SAS kaller Kjos en løgner

Hoderystende at han holder på slik, sier SAS-sjef

Norwegian avfeier kritikken

Først kranglet han med pilotene sine. Nå krangler Kjos med konkurrenten.

Torgeir Mortensen
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Siden lørdag har det stormet rundt Norwegian da 18 flyvninger ble kansellert og flere ble innstilt på meget kort varsel.

Direktør Bjørn Kjos møtte pressen torsdag på Norwegians hovedkvarter på Fornebu, etter flere dager der han har vært utilgjengelig for journalister. Der benyttet han anledningen til å sende et spark mot flyrivalen sin.

– Russland har reservert all østover-flyvning for SAS. Så selv om SAS ikke flyr fra Norge, for eksempel til Russland, så får ikke Norwegian adgang på de områdene. Der kunne vi vokst veldig mye. Men nå får ikke vi lov, fordi det bare er reservert for SAS, sa Kjos.

Knut Morten Johansen, kommunikasjonssjef i SAS, fulgte med på pressekonferansen. Han reagerer på det han kaller løgner fra Norwegian-direktøren. Johansen mener at Kjos legger skylden på SAS for at Norwegian ikke får bruke russisk luftrom.

– Jeg vet ikke hvorfor han gjentar en slik løgn. Bakgrunnen er at russiske myndigheter ikke aksepterer wetlease (å leie inn fly og besetning fra andre selskaper, som Norwegian benytter seg av, journ. anm.). Det har absolutt ingenting med SAS å gjøre og det er helt uforståelig at han trekker inn oss. Det er hans egen forretningsmodell som er problemet for russerne. Det er hoderystende at han holder på slik, sier Johansen.

Kjos om SAS: – Deres strategi er ganske enkelt å tappe oss for penger

Raser mot «Syden-kongen»

Norwegian har gjort seg avhengig av at pilotene selger sine fridager for å holde flytrafikken sin gående. I fjor kjøpte selskapet 3500 dager. På spørsmål fra VG om det faktum gjør det tryggere å fly med SAS dersom man er redd for kanselleringer, svarte Kjos at de to flyselskapene har vidt forskjellige forretningsmodeller.

– Vi flyr veldig mye til Syden, mens SAS er i store trekk fraværende, sa Kjos.

Det stiller Johansen seg helt uforstående til.

– Vi kan opplyse om at Norwegian har 28 avganger fra Gardermoen, mens SAS har 20. Å si at vi er fraværende er ganske misvisende.

Rammet? Dette har du krav på ved kanselleringer

– Norwegian: Ønsker like vilkår

Norwegian på sin side avviser at Kjos farer med løgn.

– Kjos skylder ikke på SAS for at Norwegian ikke kan fly over Russland. Han reagerer på at et skandinavisk flyselskap får gjøre det, men ikke et annet, skriver presseansvarlig Charlotte Holmbergh Jacobsson i en e-post.

Jacobsson forteller at Norwegian ønsker å delta i konkurransen med SAS på like vilkår. Til forsvar for Kjos-kommentaren om at SAS er fraværende i Syden, så fremhever Norwegian sin tilstedeværelse i Spania.

– Kjos mente at Norwegian har et betydelig større nærvær i Spania enn det SAS har - og det stemmer, skriver Jacobsson.

Flybransjens omdømme

De siste årene har vært preget av flere massekanselleringer og streiker i flybransjen. Det får kommunikasjonssjef Johansen til å frykte for omdømmet på tvers av flyselskapene.

– Vi danner et bilde av en bransje som er befengt av uregelmessigheter som forringer det produktet vi alle sammen er med på å levere. Det er ikke hyggelig og vi gleder oss ikke over at en konkurrent har gjort noe slikt. Det er trist, sier Johansen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder