DIGITAL KAMPANJE: Erna Solberg avbildet på valgvake i 2015. Foto: Göran Bohlin

NRK: Høyre rangerte tusenvis av nordmenn etter hvor sannsynlige Høyre-velgere de var

Høyre brukte Facebook for å høste navn på tusenvis av Høyre-folks venner de fire siste dagene før Erna Solberg vant valget i 2013, skriver NRK.

ARTIKKELEN ER OVER ETT ÅR GAMMEL

Etter høsting av personlige opplysninger ble disse påført en score av analyseselskapet Bisnode Analytica, som jobbet for Høyre, ifølge NRK.

Fire dager før stortingsvalget i 2015 lanserte Høyre sin til da mest avanserte digitale kampanje. De kalte den 100-timerskampanjen.

Kampanjen var en applikasjon utviklet for Høyre av analyseselskapet. Den fungerte ved å samle inn vennelister fra Facebook. Analyseselskapet fikk tilgang til Facebook-vennenes navn, fødselsdato og bosted.

Høyre har opplyst til NRK at 2139 personer lastet ned appen, og godtok at vennelistene deres ble sendt til analyseselskapet.

les også

Høyre ga Facebook sensitive personopplysninger om medlemmer

les også

Høyre tok kontakt med omstridt dataselskap før valget

– Begått lovbrudd

Ved å bruke en rekke ulike datasett utarbeidet Bisnode Analytics en modell som ble koblet med dataene fra Facebook.

Ved å koble modellen og Facebook-dataene, laget Bisnode en rangering over hvem av Facebook-vennene til de 2139 nedlasterne som var mest tilbøyelige til å stemme Høyre.

Listen over topp 25 mest sannsynlige venner til å stemme Høyre ble sendt tilbake til brukeren med oppfordring om å sende dem en personlig melding om valget.

Advokat og personvernekspert Jon Wessel-Aas mener Høyres fremgangsmåte ikke er helt ulik måten det omstridte selskapet Cambridge Analytica opererte.

– Disse vennene – tredjepersonene – de har ikke samtykket til noe som helst. Den behandlingen av deres profiler er noe som i utgangspunktet krever deres samtykke. Det er det tydeligste leddet der det må ha vært begått lovbrudd, sier Wessel-Aas til NRK.

les også

Facebook suspenderer dataselskap tilknyttet Trumps valgkamp

les også

Flere medier: 50 millioner Facebook-profiler skal ha blitt stjålet til Trump-valgkamp

Høyre: Helt feil sammenligning

Høyre reagerer kraftig på uttalelsene fra Wessel-Aas.

– Det blir helt feil å sammenligne den digitale valgkampen til Høyre i 2013, som kostet 150.000 kroner, og Cambridge Analytica-skandalen, som må ha kostet flere millioner. Så langt har vi ikke funnet noen likheter bortsett fra at vi begge var på Facebook. De brukte psykoanalyse på personnivå, noe vi aldri gjorde. I tillegg ble data lagret og solgt videre til andre selskaper, sier partiets pressesjef, Peder Weidemann Egseth.

Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, mener det kan være naturlig at de ser 100-timerskampanjen nærmere etter i sømmene.

– Vi har bedt Høyre om opplysninger om det har vært andre kampanjer. Jeg syns det er naturlig at de vurderer om dette også er en sak.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder