Barndomskompiser skal ro over Atlanteren på under 55 dager

Publisert: Oppdatert: 20.07.15 15:50

Del saken på:

Lenken er kopiert
INNENRIKS

Vil sette verdensrekord

Skal bruke robåt til én million

I 1896 rodde Frank Samuelsen og Georg Harbo raskere over Atlanterhavet enn noen senere har klart. Neste sommer satser Rune Malterud (34) og Stian Aker (35) på å slå bragden.

I 1896 brukte de to 55 dager på den livsfarlige ferden over Atlanteren. Rune Malterud og Stian Aker vil gjøre det på enda færre.

– Det er naturlig for oss å ha det som et av målene. Men bragden fra 1896 kan vi uansett ikke måle oss med. Den var enorm, understreker Rune Malterud.

VG skrev i fjor om den utrolig bragden i 1896 (VG+, krever innlogging).

Så sent som i fjor prøvde to briter seg på verdensrekorden, men den hypermoderne robåten brukte fem dager lenger enn den gamle klinkede sedertrebåten på 1800-tallet.

Landkrabber fra Toten

Denne uken blir nordmennenes nye båt satt på vannet. Den er bygd i England av materialene karbon (skrog) og nomex (kahytt).

– Det de gjorde var helt rått. Minst på høyde med prestasjonene til Nansen og Amundsen. Men Samuelsen og Harbo havnet helt i skyggen av polarheltene. De har ikke fått den kreden de fortjener, mener Stian Aker.

Les også: Norsk lege krysser Atlanteren i robåt

Sammen vant de to barndomskompisene i 2009 kappløpet på ski til Sydpolen. Nå satser de to landkrabbene – oppvokst på Toten – på å ro ut fra New York 6. juni neste år.

Nøyaktig 120 år etter de utvandrede muslingfiskerne, sørlendingen Samuelsen og Harbo fra Vestfold, satte baugen i hjemlig retning ved The Battery på sørspissen av Manhattan.

­– Dette er en god anledning til å gjøre et prosjekt med substans. Det er få som kjenner til den bragden de gjorde og vi har lyst til å gjenskape den med en helt annen teknologi tilgjengelig. Samtidig setter vi fokus på en gammel norsk tradisjon med roing. Den har ikke blitt så godt tatt var på, mener Rune Malterud.

Fått med deg dette? VG/ Båtliv følger far og sønn på RIB-tur fra Horten til Chicago. Det hele startet med en tøff førsteetappe.

Skal ro 700 mil

Men jobben blir uansett like tøff. Båten skal ros de samme 700 milene som i 1896.

Begge har bakgrunn fra forsvaret og har vært både i Afghanistan og på Balkan. De siste årene har de gjennom sitt firma Storm Adventures jobbet med sikkerhet og logistikk i forhold til TV-serier ute i naturen – som «Amazing Race», «Dropped» på TV 2 og TV Norges «71 grader nord».

I sistnevnte serie fant de tonen med Olaf Tufte i 2013. OL-mesteren skal være en mentor når det gjelder selve roingen.

­– Det er galskap å utfordre naturen på denne måten. Men dette er to tøffe karer som vet hva som venter dem, sier Tufte.

Les også: Tuftes nye suksessplan

­– Vi kommer til å få noen gode tips av Olaf om hvordan vi skal ro mest mulig energiøkonomisk. Selv om vi skal ro helt annerledes enn det han holder på med. Han ror så fort som mulig. Vi skal ro forsiktig, men holde ut veldig lenge, sier Malterud.

– Roingen er jo bare en del av dette. De må holde orden på strøm og navigering og vil møte mange utfordringer, tror Tufte.

To måneder i 21 fots båt

De to ukjente heltene fra 1800-tallet holdt på å havne på Atlanterhavets bunn da båten møtte en voldsom bølge og ble kastet rundt som et «nøtteskall». Men ble reddet av livbelter, livliner og at en norsk skip kom forbi tre dager senere.

– For oss handler dette om å gjøre gode forberedelser. Denne turen skal ikke handle om flaks. Vi skal redusere så mye risiko som mulig og gjøre oss mentalt klare, sier Rune Malterud.

Les også: Hun var den tredje kvinnen som rodde over Atlanteren

– Forberedelser og innstilling. 70 prosent handler om viljestyrken, bare 30 prosent om fysikken, sier Stian Aker.

–Vi får verdens største frihet i verdens minste fengsel, beskriver Malterud foran to måneder i den 21 fot lange båten. For 119 år siden var spillerommet enda mindre. Bare 18 fot.

Stian Aker og Rune Malterud legger ut på rotur med en gang den nye båten er rigget. Målet er å nå Frank Samuelsens hjemby, Farsund, innen 1. august. Der venter NRKs sommeråpent.

Båt til én million

Kjempen Samuelsen (da 26 år) hadde sammen med Harbo (31) et klart mål i 1896: Å tjene penger. Men de ble aldri rike på annet enn opplevelser. Da de ankom Europa hadde Fridtjof Nansen plutselig dukket opp igjen etter å ha vært forsvunnet tre år i polhavet. Det tok all oppmerksomhet.

De nye atlanterhavsroerne mener å ha kontroll på økonomien. Båten koster omtrent én million kroner og hele prosjektet er antatt å komme på omtrent det dobbelte.

Les også:Norsk atlanterhavsroer havarerte

Prosjektleder Martin H. Schilde ble godt kjent med de to da de gikk til Sydpolen i 2009, men det var først for to, tre år siden at de begynte å snakke om å krysse Atlanteren i robåt.

– De fant ut om disse to nordmennene som gjorde dette i 1896 og tenkte at dette skulle de prøve på selv. Vi begynte å gjøre litt research og finne ut hvordan vi kunne gjennomføre noe slikt. Jeg må si at jeg synes disse gutta er passe gærne, men jeg vet at om noen får det til, så er det dem, sier Schilde.

Denne artikkelen handler om