BROKOLLAPS: Trebroen Tretten bro i Gudbrandsdalen kollapset i august i år.

Vegvesenet varsler full stopp i bygging av trebroer

Syv av ni kontrollerte trebruer har ikke god nok bæreevne. Nå varsler Vegvesenet en grundig gjennomgang av regelverk og rutiner for bygging av trebruer.

  • NTB
Publisert:

Dagen etter brokollapsen på Tretten den 15. august ble 14 andre tilsvarende trebroer stengt.

Vegvesenet har nå kontrollert ni trebroer og fastslår at syv av disse ikke har god nok bæreevne, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

– Gjennomgangen så langt har avdekket ulike avvik knyttet til prosjektering og utførelse for flere av broene, sier avdelingsdirektør Nils Audun Karbø i Statens vegvesen.

Bakgrunn: Stenger 14 trebroer etter brokollaps i Gudbrandsdalen

Broene holdes stengt inntil videre.

– Selv om vi ikke er ferdig med gjennomgang av alle broene og oppsummeringen av funnene, så var det riktig beslutning å stenge disse broene, sier Karbø.

Flere broer i Norge har samme konstruksjon som kollapsede Tretten bru:

– Vi går nå gjennom rapportene for å oppsummere funnene og hva de vil ha å si for fremtidig regelverk og bruk av slike broer. Men endelige konklusjoner kan vi ikke trekke før Statens havarikommisjon har konkludert om årsaken til kollapsen av Tretten bro, sier Karbø.

Den nye brua over Tunna på riksvei 3 nord for Tynset var opprinnelig planlagt som trebro, skriver Teknisk Ukeblad.

Forrige uke kunne Vegvesenet opplyse om at Tretten-ulykken har satt en stopper for disse planene.

Utover dette foreligger det per i dag ingen planer om trebroer til bilbruk på offentlig vei, opplyser Vegvesenet i en epost til Teknisk Ukeblad.

I påvente av dette vil ingen nye trebruer av denne typen bli godkjent av Vegdirektoratet.

Publisert:

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no