Luftfartstilsynet: Ulykkeshelikopteret skiftet girkasse og rotor i år

Søkte to ganger om utsatt service for det styrtede helikopteret

INNENRIKS

Eieren av ulykkeshelikopteret har to ganger fått innvilget utsatt service på helikopteret som styrtet fredag. Etter dette har girkasse og rotorhode blitt skiftet.

Publisert: Oppdatert: 29.04.16 22:27

En feil i girboksen har tidligere gjort at denne typen helikopter, EC225, har fått flyforbud.

– Jeg kan bekrefte at det konkrete helikopteret har fått utsatt service. Det er riktig at det ble søkt om såkalt gangtidsutvidelse i 2015, bekrefter juridisk seniorrådgiver Hege Aalstad ved Luftfartstilsynet til VG.

Med gangtidsutvidelse menes hvor lenge helikopteret kan være i luften før det må på service.

– Første søknaden var en utvidelse med 100 flytimer (totalt 2300 flytimer inkl. margin). Andre gangs utvidelse var ytterligere 100 flytimer – totalt 2400 flytimer. Delen som gangtidsutvidelsen omhandlet ble så byttet, » skriver Aalstad i en epost.

Fløyet 1300 timer

Etter de to utsettelsene, fikk helikopteret skiftet hovedgirkassen 17. januar. Da ble det samtidig gjennomført en ny service, og det ble gitt ny godkjenning.

I løpet av perioden fra 17. januar og frem til ulykken hadde helikopteret rundt 1300 flytimer, opplyser CHC Helikopter Service til VG gjennom kommunikasjonsbyrået Zync.

Grensen før ny service er 2000 timer, men det utføres jevnlig vedlikehold på helikopterne i mellomtiden.

Ifølge Luftfartstilsynet fikk helikopteret også nytt rotorhode 27. mars i år.

– Noe har gått galt

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Cato Karlsen, sier at han har tillit til de som nå skal finne ut av hva som har skjedd, og ønsker ikke å spekulere i hva som kan ha gått galt.

– Nå er det viktig at Havarikommisjonen og Luftfartstilsynet får gjøre sin jobb. Vi følger situasjonen nøye, men det er viktig at ting skjer på lavest mulig nivå, sier han.

Likevel mener han at dagens hendelse ikke etterlater mye tvil for at det er noe som har gått galt.

– Det er jo noe som ikke har gått som det skulle her, når man ser det tragiske som har skjedd. Det gjør meg vondt å sette seg inn i situasjonen som de tretten etterlatte familiene sitter i, sier han.

– Ikke unormalt

Tom Gøran Jodal, avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet, sier at de på nåværende tidspunkt ikke har noen informasjon som skulle tilsi at det var noe galt med helikopteret.

– Men selskapet har to ganger fått utsatt service, er det forsvarlig?

– Ja. Når den beslutningen er tatt om at man aksepterer at det blir en forlengelse på gangtiden av en eller annen årsak må dette godkjennes av produsenten, det vi kaller en sertifikatholder, og i dialog med aktuell myndighet. I dette tilfellet oss. Så blir det gjort en vurdering og et vedtak på bakgrunn av det, sier Jodal til VG.

– Er det vanlig å få utsettelse på service?

– Det er ikke unormalt.

Jodal vil ikke komme inn på hvorfor CHC Helikopterservice ba om utsettelse.

– På det nåværende tidspunktet ønsker jeg ikke å kommentere det. Det er en del av den pågående undersøkelsen som Luftfartstilsynet driver på med.

VG har stilt spørsmål til CHC Helikopterservice, som eier ulykkeshelikopteret, om søknadene for å få utsatt service på hovedgirkassen på ulykkeshelikopteret. Administrerende direktør Arne Roland i CHC sier de ikke har noen indikasjon på at manglende eller utsatt vedlikehold er relevant.

- Det er rutinemessige årsaker til slike utsettelser.

- Men det er alltid en årsak til at vedlikehold blir utsatt?

- Jeg kjenner ikke til årsaken til denne utsettelsen. Det vil etterforskningen som skal gjennomføres, vise.

- En annen problemstilling er mulig svakhet ved akslingen; har dere hatt slitasjetester av den?

- Ja, vi har et overvåkingssystem mellom hver flygning, hvor det ikke har vært noen funn.

På Statoils pressebrief fredag kveld ble sikkerhet et tema.

– Sikkerhet er vår fremste prioritet, sa selskapets norgessjef, Arne Sigve Nylund.

Mediekontakt for Statoils drift på norsk sokkel, Morten Eek, ønsker ikke å kommentere VGs opplysninger om serviceutsettelse av ulykkeshelikopteret.

– Vi følger opp våre leverandører i tråd med det som er industri og myndighetskrav. Utover det så har ikke vi noen kommentar til spørsmål om tekniske detaljer nå. Det som er vår prioritet på nåværende tidspunkt er å følge opp hendelsen, sier Eek.

Han vil heller ikke si noe nå om Statoil har vært trygge på at CHC Helikopter Service har hatt god nok sikkerhet, eller hvordan de har dokumentert sikkerheten overfor Statoil.

– Disse tingene får vi eventuelt komme tilbake til. Nå skal Havarikommisjonen granske ulykken, så vurderer vi i Statoil å gjøre vår egen gransking, sier Eek.

Ny helikoptertype

Direktør William Bertheussen i Statens Havarikommisjon ønsker ikke å kommentere nyheten om helikopterets utsatte service.
– Havarikommisjonen konsentrerer seg om å undersøke ulykken og gjøre det på en grundigst mulig måte, slik at vi kan dra de riktige konklusjonene, sier Bertheussen til VG.

Sikkerhetsforsker ved Sintef, Tony Kråkenes, forteller til VG at dette er en ganske ny helikoptertype, som har vært utsatt for flere ulykker.

– Det har vært ulykker rundt denne typen utenlands, men dette er det første i Norge.

Kråkenes kan fortelle at problemene tidligere har vært angående helikoptertypens girboks.

– Det var to hendelser i 2012 på britisk side som gikk på en koblingsfeil i girboksen, altså koblingen mellom rotorbladene og selve helikoptret. Det gjør jo at man kan spekulere i at noe lignende skjedde i dag, sier han.

Fem ulykker på fire år

Helikoptermodellen EC225 Super Puma var involvert i fem ulykker på fire år i Storbritannia i perioden 2009-2013, skriver Teknisk Ukeblad.

Den alvorligste skjedde i 2009. Alle 16 omkom da en tidligere versjon av helikoptertypen som havarerte i dag, styrtet i sjøen utenfor Peterhead i Skottland.

Flere av ulykkene var knyttet til materialtretthet i hovedgirkassen.

I 2014 fikk helikoptermodellen en ny løsning som skulle hindre flere ulykker. Alle maskiner fikk en nydesignet hovedaksling som er glattere, tykkere og har bedre smøring.

Flyhavarikommisjonen fra Storbritannia, Air Accidents Investigation Branch, er nå på vei til Norge. De har gransket flere ulykker med samme helikoptertype på vei til og fra offshore-anlegg de siste årene, skriver BBC.

Norsk ekspert: – Ikke bra nok

Da den nye løsningen ble presentert, sa sjefingeniør Jan Erik Syljeset til Teknisk Ukeblad at han var langt fra beroliget over det han så. Han påpekte at det er uheldig å plassere en sveis i et område med store belastninger.

Selv om det er for tidlig å si noe sikkert om årsaken til ulykken fredag, er han opprørt.

– Jeg kan ikke se at det nye designet har forbedret drivakslene i vesentlig grad. De lager akselen med samme sveiseskjøt i veldig utmattingsbelastet område i akselen, sier Syljeset som er pensjonert sivilingeniør og turbindesigner.

Han legger til at dette kun er klassisk kunnskap om problemer i roterende maskiner.

Norne-ulykken

Det har ikke vært dødsulykke med offshorehelikoptre i Norge på 19 år. Norne-ulykken i 1997 krevde tolv liv. Også dette var et helikopter av typen Super Puma, men en eldre versjon.

Et AS332 L1 fra daværende Helikopter Service havarerte på vei fra Brønnøysund lufthavn til oljeproduksjonsskipet «Norne».

Ifølge havarikommisjonen var den direkte årsak til ulykken at det hadde oppstått flere utmattingssprekker i en akselhylse i hovedgirboksens høyre inngående akseltapp.

Her kan du lese mer om