VIL HA MER ÅPENHET: Venstres Abid Raja mener PR-byråer som First House er blitt en stor maktfaktor i norsk samfunnsliv. Foto: Espen Braata/VG

VIL HA MER ÅPENHET: Venstres Abid Raja mener PR-byråer som First House er blitt en stor maktfaktor i norsk samfunnsliv. Foto: Espen Braata/VG

Abid Raja: - First House har skjulte hensikter

Kina-saken og hemmelige kundelister skaper strid i PR-bransjen

Venstre og SV krever mer åpenhet fra PR-bransjen etter Jagland-bråket. Hans Geelmuyden omtaler konkurrenten First House som «mørkets fyrster».

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Venstres Abid Q. Raja mener First House-partner Morten Wetlands omstridte Nobel-innlegg om Thorbjørn Jagland slettes ikke framstod som en privat meningsytring, slik han selv har hevdet.

VG avslørte: First House på hemmelig Kina-møte

Det har stormet rundt First House og rådgiver og partner Morten Wetland det to siste døgnene, etter påstandene fra Aftenpostens politiske redaktør Harald Stanghelle om at Wetland driver et svertetokt mot Thorbjørn Jagland og Nobelkomiteen, på oppdrag for Kina.

- First House svarer at de ikke jobber for Kina, men hvilke andre kunder har de med interesser i Kina, og hvilke interesser har de selv for å hevde seg? Hele saken viser til behovet for mer åpenhet rundt PR-byråene, som utgjør en stadig større maktfaktor i norsk politikk og samfunnsliv, sier Raja.

- Innlegget fra Wetland var en bevisst, villet handling for å sverte Jagland og Nobelkomiteen. Ingen er så naive at de ikke skjønner at First House har skjulte hensikter, sier Raja til VG, fortsetter han.

Raja mener det er et viktig verdispørsmål for Norge å stå imot et eventuelt presse fra Kina:

- Det angår vårt omdømme og nasjonale selvbilde - at vi ikke går på akkord med våre verdier for å tilfredstille andre makter og regimer. Jeg nekter som politiker og menneske å akseptere at mitt land lar seg påvirke til å kaste Jagland for å tilfredsstille Kina, sier Raja.

Vil ha åpenhet

2. nestleder i utenriks- og forsvarskomiteen og parlamentarisk leder for SV, Bård Vegar Solhjell, mener saken forsterker behovet for økt åpenhet i kommunikasjonsbransjen.

- HAR BINDINGER: Bård Vegar Solhjell i SV mener problemet med First House er ikke at de har bindinger og deltar i den offentlige debatten, men at bindingene er skjulte. Foto: Frode Hansen/VG

- Denne saken viser til mulige dobbeltroller, og er nok et eksempel på det SV lenge har ment, om at slike byråer bør ha åpne kundelister. Dersom First House hadde valgt å vise hvilke bindinger de eventuelt har til kunder med interesser i Kina, så hadde det vært avklart, sier Solhjell.

- Wetlands artikkel i DN var interessant, og jeg mener man skal kunne komme med ytringer selv om man har bindinger, men da bør det være åpenhet om det, fortsetter han.

Sier Kina ikke er kunde

First House nekter for å ha Kina som kunde, men Wetland vedgår overfor VG at de har norske kunder med økonomiske interesser i Kina. Han sier riktignok at dette ikke påvirket hans omstridte kronikk i Dagens Næringsliv, der han slaktet Jagland for å ha gitt Barack Obama fredsprisen i 2009.

- Det er absolutt ingen av våre kunder som har tatt opp Norges forhold til Kina, og Jaglands lederverv i Nobelkomiteen, med meg, sier Wetland til VG.

Administrerende direktør i First House, Per Høiby, gjør det klart at han ikke har tenkt å gi Wetland eller andre ansatte munnkurv i den offentlige debatten. Men han holder samtidig fast på at byrået ikke offentliggjør hvem kundene sine er.

Strid om hemmelige lister

De hemmelige kundelistene til PR-byrået First House ble for alvor et brennhett tema da Sylvi Listhaug (Frp) gikk rett fra First House til jobben som landbruksminister i fjor høst. Kundelistene hennes ble hemmeligholdt.

På dette tidspunktet var det allerede en strid internt i PR-bransjen om hemmelighold av kundelister, og bransjeforeningen KOMM hadde satt i gang en revidering bransjens etiske retningslinjer - et arbeid den kjente PR-mannen Hans Geelmuyden fra byrået Geelmuyden.Kiese ledet.

UENIGE: PR-konkurrentene Hans Geelmuyden fra Geelmuyden.Kiese (innfelt) og Morten Wetland fra First House har helt ulik strategi for åpnhet rundt kunder. Foto: NTB/Scanpix/VG Foto: Pontus Höök

I de nye retningslinjene, som ble vedtatt i november 2013, står det at bransjen skal arbeide for «et åpnere samfunn, ytringsfrihet og demokratiske verdier».

- Vi har byråer i KOMM som vegrer seg mot denne intensjonen. Jeg kaller dem «mørkets fyrster». De hører ikke hjemme i kommunikasjonsbransjen, men i konspirasjonsbransjen. First House er en del av dette miljøet, sier Geelmuyden om konkurrenten.

- Skalkeskjul

- De gir uttrykk for at de er opptatt av regelverket vårt, men bruker det i praksis som et skalkeskjul. Ønsker kommunikasjonsbyråene å bedre omdømmet sitt, må vi åpne opp. Vi må være stolte over arbeidet vi gjør, og resultatene vi får, fortsetter Geelmuyden.

- Jeg pleier å si at når noe er lukket, er det vanligvis fordi det som skjer ikke tåler dagens lys. Derfor kommer First House stadig vekk i trøbbel fordi kundelisten deres er hemmelig.

- I saken om Jagland og Nobelkomiteen går Wetland fra å være rådgiver til aktør i en samfunnsdebatt. Samtidig lekker han fra sin gamle arbeidsgiver i Utenriksdepartementet. Vi vet ikke hvem han representerer. Det er et problem, fortsetter Geelmuyden.

First House: - Useriøs kritikk

Per Høiby i First House sier kritikken fra konkurrenten er useriøs: «Hva gjelder Hans Geelmuyden så er hans uttalelser utenfor det vi seriøst kan kommentere», skriver han i en epost til VG.

- USERIØST: Administrerende direktør i First House, Per Høiby, mener kritikken fra konkurrenten Hans Geelmuyden er useriøs. Foto: First House

Videre redegjør Høiby for byråets forhold til åpenhet:

- First House følger de etiske retningslinjene til bransjeorganisasjonen KOMM. Det innebærer at vi oppfordrer kunder til åpenhet om kundeforholdet, men noen kunder har imidlertid som følge av konkurransemessige eller andre forretningsmessige forhold behov for konfidensialitet. Vi legger fortsatt til grunn at kundeforholdet eies av kundene, skriver Høiby.

- Retningslinjene sier også at man skal være åpne om rollen når man opptrer som aktør på oppdragsgivers vegne i offentligheten. Hvis Morten Wetland hadde skrevet kronikken i Dagens Næringsliv på vegne av noen, hadde han derfor selvsagt opplyst om hvem som var oppdragsgiver, fortsetter han.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder