ALENE HJEMME: Agnesa Selaci (17) aner ikke om hun kan dra etter mor og far på ferie i Kosovo. Foto: Privat

Norwegian-kaoset: Agnesa (17) ble alene igjen i Norge da ferieflyet ble innstilt

Hele familien dro på ferie til hjemlandet Kosovo – med unntak
av Agnesa (17). Nå sitter hun sitte alene hjemme i Lier fordi flyet hennes ble kansellert.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Jeg fikk en SMS rundt midnatt – om at flyet var innstilt. Mor og far og de andre dro på torsdag, men jeg hadde en tannlegetime jeg ikke kunne avbestille, så jeg skulle dra lørdag, forklarer 17-årige Agnesa Selaci fra Lier overfor VG.

Les også: Norwegian innstiller mange fly

Dårlig informasjon

Hennes far og mor og tre yngre søsken var for lengst kommet frem i Kosovo. Men nå spøker det for ferien for eldstedatteren.

Kalkulator! Dette har du krav på om flyet kanselleres (E24)

Hun kastet seg på telefonen til Norwegian – og måtte vente tre kvarter på å komme gjennom.

– Da svarte en engelsktalende mann, som ikke visste hva han skulle si, at han ikke ante hvorfor flyet var innstilt. Han sa bare at jeg måtte prøve å finne et annet fly.

Les også: Bekrefter konflikt med pilotene

Hun dro likevel til Gardermoen lørdag for å se om ikke ting ordnet seg.

– Jeg forklarte at jeg var under 18 og at jeg reiste alene, men de bare ristet på hodet. De ga meg mulighet til å overnatte på hotell, men ellers kunne de ikke hjelpe.

Les også: Husker du «Alene hjemme»-filmene? Slik gikk det med skuespillerne

Overnatter hos familie

Hun hadde familie i Drammen, og har fått overnatte der ett døgn, men synes situasjonen er ugrei:

– Mamma liker jo ikke dette, at jeg er hjemme alene. Og det er ikke så enkelt – ikke har jeg lappen og det er ikke mye jeg kan gjøre her nå, ingen steder å dra. Jeg føler meg rett og slett alene og lost, sier Agnesa.

Hun sier at det nå er umulig å komme gjennom til Norwegian:

– Jeg har sikkert sittet fire timer i telefonen og ventet på svar, sier hun.

Pappa er også rådvill:

– Vi har sett på ny flybillett for Agnesa til Pristina, men det blir veldig dyrt nå, sier pappa Sadri Selaci på telefon fra Kosovo.

– Jeg har også sett på billetter. Og det rare er at det fortsatt var billetter til salgs på nettopp det innstilte flyet til Pristina – dagen etter at det var meldt kansellert, sier Agnesa Selaci til VG.

- Aldri mer Norwegian

Og Norwegians kunder raser mot selskapet i sosiale medier - her er et lite knippe uttalelser på Norwegians egen side på Facebook:

« Håper det går over snart!! Jeg skal reise med Norwegian neste lørdag. Det blir første og siste gang, aldri mer Norwegian»

«Skal reise fra Sola til Bulgaria på førstkommende tirsdag.
Første gang med Norwegian,og garantert siste.»

«....så er det en 'kalkulert risiko' når man bestiller tur med dette selskapet. Man kan spare noen få hundrelapper i første instans,men dukker det opp problem i etterkant må man klare seg sjøl. Da først ser man hvilket selskap dette er!»

«Ansett flere piloter.. blir det mer tull nå så har jeg tatt min siste tur den 13 juli om det blir noe av... slikt tull gidder jeg ikke... aldri forventet slikt av dere....»

«Vi beklager? Norwegian dette blir for dumt....Om et flyselskap ikke vet om de har piloter et døgn før avgang så er det vel lov å påstå at det er meget useriøst.»

«Flaut Norwegian. Skamme seg!»

«dette kan vi takke parat for»

«Tørk av deg gliset Kjos og skam deg. Tenk å ødelegge ferien for så mange familier. Som har spart og gledet seg i måneder.»

«Fly SAS»

«Jeg har alltid vært en lojal Norwegian-kunde. Men nå begynner det "å røyne på"... Tror selskapet nærmer seg "tålegrensen" fra misfornøyde kunder, Dette går på selskapets rennomme, noe som vil merkes i fremtiden...»

Disse kommentarene kommer som svar på Norwegians egen beklagelse på sin Facebookside:

«Vi beklager på det sterkeste til våre passasjerer som har blitt berørt av forsinkelser og kanselleringer. Vi har et døgnåpent kundesenter hvor det er stor pågang for øyeblikket. Dette beklager vi og oppforer kunder som vil booke om eller be om refusjon om å gjøre dette via vår nettside. Dette kan du selv administrere gjennom din profil for å slippe telefonkø. Dersom du fremdeles ønsker å snakke med noen, ta kontakt med oss på telefon 815 21 815.»

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder