DREAMLINER: Norwegians flaggskip har også forårsaket problemer. Foto: Jan Ovind VG

Her er Norwegians trøbbel-liste

Kansellerte fly den første helgen i juli er bare ett punkt på en lang liste over problemer for Norwegian og selskapets passasjerer de siste årene.

* Juli 2016: Kanselleringer. Lørdag 2. juli blir 18 fly kansellert, og flere passasjerer får ødelagt ferien. Søndag 3. juli er det en rekke forsinkelser som følge av dette.

Bakgrunn: Norwegian kjøpte 3500 fridager fra pilotene sine i fjor

* 30. juni: Mindre håndbagasje. Norwegian leier inn ekstrafly fra andre selskaper for å ta unna sommertrafikken. Det dreier seg om en mindre flytype enn den selskapet vanligvis bruker. Maks håndbagasje reduseres dermed med 40 prosent, fra ti til seks kilo. De passasjerene som rammes av dette kan ta med fire kilo ekstra i den innsjekkede bagasjen.

* 29. juni 2016: Flyseteavgiften innkreves. Norwegian sender ut mail til passasjerene som hadde kjøpt billett før 1. juni, om at de må betale avgiften nå, og senest innen 1. august dersom ikke tilleggsavgift skal påløpe.

* 8. juni 2016: Passasjerene får brev om at selskapet kommer til å trekke flypassasjeravgiften direkte fra det betalingsmiddelet de brukte da de betalte reisen, det vil si direkte fra deres konto, uten å spørre. Dette må selskapet senere gå tilbake på etter massiv kritikk fra kunder og Forbrukerrådet.

* 1. juni 2016: Flyseteavgiften innføres. Mens SAS sier at selskapet selv kommer til å dekke avgiften for passasjerer som har kjøpt billetter før 1. juni til reiser etter denne datoen, kunngjør Norwegian at de ville etter-kreve avgiften fra sine passasjerer.

* Våren 2016: Norwegian justerer opp prisene for å «ta høyde for» den varslede flypassasjeravgiften.

* Mars 2015: Streik. I alt 200.000 flypassasjerer rammes av den elleve dager lange pilotstreiken i Norwegian.

* 2014: Dreamliner-problemene vil ingen ende ta. Passasjerer opplever opp til 40 timers forsinkelser på flyginger til og fra USA.

Fra annet kvartal 2013 til annet kvartal 2014 fører Norwegian opp til sammen 465 millioner kroner i tap på for sen levering og gjentatte tekniske problemene med flyene.

* November 2013: Passasjerer som mener de hadde krav på erstatning fordi de ikke fikk fly Dreamliner vinner i Transportklagenemnda. Men Norwegian nekter å føye seg etter nemndas avgjørelse.

* Høst 2013: Dreamliner. Først er de bestilte flyene forsinket fra fabrikken, slik at passasjerer som har bestilt tur med Dreamliner må reise med eldre erstatningsfly. Og når de første to maskinene endelig kommer, er det stadig tekniske problemer.

Norwegians kommunikasjonsavdeling må beklage og beklage overfor passasjerene.

* Sommeren 2012: Passasjerer blir sinte når de bare timer før avreise får beskjed om at Norwegian-flyet de skulle reist med er erstattet av utenlandske fly med utenlandsk mannskap som ikke kan norsk. Dette skjer på mange flyvinger. Norwegian forklarer det med at pilotene ikke vil jobbe ekstra på fritiden, pluss tekniske problemer.

LANDING: Boeing 737-300 fra Norwegian inn for landing på Oslo lufthavn. Foto: Jan Ovind VG

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder