FRUSTRERT: Norwegian-forsinkelsene førte til at Hans Jørgen Solheim startet cruiseferien på et hotell på Gardermoen søndag. - Vi er kjemperedde for at vi ikke kommer til å rekke cruiset, sier Solheim som skal på Karibia-cruise sammen med kjæresten.

Norwegian-forsinkelsene: Karibia-cruise i fare

1500 flypassasjerer rammet

Norwegian-sjef: - Ikke bra

GARDERMOEN/OSLO (VG) Hans Jørgen Solheim (34) frykter at Norwegian-forsinkelsene har spolert vårens store Karibia-cruise.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Tromsøværingen Hans Jørgen Solheim og kjæresten skulle ha dratt fra Oslo Lufthavn Gardermoen til Florida lørdag ettermiddag, men paret endte på et Gardermoen-hotell uten særlige forhåpninger om å nå cruiseavgangen i Florida søndag.

- Rett før flyet skulle ta av, ble det plutselig 16 timer forsinket. Cruiset går fra Florida klokken 17.00 søndag, og Norwegian skal lande klokken 12.00. Vi er kjemperedde for at vi ikke kommer til å rekke cruiset, sier Hans Jørgen Solheim til VG.

Solheim skal på en «romantisk kjærestetur», og cruiseskipet skal innom Haiti, Jamaica og Mexico. Dersom paret ikke når avgangen, går de glipp av de første tre av de totalt sju nettene cruiset varer.

Ringte Norwegian

Hans Jørgen Solheim ante forsinkelsene da han fredag ble kjent med at Dreamliner-flighten fra Fort Lauderdale i Florida til Gardermoen var forsinket.

- Jeg ringte Norwegians kundeservice tolv timer før avgang og sa at vi trodde flyet kom til å bli forsinket. Men de sa bare at det hadde de ingen informasjon om. De valgte å publisere informasjon om forsinkelse tre-fire timer før avreise, men vi skjønte det lenge før Norwegian ga beskjed om det, sier Hans Jørgen Solheim.

Selskapet beklager

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian forstår frustrasjonen:

- Vi etterstreber alltid å informere passasjerene om forsinkelser så fort som overhodet mulig. I dette tilfellet har vi forsøkt å hente inn tidligere forsinkelser, og derfor har vi avventet informasjon ut til kundene. I en ideell verden skulle vi selvfølge ha sagt fra tidligere, så vi forstår at dette er frustrerende for kunden, sier Lasse Sandaker-Nielsen til VG.

Mer enn 1500 flyreisende er rammet av Norwegian-forsinkelsene som delvis skyldes at en Dreamliner har stått på bakken siden onsdag.

- Målet er å være i rute igjen i løpet av helgen, sier Lasse Sandaker-Nielsen.

- Ikke bra

- Hvor alvorlig er forsinkelsene for Norwegian?

- Det er ikke bra når passasjerene må vente så lenge på å komme seg dit de skal, sier han.

Norwegian-reisende Hans Jørgen Solheim og kjæresten har nemlig booket billetter gjennom et reisebyrå, og dermed kan paret ikke booke nye billetter selv.

Bekymret

Lørdag ettermiddag tok Solheim og kjæresten inn på hotell, og 34-åringen jobbet iherdig med å overbevise cruiseselskapet om at man burde booke om reisen gjennom et annet flyselskap.

- Cruiseselskapet har klokkertro på at den nye flighten går 07.20 søndag, men i og med at flyet allerede er 16 timer forsinket, tror ikke jeg på det. Jeg har jobbet siden natt til lørdag med å overbevise cruiseselskapet om at flyet kommer til å bli ytterligere forsinket, sier Hans Jørgen Solheim. Og legger til:

- Cruiseselskapet hevder at vi skal lande tidsnok til å nå båten, men det hjelper meg ikke hvis flyet er forsinket, sier Solheim.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder