flyleasing-marked på sommeren, men fikk tak i ett som skal fly våre passasjerer hjem, sier Olsen til VG.

Ifølge Olsen har alle passasjerene har fått beskjed om at det skal være en innleiemaskin. De som ikke ønsker å reise med den, kan få billetten refundert, eller endret til en annen dato, forteller Olsen.

Norwegian jobber nå med å få posisjonert det nye flyet og det innleide crewet i New York. Estimert avgang fra JFK er 19:55 26. juli. 22 timer etter at det opprinnelige flyet skulle gå.

Også forsinkelse til Bergen

Simen Knudsen (26) har vært på ferie i New York sammen med familien, og skal fly til Bergen med et Norwegian-fly som også er utsatt.

– Norwegian var raske med å gi informasjon når flyet ble kansellert, det skal de ha pluss for, sier han til VG.

– Men de gav oss et hotell med dårlige rom. Ingen airconditioner, vinduene kan ikke åpnes, det var 32 grader på rommet og diskotek rett under. Hotellet skal også ha varslet Norwegian om at det ikke har god standard, fortsetter han.

I tillegg reagerer han på at de bare fikk utdelt 18 dollar til mat. Det tilsvarer rett under 150 norske kroner.

– Og de gir oss lite informasjon, og når informasjonen kommer er det med kort varsel. For eksempel fikk vi først beskjed om at bussen tilbake til flyplassen skulle gå 16.00. Alle planla lunsj ut fra det. Klokken 14.15 fikk vi beskjed om at bussen var flyttet frem til klokken 15.00, sier han.

Norwegian: Fly er på vei

– Først og fremst vil vi beklage denne forsinkelsen og den ulempen dette medfører for våre passasjerer, sier pressevakt i Norwegian, Linda Olsen, til VG.

Hun opplyser at avgangen fra New York til Bergen har fått ny avgangstid klokken 20.55 lokal tid, med estimert ankomst i Bergen klokken 09.55. Flyet er på vei til New York, og det er ikke forventet ytterligere forsinkelser.

– Det er svært beklagelig dersom standarden på hotellene vi fant ikke var tilfredstillende, men vårt hovedfokus var å finne ledige rom til våre passasjerer.

Norwegians agenter på flyplassen har opplyst at det var vanskelig å finne ledig hotell til berørte passasjerer, og at hotellene de vanligvis benytter var fulle.

Utlegg dekkes mot kvittering

– Dersom noen av våre passasjerer kun har fått matkort på 18 dollar er dette naturligvis altfor lite og ikke i tråd med vår praksis. Dersom de har hatt utlegg til nødvendig mat og drikke, vil det dekkes mot kvittering i ettertid, sier Olsen.

– Vi har holdt våre passasjerer oppdatert fortløpende via SMS, og vi bestreber å meddele oppdatert informasjon så snart vi har den tilgjengelig, avslutter hun.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder