BRA FOR KROPP OG SJEL: Men ikke for tenna? En ny studie viser nemlig at en stor prosentandel av aktiv ungdom har syreskader på tennene. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix

Trening kan gi deg syreskadede tenner

38 prosent av 18-åringer har syreskader i tennene. Av ungdommene som er fysisk aktive, er andelen hele 64 prosent.

  • Marie Kingsrød
  • Monica Bring Estensen

Artikkelen er over seks år gammel

Det viser en undersøkelse fra det Odontologiske fakultet ved Universitet i Oslo. Fire av ti 18-åringer har altså syreskader i tennene. Og det er flest av de som trener som har syreskader.

- Det har en sammenheng med at de som trener mye blir tørrere i munnen. De har altså mindre spytt. Spyttet reparerer skader i tennene. Dermed kan de som trener kanskje få lettere syreskader, sier professor i kariologi ved Universitetet i Oslo, Anne Bjørg Tveit til VG.

Hun tror inntaket av lettbrus og treningsdrikker med et høyt syreinnhold er høyere blant aktiv ungdom. Det kan være en årsak til at unge som trener er overrepresentert når det gjelder syreskader på tennene.

Ifølge Tveit er Norge på verdenstoppen når det kommer til drikking av sukkerfri brus. Det bekymrer professoren.

- Jeg tror det kommer av at vi er så opphengt i helse og sunnhet, og tror at sukkerfri brus er bra bare fordi det er uten kalorier. Men det er jo farlig for tennene. Når så mange av dagens unge sliter med syreskader, så kan vi spørre oss selv hvordan dette ser ut om 20 år, sier Tveit.

SER DU HVILKEN SOM ER SYRESKADET? Tannen til venstre er en syreskadet 6-års jeksel. Emaljen i tyggeflaten er helt borte, dentinet (tannbenet) er blottlagt slik at tannen får en brunere farge. Tannen til høyre er normal. FOTO: Tannlegeforeningen


Unge har høyere inntak

Undersøkelser viser at ungdom er verst når det kommer til drikker med et høyt syreinnhold: En fersk omnibusundersøkelse gjennomført av Ipsos MMI i februar 2014, viser at ungdom mellom 15 og 24 år drikker mer enn dobbelt så mye juice, brus og smakstilsatt vann som de over 25 år.

- Vi har sett denne trenden gjennom flere år. Mange unge, og særlig de fysisk aktive, vet ikke at brus, frukt- og sportsdrikker lett gir syreskader på tennene. De er opptatt av en sunn kropp og hvite tenner, men glemmer risikoen for syreskader, sier president i Tannlegeforeningen, Camilla Hansen Steinum.

Får konsekvenser

Utdanningssjef ved Tannlegeforeningen, Øyvind Asmyhr, forteller at syreskader på tennene kan få store konsekvenser. Man kan miste tannsubstans - og tennene blir rett og slett veldig stygge, i tillegg til at det er ekstremt ubehagelig. Problemer med ising ved inntak av kalde og varme drikker er vanlig.

SLIK SER DET UT: På bildet ser du syreskader på fortenner. Emaljen er sterkt svekket og dette kombinert med slitasje fører til korte og svake tenner. FOTO: Tannlegeforeningen.

- Ungdommer tar ikke problemer med tennene seriøst nok. De tenker at det bare er å reparere det, men det er ikke det når det blir alvorlig nok, sier Asmyhr.

Han er bekymret for fremtiden til dagens unge dersom ikke mønsteret brytes.

- Mange ungdommer har syreskadede tenner nå. Det er derfor det er viktig at de får informasjon om dette, sier Asmyhr.

- Folk blir nok lurt av vann med smak. De tror det er bra for tennene, men det kan være minst like ille som brus, sier Asmyhr.

Lav PH-verdi skadelig

Brus og vann med smak har ofte lav PH-verdi. Jo lavere pH-verdi, desto surere (og mer skadelig for tennene).

Coca-Cola og Ringnes står bak flere av produktene på det norske markedet som har lavest PH-verdi.

- Mange drikker, en del av våre inkludert, er noe syrlige for å få frem riktig smak på produktet. Hvis man overdriver inntaket av syrlig mat og drikke, vil det på sikt kunne skade tennene. Det opplever vi at de aller fleste har et bevisst og fornuftig forhold til, sier Nicolay Bruusgaard, kommunikasjonssjef i Ringnes.

Han understreker at om man drikker og spiser produktene i normale mengder, og kombinerer det med en god tannhygiene, bør man kunne gjøre det med god samvittighet.

- Bevisstheten rundt dette har vært relativt høy i mange år. Vi anbefaler ikke smådrikking gjennom hele dagen. I stedet anbefaler vi å drikke sure drikker i konsentrerte perioder, det gir spyttet i munnhulen tid til å nøytralisere, sier Stein Rømmerud, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola.

- Når det gjelder drikke i forbindelse med trening anbefaler vi først og fremst vann, eller sportsdrikker med salter og mineraler som er nyttige under og etter hard fysisk aktivitet, fortsetter han.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder