BLE IGJEN ALENE: Agnesa Sekaci (17) måtte bli igjen hjemme mens familien reiste på ferie, fordi flyet hennes ble kansellert. Nå er hun endelig kommet frem til familien i hjemlandet Kosovo. Foto: Privat.

Norwegian-kaoset: Nå er Agnesa (17) endelig fremme hos familien

Da ferieflyet fra Norwegian ble kansellert, måtte Agnesa (17) bli igjen i Norge, mens hele familien fikk dra på ferie til hjemlandet Kosovo. Nå er hun endelig hjemme.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

– Jeg fikk en SMS rundt midnatt om at flyet var innstilt. Mor og far og de andre dro på torsdag, men jeg hadde en tannlegetime jeg ikke kunne avbestille, så jeg skulle dra lørdag, forklarte 17-årige Agnesa Selaci fra Lier overfor VG tidligere denne uken.

Bakgrunn: Agnesa (17) ble alene igjen i Norge da ferieflyet ble innstilt

Nå er 17-åringen endelig fremme i Kosovo etter mye stress for å finne ny billett. Hun ble også noen tusen kroner fattigere i prosessen.

Den opprinnelige billetten hennes kostet 4000 kroner, og for å komme frem måtte hun til slutt kjøpe ny billett til 6000 kroner. Den dyre reisen håper hun Norwegian skal betale for.

Kalkulator! Dette har du krav på om flyet kanselleres (E24)

– Jeg prøvde først å ringe flyselskapet, men ingen tok telefonen. Derfor bestemte jeg meg for å dra tidligere til flyplassen i går for å spørre i skranken. De sa jeg skulle prøve å sende inn faktura så skulle de kikke på saken, sier hun til VG.

- Mange har hatt det verre

Agnesa forteller at det var mye styr med å finne nye billetter, fordi de fleste flyvningene hadde mange mellomlandinger med lange ventetider, noe hun selvfølgelig ville unngå. Til slutt fant hun en flyvning som tok mellom fem og seks timer, med en mellomlanding. Nå har en lettet 17-åring akkurat landet i hjemlandet.

– Det er mange som har hatt det verre enn meg. Jeg snakket med en som skulle til hjemlandet og besøke sin dødssyke mor. Hun fikk ikke reist og måtte prøve å finne nye billetter selv. Jeg håper bare på det beste for alle andre som skal ut å reise, sier Agnesa.

Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian, opplyser til VG at man har rett til å booke om uten kostnad eller få full refusjon av billetten ved kansellering.

– Når man vurderer hva kundene har krav på utover forpleining i ventetiden, er det flere faktorer man må se på og som kan variere fra kunde til kunde. Man ser altså ikke kun på hva som var årsaken til kanselleringen, men også på hvilke tiltak som ble gjort av selskapet, hvilke alternativer som ble tilbudt passasjeren osv. Dette vil variere fra kunde til kunde og må vurderes i etterkant. Vi må også gå inn i hver enkelt flyvning og undersøke om kanselleringen av akkurat den avgangen skyldtes ekstraordinære omstendigheter eller ikke, skriver hun i en e-post til VG.

Hun avslutter med å understreke at Norwegian gjør det de kan for å unngå ytterligere forsinkelser og kanselleringer.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder