TRAFIKKAOS: Det var lange køer og kaotiske tilstander på Alnabru i Oslo etter at Statens vegvesen halverte veikapasiteten. Det skjedde samtidig som Oslofjordtunnelen er stengt på grunn av brann, og Oslo S er stengt for vedlikholdsarbeid. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa er misfornøyd med hvordan situasjonen ble håndtert. Foto: Scanpix/Frode Hansen

Kleppa om kø-krangelen: - Uholdbart og uakseptabelt

(VG Nett) Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa refser NSB og Statens vegvesen etter den offentlige skittentøyvasken om trafikk-kaoset i Oslo.

ARTIKKELEN ER OVER ÅTTE ÅR GAMMEL

De opphetede diskusjonene mellom NSB og Statens vegvesen oppsto etter at hovedstadsområdet ble rammet av store trafikale problemer mandag.

Som VG Nett avslørte i går, endte kaoset i full krangel mellom Statens vegvesen og NSB.

Situasjonen skal i går kveld ha vært så betent at Samferdselsdepartementet måtte gripe inn. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) er skuffet over den manglende kommunikasjonen.

- Situasjonen var fullstendig uholdbar og uakseptabel. På forhånd hadde jeg forsikret meg om at en arbeidsgruppe var etablert, som skulle sikre at slikt ikke skjedde, sier statsråden til VG Nett.

Men tross arbeidsgruppen, som besto av representanter fra Statens vegvesen, Jernbaneverket og NSB, sviktet koordineringen av det sammenfallende vedlikeholdsarbeidet på vei- og jernbanestreningene i og rundt Oslo.

- Nå ser vi helt tydelig at gruppens arbeid slett ikke var godt nok, sier Kleppa.

Uenige om ansvaret

Det gjennomføres i sommerukene veiarbeid på den tungt trafikkerte, åttefelts inn- og utfartsåren ved Alnabru. Dette forårsaker innsnevringer i kjørebanen. Samtidig er Oslofjordtunnelen stengt etter en brann.

I det samme tidsrommet utfører NSB oppgraderingsarbeid på jernbanenettet i hovedstadsområdet, blant annet ved knutepunktstasjonen Oslo S. Det er satt inn busser for tog på en rekke strekninger. Dette fører til ytterligere belastning på veinettet inn og ut av byen.

Konflikten mellom de to store trafikkaktørene dreide seg om hvordan kø-krisen kan løses og hvem som har ansvaret.

Jernbaneverket og NSB mener at de ikke fikk tilstrekkelig informasjon. Vegvesenet mener at togtoppene burde ha forhørt seg om deres planer.

- Burde ikke bli sinte

Mandag gikk NSB ut og krevde at vedlikeholdsarbeidet ved Alnabru stanses umiddelbart, samtidig som veikapasiteten utvides til det maksimale. Dette ble avvist av Vegvesenet.

Samferdselsministeren er misfornøyd med at selskapene ikke klarte å komme til enighet.

- Dette burde de ha klart å løse seg imellom. Rutinene som var satt på forhånd, forutsetter at de klarer å løse slikt å egenhånd, sier Kleppa.

- I går kranglet NSB, Jernbaneverket og Statens vegvesen både i sterke ordelag internt, men også offentlig på VG Nett. Hvordan reagerer du på det?

- Å bli sint på den måten er ikke måten å reagere på.

På teppet

Tirsdag var det klart for oppvaskmøte med sjefen til stede.

- Det var veldig viktig for meg å ta fatt i denne saken når de ikke klarte å løse det selv. Derfor hadde vi et møte i dag for å bli oppdatert og få på plass smidige og umiddelbare løsninger.

Kleppa har nå nedsatt et forum som skal bestå av deltakerne fra arbeidsgruppen, i tillegg til Ruter og Flytoget.

- Hvorfor blir «forumet» bedre enn arbeidsgruppen?

- Fordi jeg eksplisitt har sagt at dette forumet skal sørge for koordinering, og at situasjoner som i går ikke vil bli akseptert.

Trafikkavviklingen har flytt bedre tirsdag enn den foregående dagen. Partene skal ha blitt enige om ordninger for å slippe kollektivtrafikken gjennom anleggsområdet på E6.

Oslo S skal ifølge Jernbaneverket være stengt i seks uker denne sommeren. Arbeidet ble varslet for over et år siden. Vedlikeholdet på broen ved Alnabru skal etter planen foregå de neste åtte ukene.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder