REAGERER: Generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel.
REAGERER: Generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel. Foto: Terje Pedersen NTB scanpix

Kreftforeningen klager inn selskap for villeding av pasienter

INNENRIKS

Kreftforeningen har klaget inn selskapet Oncolomed til Forbrukerombudet for å villede kreftpasienter til å kjøpe behandling i utlandet.

  • NTB
Publisert:

Ifølge Aftenposten reagerer Kreftforeningens generalsekretær Anne Lise Ryel spesielt på hvordan Oncolomed reklamerer for den tyske klinikken Medias Klinikum, som har hatt 70 norske pasienter de siste årene.

– De bruker salgsargumenter og reklamespråk som om de selger et fantastisk produkt, men i realiteten tilbyr de en dårlig dokumentert behandling til dødssyke personer. Det opprører meg sterkt. Det er skamløst, sier Ryel.

Kira (8) er kreftsyk: Familiens siste håp

I klagen til Forbrukerombudet trekker Kreftforeningen fram flere utsagn fra Oncolomeds markedsføring:

«Få tilgang til den beste kreftbehandlingen», «bemerkelsesverdige resultater», «innovative kreftbehandlinger», «høy pasientomsorg», «individuell pasientopplevelse».

Les også: Studie: 37.000 krefttilfeller kan unngås

Markedsføringsloven slår fast at villedende markedsføring er forbudt, og at alle påstander om faktiske forhold, som for eksempel behandlingsresultater, skal kunne dokumenteres.

Daglig leder i Oncolomed, Torkel Oftedal, sier de står inne for beskrivelsen og tjenestene de tilbyr.

– Vi jobber kontinuerlig med hva vi forteller i den brede kontakten vi har med dem som tar kontakt med oss. Etter sakene i Aftenposten har vi på nytt gått gjennom hvordan vi presenterer oss. Vi skal bli enda tydeligere på de lovnadene som vi allerede gir.

Svensk studie: Snus øker ikke risikoen for kreft i bukspyttkjertelen

Her kan du lese mer om