TO ÅR SIDEN HAN DØDE: Torstein Klerud Johannessen (18) og Ragnhild (23) hadde et nært søskenforhold. Bildet er tatt på en familieferie til Gran Canaria i 2010. Foto: Privat

Russ involvert i over 100 trafikkulykker i året

Betydelig nedgang, melder If

Hvert år skjer det drøye 100 russeulykker, ifølge If. Ragnhild Klerud Johannessen (23) mistet lillebroren sin i 2014.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

«14. mai i fjor ble hele mitt liv snudd på hodet. Jeg gikk fra å ha det jeg ikke visste var det perfekte liv, til å miste en som stod meg så ufattelig nært. En som alltid hadde vært der for meg, og som det var meningen jeg skulle bli gammel med.»

Det skrev Ragnhild Klerud Johannessen (23) fra Molde i et blogginnlegg på ettårsdagen etter at lillebroren Torstien (18) døde. I morgen er det to år siden han ble påkjørt av en medruss under en russesamling i Molde. Vedkommende hadde ikke førerkort, og var beruset. En uke etterpå, døde Torstien av skadene.

BAKGRUNN: «Farvel, kjære Torstein»

I går inntraff det en ny, tragisk russeulykke. En 19 år gammel mann ligger kritisk skadet på Haukeland universitetsjukehus etter at han trolig sto på taket på en russebuss i fart inne i en tunnell utenfor Bergen.

– Det som skjedde i går gir meg assosiasjoner til vår ulykke. Det vekker sjokkfølelsen – hvordan jeg kunne prate med lillebroren min to dager før han plutselig lå i respirator. Det er mye som lett kunne ha vært unngått. Ett sekund med uflaks. Jeg føler veldig med de pårørende, sier Klerud Johannessen til VG.

Færre trafikkulykker med russ

Det finnes ingen samlet oversikt over trafikkulykker der russ er involvert. Hverken politi, veivesen eller andre aktører har russ som egen kategori.

Forsikringsselskapet If, som er blant noen få selskaper som forsikrer russebiler og russebusser, fører imidlertid sin egen ulykkesstatistikk. Gjensidig, som forsikrer enda færre russebiler, har ikke slike data.

If-oversikten viser at det er færre russeulykker nå enn tidligere.

– Vi har ført statistikk siden 2001, og har fulgt skadeutviklingen tett. Vi ser at de siste fem-ti årene er det blitt en betydelig nedgang i antall russeulykker, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz.

• På begynnelsen av 2000-tallet var det i gjennomsnitt over 150 mindre og større ulykker med russebusser og -biler før 17. mai hvert år, med 174 på det verste i 2004.

• De fem siste årene har If registrert et gjennomsnitt på 110 ulykker, og i fjor var russen nede på 83, det laveste If har registrert de siste ti årene.

Ragnhild Klerud Johannessen synes rundt 100 ulykker hvert år høres mye ut. Uansett omfang, er det for mange, mener hun.

– At det er færre ulykker tyder på at russen tar sikkerhet mer på alvor. Samtidig vet vi at det er flere som bygger på bilen sin etter at de har fått den godkjent hos Statens vegvesen. Det er mye kjøring til og fra steder, og det kan gå galt. Når det skjer en ulykke, er det alltid katastrofalt. En dødsulykke er uansett én for mye, sier 23-åringen.

Les også: 15-åring teipet fast til stolpe av russ

Mer opptatt av sikkerhet

Årsakene til nedgangen, sier Clementz, er flere. Russen er blitt flinkere til selv å sette søkelyset på sikkerhet, Statens vegvesen har drevet utmerket opplysnings- og kontrollarbeid, og bilbeltebruken blant russ har steget.

FORSIKRER RUSSEN: Kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If Skadeforsikring forteller at selskapet forsikrer flere russebiler. Foto: Kilian Munch

– Og når det skjer ulykker som den på torsdag, vil det påvirke russen. Ikke bare for medrussen i det aktuelle området – dette vil gjøre dypt inntrykk på russ over hele Norge. Jeg er sikker på at man har dette i tankene i dagene fremover, sier Clementz.

Ifølge Ifs tall varierer det veldig fra år til år hvor mange russ som skader seg i trafikken. Noen år er tallene markante, andre er det knapt noen som skader seg.

– Heldigvis er det aldri veldig mange. Det går hardere utover bilene enn russen. Og så ser vi positivt på denne fallende tendensen på ulykkesfronten, sier Clementz.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder