ENIGE OM E-18: Marianne Borgen (SV), Raymond Johansen (Ap) og Lan Marie Nguyen Berg (MDG) la mandag formiddag frem den nye byrådserklæringen på Østmarksetra. Foto: Vidar Ruud , ntb scanpix

MDG-Lan truer med å forlate Ap-Raymond hvis E18 bygges ut

ØSTMARKSETRA (VG) Før den nye rødgrønne byregjeringen i Oslo i det hele tatt er utnevnt, er MDG klare på at de trekker seg dersom de ikke får det som de vil i E18-saken.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Årsak: Overfor VG fastslår MDGs frontfigur i hovedstaden, Lan Marie Nguyen Berg, at partiets knallharde ultimatum fra valgkampen står fast også etter de kommende forhandlingene mellom Oslo, Akershus og staten om E18.

MDG-LAN OM TAXI-TUR: - Jeg har ikke dårlig samvittighet

MDG kommer ikke til å bli sittende i posisjon og administrere en «kapasitets-økning» på E18 vestover ut av Oslo – uansett.

Dette kom frem i et intervju i VG rett etter at den politiske plattformen ble presentert på Østmarkseteren mandag formiddag.

Få oversikten: Her blir det bilfritt innen 2019

Blir byråd

Lan Marie Nguyen Berg, som de fleste tror blir byråd for miljø og samferdsel i hovedstaden, går inn i byregjering med Ap og SV fordi disse to partiene etter forhandlinger har godtatt MDGs ultimatum.

SAMFERDSELMINISTEREN TVITRET: MDG-Lan tok taxi fra NRK-debatt

Problemet er at det ikke er byregjeringen i Oslo som avgjør dette spørsmålet alene. Det er tre parter som står bak planene om en stor utbygging av E18 – den såkalte Oslopakke 3: Staten, Akershus fylke - og Oslo kommune.

Og to førstnevnte partene er ikke nødvendigvis enige i den politiske plattformen for den nye rødgrønne byregjeringen i Oslo.

Les også: Akershus Høyre om de rødgrønnes E-18-enighet: – En krigserklæring

De tre partene må nå gå inn i forhandlinger. Oslo kommune, ved byregjeringen, vil ha «ingen kapasitetsøkning» på E18 som forhandlingsposisjon. Men både Staten og Akershus fylke har inntil nå ønsket kapasitetsøkning.

- Sterkt ønske om å få til dette

– Raymond Johansen er jo en luring. Han har i dag sittet her og sagt at han er imot en kapasitetsøkning på E18. Johansen vet at både Ap i Akershus og Staten mener noe annet. Så for byregjerings-lederen var kanskje ikke dette all verden å gi dere i forhandlingene?

– Det jeg opplever og har opplevd gjennom disse forhandlingene er at både Raymond Johansen og Marianne Borgen har et sterkt ønske om å få dette til. Så det å stoppe ny E18 er et prosjekt vi står sammen om, sier Lan Marie Nguyen Berg, MDGs fremste politiker i hovedstaden.

– Men dere går nå inn i en reforhandling med Staten og Akershus fylke. Kan dere leve med et sluttresultat der dere blir overstyrt og det blir en kapasitetsøkning likevel, eller vil dere da gå ut av byregjeringen?

– Oslopakke 3 er en forhandling mellom tre parter. Alle tre må bli enige for at vi skal få til en avtale. Det som er viktig for oss, og som vi kommer til å gå inn i disse forhandlingene med, er jo at hvis vi skal nå klimamålene til Norge, og til Oslo…

Ikke mer vei

– Men spørsmålet er: Før valget sa dere: For oss er dette et ultimatum. Betyr dette at hvis dere ikke blir enige med Staten og Akershus, så går dere ut av byregjeringen?

– Det som er viktig for oss er at vi ikke får mer vei inn til Oslo. Det er en viktig premiss for denne byrådserklæringen. Ellers når vi ikke de klimamålene vi har satt oss.

– Hvis man ikke blir enige, kanskje fordi Akershus Ap vil legge inn masse unntak, er det sånn da at det fortsatt er slik at dette er et ultimatum?

– Ja, og det har vi sagt mange ganger. Å si nei til økt biltrafikk på E18 Vestover har vært et premiss for denne byrådserklæring, og er dermed et premiss for vår deltagelse i byrådet. Vi kan ikke sitte i et byråd som åpner for økt trafikk på E18.

Går ut av byregjeringen

– Vil MDG gå ut av byregjeringen hvis dere må administrere en kapasitetsøkning på E18?

– Vi kommer ikke til å bygge ut mer vei inn til Oslo.

– Går dere ut, eller går dere ikke ut?

– Vi har sagt at vi ikke kan sitte i et byråd som bygger ut E18.

Lenge ble det spekulert i at MDGs Shoaib Sultan skulle bli Oslos ordfører. Men i forhandlingene ble han stående på sidelinjen. Istedet ble SVs Marianne Borgen utpekt som ordfører, til tross for at MDG fikk fem mandater i bystyret og SV bare tre.

Lan Marie Nguyen Berg bekrefter at det har vært viktigere for MDG å få posten som byråd for miljø- og samferdsel enn å få ordførervervet.

– Vi har hele tiden sagt at politisk gjennomslag er det viktigste for, og da er byråd for miljø- og samferdsel den viktigste posten vi kan få.

– MDG ga opp E-18-motstanden

Lederen i Akershus Ap, stortingsrepresentant Sverre Myrli, tolker den rødgrønne enigheten i Oslo som om MDG nå har gitt opp å stoppe utbyggingen av ny E-18.

– Jeg velger å tolke dette positivt. Jeg finner ingen formuleringer som sier «Nei til E-18», som vi har hørt tidligere. Nå er det ikke en diskusjon om vi skal bygge E-18, men hvordan vi skal bygge E-18. Vi må ha to tanker i hodet samtidig: Hvordan vi skal rydde opp i trafikken i Vestkorridoren – og begrense biltrafikken i Oslo sentrum. Det er fullt mulig å gjøre begge deler.

– Så må vi jo se på detaljene etter hvert, hva det menes med begrepet «faktisk kapasitetsøkning».

– Tror du at dere klarer å bli enige?

– Ja, tror det jeg. Da har vi ikke noen enighet fremtidige samferdselsinvesteringer, det er pisken vi har bak oss hele tiden. Vi er dømt til å bli enige, sier Myrli.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder