30 år siden brannen om bord i Scandinavian Star

Tirsdag er det 30 år siden fergekatastrofen med Scandinavian Star. Brannen om bord kostet 159 mennesker livet natt til 7. april 1990. De fleste var nordmenn.

  • NTB

Ferja ble satt inn på ruten Oslo-Frederikshavn 1. april 1990. Brannkatastrofen inntraff natt til lørdag 7. april, da det begynte å brenne i en bylt sengetøy utenfor en lugar ved 2-tiden om natten.

Den første brannen ble slukket av en passasjer og en fra mannskapet, men senere blusset det opp flere branner i løpet av natten, noe som tydet på at de var påsatt.

De første meldingene gikk ut på at alle var reddet. Noen timer senere ble det klart at et stort antall mennesker ikke hadde kommet seg ut. Skipet ble trukket til Lysekil i Sverige, der de omkomne ble hentet ut og identifisert.

Under den første etterforskningen ble det funnet mangler ved redningsutstyret om bord. Den norske kapteinen og to danske redere ble i 1991 dømt til korte straffer.

SE OGSÅ: Her kan du lese VGs spesial Mysteriet «Scandinavian Star» fra 2013.

les også

Ny rapport: – Brannen på Scandinavian Star startet syv steder

Bedre sikkerhet nå

Kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet mener at sikkerheten i sjøfarten er mye bedre nå, 30 år etter ulykken.

– Det er dessverre ofte slik at store ulykker avdekker mangler i regelverk eller manglende oppfølging. Slik var det også med Scandinavian Star. Etter ulykken har det kommet flere endringer i regelverket som har bedret sikkerheten. Dette går på alt fra strengere krav til varslingssystemer for brann, hvilke byggematerialer en bruker i innredning om bord til ansvarsforhold og rutiner, sier Aarhus.

les også

Scandinavian Star-brannen blir dansk dokumentarserie

Færre ulykker

Han viser til at ulykkestallene innen skipsfarten, både for fartøysulykker og personer som blir skadd og omkommer, har gått ned.

– Siden 2008 har vi også fått en ordning der en har gått bort fra sjøforklaring, men der Statens Havarikommisjon går inn og gransker flere ulykker (både ulykker som har medført tap av liv, men også ulykker som kunne ført til stor skade eller tap av liv). Vi mener dette er et viktig bidrag til å avdekke både om regelverket følges og om det er behov for endringer og korrigeringer. I tillegg har vi vår egen oppfølging av alle ulykker som rapporteres inn til oss, sier han.

SLUKKET: «Scandinavian Star» bilder fra etter brannen. Foto: Per Løchen / NTB scanpix

Ingen konklusjoner

Det har opp gjennom årene vært flere granskinger og etterforskninger av ulykken.

I 1991 konkluderte Oslo-politiet med at en dansk lastebilsjåfør med «stor grad av sannsynlighet» var brannstifteren på Scandinavian Star. Han omkom selv i brannen.

I 2014 trakk politiet anklagen tilbake og slo fast at det ikke var grunnlag for å utpeke sjåføren som gjerningsmann, selv om det var grunnlag for å mistenke ham.

I 2016 henla norsk politi videre etterforskning av ulykken på grunn av mangel på bevis. Henleggelsen ble påklaget av Støttegruppen etter Scandinavian Star og flere andre, men ble opprettholdt av statsadvokaten i juni 2017.

les også

Pårørende om ny «Scandinavian Star»- informasjon: Forstår ikke hvorfor dette kommer nå

MINNESMERKE: Avduket ved Akershus festning 7. april 2006, 16 år etter brannkatastrofen i Skagerrak. Monumentet er utarbeidet av kunstneren Jon Torgersen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Kommisjoner

Det er gjennomført to offentlige granskinger av brannen i Norge.

Schei-kommisjonens anbefalinger i 1991 førte til en rekke endringer i sikkerhetsforskriftene, både nasjonalt og internasjonalt. Kommisjonen slo fast at skipet ikke var klar til å seile med passasjerer 6. april, og at flere internasjonale sikkerhetsregler ikke var fulgt. Flere av Schei-kommisjonens andre funn har vært omstridt.

I 2017 la Stortingets egen granskingskommisjon fram sin rapport etter to års arbeid. Olsen-kommisjonen avviste mistankene om sabotasje og konkluderer med at måten den katastrofale brannen utviklet seg på, har sin naturlige forklaring i overoppheting av skipets stålkonstruksjon. Også disse konklusjonene har fått mye kritikk.

Myndighetene, i særdeleshet Helsedepartementet og Helsedirektoratet, fikk derimot til dels kraftig kritikk for manglende oppfølging av overlevende, pårørende og etterlatte.

I februar 1994 ble skipet solgt til et Bahamas-registrert rederi og døpt om til Regal Voyager. Ti år senere ble skipet hugd opp i Alang i India etter å ha gått i ferjefart både i Middelhavet, Sør-Amerika, USA og Karibia.

BRANN: Brann om bord i passasjerfergen «Scandinavian Star» i Skagerak mellom Oslo og Frederikshavn. 159 mennesker omkom i brannen. Flyfoto av skipet i brann. Foto: Per Løchen / NTB scanpix

Les også

Mer om

  1. Scandinavian Star
  2. Skipsfart
  3. Brann

Flere artikler

  1. Pluss content

    18 serieledere som aldri har vunnet serien

  2. 20 tips til nye TV-serier

  3. Pluss content

    Stine Sofies mamma: – Alt ble helt absurd

  4. Pluss content

    Oppgjøret i rettssal 207

  5. Pluss content

    Da Everton var best i England - og historien om «den hellige treenighet»

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder