Stanset etter anslagsvis to kilometer

LOKOMOTIVET: Her stanset det grå lokomotivet, som er av typen EL16 og eies av CargoNet. Foto: Statens havarikommisjon for transport ,

Løpsk lokomotiv på Alnabru - stanset etter to kilometer

Et lokomotiv trillet ukontrollert i rundt to kilometer da det var inne for vedlikehold på et verksted i Oslo 5. oktober.

  • Stella Bugge
  • Øyvind Gustavsen

Artikkelen er over fire år gammel

Lokomotivet stanset på Alnabru der vognene i Sjursøya-ulykken begynte å rulle. Det opplyser Statens havarikommisjon for transport (SHT).

– Et lokomotiv fikk uventet kraftig akselerasjon da det skulle flyttes inne på verkstedområdet. Lokomotivet passerte en sporsperre og stoppet på godssporene på Alnabru. Lokomotivet var i en kort periode ute av kontroll, sier havariinspektør Marius Wold Albert til VG.

– Barriere sviktet

Han forteller at en sporsperre, som skulle hindre toget i å rulle videre, ble ødelagt.

– Sporsperren skal vippe toget av skinnene og få det til å spore av, men denne ble ødelagt og lokomotivet fortsatte. Det var en barriere som sviktet. Lokomotivet rullet anslagsvis to kilometer, sier Albert.

Men han understreker at mye ved hendelsen, som skjedde på verksted Grorud ved Nyland klokken 17.30 den 5. oktober, fortsatt er uavklart og at SHT er i ferd med å gjennomføre en forundersøkelse med innsamling av tilgjengelige data.

– Det er ennå ikke tatt stilling til om hendelsen skal undersøkes av oss, sier Albert.

– Alvorlig

Lokomotivet eies av NSB-eide CargoNet.

– Vi vet ikke hvorfor dette skjedde. Vi driver testing og undersøkelser på lokomotivet for å prøve å finne ut av det. Dette lokomotivet kommer ikke i drift før vi vet hva som har skjedd. Det er en veldig alvorlig sak, men Jernbaneverket har gjort tiltak slik at det ikke lenger er mulig å komme ut fra Alnabru på samme måte som det som skjedde i forbindelse med Sjursøya-ulykken, sier Arne Fosen, administrerende direktør i CargoNet, til VG.

Det var den 24. mars 2010 at 16 godsvogner braste inn på terminalen på Sjursøya i Oslo. Tre mennesker mistet livet og fire ble skadet. Toget startet sin ville førerløse ferd på Alnabru og sporet av etter over åtte kilometer.

Togtragedien: Fem grunner til at det gikk galt

Etter ulykken er det ifølge SHT lagt inn en avvikende sporveksel som vil føre tog som ikke har fått klarsignal ut i et sikkert område hvor det stanses av en grushaug. Men det var ikke dette som stanset lokomotivet den 5. oktober.

Årsaken foreløpig ukjent

– Lokomotivet stoppet ca. der som vognene i Sjursøya-ulykken begynte å rulle. Det var en person om bord og vedkommende koblet fra strømmen på lokomotivet, sier Albert.

Dermed stanset lokomotivet fordi man da ikke gir gass samtidig som man bremser.

SHT har gjort undersøkelser knyttet til spor og lokomotiv, men årsaksforholdet er fortsatt ukjent.

– Det var ingen personskader, men en sporsperre ble ødelagt, sier Albert.

Les også: – Fem år med kamp for rettferdighet.

Fikk bot

Etter ulykken for fem år siden ble statseide Jernbaneverket idømt foretaksstraff og måtte betale sin eier 15 millioner i bot for grov uaktsomhet. CargoNet fikk også foretaksstraff, men vedtok ikke boten og saken endte dermed i retten.

Der ble de dømt til å betale en bot på seks millioner kroner. De pårørende reiste under rettssaken mot CargoNet et kollektivt krav om oppreisingserstatning.

Oslo tingrett fant imidlertid ikke at selskapet hadde opptrådt grovt uaktsomt, noe som blant annet ble begrunnet med at Jernbaneverkets manglende tiltak var hovedårsaken til ulykken.

Dermed slapp CargoNet å betale oppreisning til de pårørende.

Les også

  1. Budsjettlekkasje: Varsler økning i jernbanevedlikeholdet

    Regjeringen foreslår å øke vedlikeholdet av jernbanenettet med over 30 prosent i neste års statsbudsjett.
  2. VG GRANSKER JERNBANEN: Undersøker mulig ulovlig pengestøtte fra NSB til godsselskap

    NSB pumper penger inn i sitt godsselskap som går i minus. Både Riksrevisjonen og Jernbanetilsynet stiller spørsmål ved…
  3. VG GRANSKER JERNBANEN: Klarer ikke å tjene penger på godstog

    Kampen om jernbanegodset koster mer enn det smaker. – Hvis ikke dette snur, må vi kutte enkelte strekninger eller pakke…
  4. VG GRANSKER JERNBANEN: Slik har politikerne sviktet godstogene

    Politikerne lovte å få fart på godstogene. Men da pengene lå på bordet, ble de brukt på nye persontog i stedet.
  5. Lastebil raskere enn toget

    Du trodde kanskje at godstoget lett vinner et kappløp med en lastebil?
  6. Tungtransporten får skylden for nesten all slitasje på norske veier

    Tungtransporten får nesten all skylden for slitasjen på norske veier, ifølge en rapport fra Transport økonomisk…

Flere artikler

  1. Tog kolliderte med bil - en person bekreftet død

  2. Togulykken i Danmark: Åtte døde

  3. Seks døde og 16 skadet etter togulykke i Danmark

  4. 25 år siden «Estonia»-ulykken

  5. Alle skulle med – russebuss for 30 tatt med 61 om bord

Fra andre aviser

  1. Lokomotiv trillet ukontrollert i 2 kilometer

    Aftenposten
  2. Ledninger ble byttet om på 80 tonns lokomotiv – brems ble til gass

    Aftenposten
  3. Jernbaneverket rettet ikke opp feil etter Sjursøya-ulykken

    Aftenposten
  4. Tog i Oslo: Ledninger byttet om - brems ble til gass

    Fædrelandsvennen
  5. Jernbaneverket rettet ikke opp feil etter Sjursøya-ulykken

    Fædrelandsvennen
  6. Arbeidstog rullet ukontrollert i 3,5 kilometer

    Fædrelandsvennen

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no