FLYPLASS-SJEF: Lasse Bardal er lufthavnsjef på Værnes ved Trondheim.
FLYPLASS-SJEF: Lasse Bardal er lufthavnsjef på Værnes ved Trondheim. Foto: Geir Otto Johansen , VG

Norske innenriks-ruter på Europa-toppen i flytrafikk

Værnes-Gardermoen har 4. mest passasjerer i Europa

INNENRIKS

3 av Europas 11 mest trafikkerte innenriks flyruter er norske. Trondheim/Værnes-Gardermoen hadde fjerde mest passasjerer i Europa i fjor. 5,1 millioner nordmenn flyr nå like mye som 50 millioner EU-borgere.

Publisert:

Det viser nye tall fra Eurostats trafikkdata-rapport (ekstern lenke) fra flyplasser og flyselskaper i Europa.

Statistikken indikerer at velstand kombinert med avstand gjør Ola og Kari Nordmann til de kanskje mest flyvante av alle i Europa. En nordmann flyr omtrent ti ganger så mye på innenriks-flyvninger som en gjennomsnitts-europeer.

Flyruten Gardermoen (Oslo) – Værnes (Trondheim) fortsetter å rykke oppover på listen over de mest trafikkerte flyrutene i Europa, og inntar nå en fjerdeplass.

Les også: Sundtoft lovet enda dyrere flybilletter

I tillegg figurerer ruten Gardermoen-Flesland (Bergen) på en 7. plass og Gardermoen-Sola (Stavanger) på 11. plass.

Mellomlander på Gardermoen

Lufthavndirektør Lasse Bardal på Trondheim Lufthavn Værnes mener noe av forklaringen på det økte passasjertallet mellom Værnes og Gardermoen er mange passasjerer som flyr til Gardermoen for videre utenlandsflyvninger.

Les også: Fly forbannet på flyseteavgift

– Det har blitt et bedre tilbud om flyvninger blant annet til USA og Asia fra Gardermoen. Dette får også følger for passasjertallet herfra, sier Bardal til VG.

Han mener plasseringen i Europatoppen i antall passasjerer mellom Trondheim og Oslo, er en gladnyhet.

– En fjerdeplass er veldig gledelig, og vitner nok også om at næringslivet i Midt-Norge er mer variert og utadvendt enn mange andre steder. Her er for eksempel ikke et så oljebasert næringsliv som i Stavanger-regionen, sier Bardal.

Flyplass-sjefen mener en forklaring på de norske plasseringene også er at andre land ofte har bedre reisealternativer.

– Store deler av Europa har andre alternativer. I Norge er det ofte ikke helt enkelt å velge tog eller bil for å begi seg ut på lengre strekninger, spesielt ikke nord i landet, sier Bardal.

Barcelona - Madrid 29 prosent tilbake

For fem år siden var de norske flyrutene Gardermoen-Værnes, Gardermoen-Flesland og Gardermoen-Sola henholdsvis de 8., 14. og 21. mest trafikkerte flyrutene i Europa.

Blant de mest trafikkerte flyrutene de siste årene finner vi den mest markante tilbakegangen på ruten Barcelona-Madrid, som har mistet 28,9 prosent av passasjerene siden 2011.

Mye tyder på at det skyldes at stadig flere foretrekker tog på strekningen. Samtidig har økonomiske nedgangstider ofte innvirkning på flypassasjer-tallene.

Gardermoen er den 13. største flyplassen i Europa målt i antall reisende. Trafikken har vokst med 14,3 prosent siden 2011.

Lovpriser flyseteavgiften

Leder Arild Hermstad i organisasjonen Fremtiden i våre hender, tar på ingen måte av over de nye trafikktallene.

Han mener tvertimot at det norske bykset på statistikken er enda et argument for å innføre den omstridte flyseteavgiften neste år.

– Det er viktig at avgiftene på folks flyvninger går opp for å få flytrafikken ned. Derfor er flyseteavgiften som er vedtatt innført, et viktig tiltak, sier Hermstad til VG. Han kan konstatere at Norge havnet på en 6. plass i Europa i antall innenrikspassasjerer med litt over 15 milioner passasjerer i fjor. Det er faktisk dobbelt så mange som i nabolandet Sverige, som hadde 7,3 millioner passasjerer.

– Flytrafikk utgjør nå 12,5 prosent av Norges klimagassutslipp. At nordmenn flyr fire ganger mer enn innbyggerne i noe annet land i Europa, og 10 ganger mer enn gjennomsnittseuropeeren, er gode argumenter for en flyavgift, sier Hermstad.

Han mener avstander og topografi i Norge for ofte blir brukt som en unnskyldning for mangelen på lyntog og alternativer til flytransport.

Lederen i klimaorganisasjonen viser til at Sør-Norge har 3 av de 11 mest trafikkerte flyrutene i Europa, og at det bør avlive argumentet om at Norge ikke har stort nok passasjergrunnlag for lyntog.

– Det er ikke avskrekkende langt mellom Oslo og Trondheim eller mellom Oslo og Bergen. Derfor bør det tenkes større og mer helhetlig om lyntog i dette landet. Men det skjer ikke. Derfor gjør det meg bekymret at Avinor samtidig planlegger for 60-70 millioner passasjerer på Gardermoen i år 2065, sier Hermstad til VG.



Her kan du lese mer om