REDERKLEMMEN: Under forberedelsene to dager før døpingen av cruiseskipet «Viking Star» i Bergen på 17. mai i år, fikk Høyres Bergen-ordfører Trude Drevland en klem av skipsreder Torstein Hagen Foto:BERGENS TIDENDE,

Høyre-ordfører Trude Drevland lobbet for skipsreder etter luksustur

Ble også påspandert tredagers cruise etter skipsdåp 

Drevland sykmeldt i kveld: «Ønsket bare at dette skulle bli en god sak for Bergen»

Ap og Venstre krever svar

Etter at reder Torstein Hagen påspanderte ordfører Trude Drevland (H) privatjet-tur og luksushotell i Venezia, forsøkte hun å overtale venninnen næringsminister Monica Mæland (H) til å endre regelverket for rederens skip.

Publisert:

Den populære Høyre-ordføreren i Bergen er i hardt vær etter at hun har latt seg bli påspandert reiser og har stilt opp i reklamefilmer for cruiseselskapet Viking Cruise, som er eid av rederen Torstein Hagen.

17. mai i år ble skipet «Viking Star» døpt av Drevland i Vågen i Bergen med tilhørende stor fest og fyrverkeri – betalt av cruiseselskapet.

Men Drevlands nærkontakt med rederiet startet lenge før det:

Privatjet og luksushotell

22. juni i fjor gikk Drevland om bord i privatflyet til rederen Torstein Hagen som ventet på Drevland og sønnen hennes på Flesland.

Flyet tok dem til Venezia, hvor de ble innlosjert på luksushotellet Hotel Danieli i to netter – et hotell hvor prisene kan være opp mot 45.000 kroner natten.

Alt på reder Torstein Hagens regning, skrev Bergens Tidende torsdag.

Overfor BT har Drevland forklart at hun tok ut feriedager for reisen, men at hun mener hele turen var en del av hennes jobb som ordfører.

– Jeg syntes denne gudmor-oppgaven tok så mye tid. Jeg tenkte at det kunne være mitt bidrag – å bruke et par feriedager. Jeg syntes det så ryddigere ut.

– Men det var ikke ferie?

– Slett ikke. Jeg synes ikke noe om Venezia heller. Det er altfor mye vann der, sa Drevland til BT.

Les også:Elden mener Høyre-topp henges ut av politiet fordi han er stortingsmann

«Den aller gunstigste behandling»

To måneder etter at Drevland kom hjem fra Venezia-reisen mottok hun en e-post fra rederen som betalte turen:

«Trude. Takk for sist og takk for den foreslåtte innbydelseslisten».

Videre argumenterer rederen for at han ønsker å få endret regelverket for Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS), slik at hans skip kan få hjemmehavn i Bergen og gå mellom norske havner.

Frem til da var ikke dette lov på grunn av NIS-regelverket.

Til slutt avslutter han e-posten slik:

«Jeg håper jo at hvis det kommer fra deg ville spørsmålet få den aller gunstigste behandling.»

ET LITE HINT: Reder Torstein Hagen skrev blant annet dette i sin epost til Drevland. Foto: Faksimile,

Høyre-ordføreren fulgte oppfordringen:

På vegne av cruiseselskapet

En snau måned senere sendte hun en e-post til sin gode venninne, tidligere byrådsleder i Bergen og nåværende næringsminister Monica Mæland:

«Dersom det ikke skulle være mulig selv etter de nye reglene å få BERGEN bak på 4 cruiseskip, eid av siste direktør i Bergenske Dampskipsselskap Torstein Hagen vil jeg beklage det på det sterkeste. Jeg tillater meg å håpe på en raus og velvillig vurdering av denne henvendelse p.v.a Viking Cruiseline» skriver Drevland i e-posten VG har fått innsyn i.

TIL VENNINNEN: Slik så eposten Drevland sendte til næringsministeren ut. Foto: Faksimile,

BT omtalte også disse e-postene fredag.

Venninnen endret reglene

Under to måneder etter e-posten fra Drevland ga Monica Mæland departementet sin instruks:

«Vi har fått beskjed fra politisk ledelse om at vi skal se på regelverket knyttet til NIS fartsområde for cruisebåter. (…) Målet er å endre regelverket, slik at Viking Cruise kan registrere sine skip i NIS» skriver underdirektør Tonje Sund i Næringsdepartementet i en e-post Sjøfartsdirektoratet 13. november.

30. mars i år var den nye forskriften på plass.

Etter at Drevland døpte cruiseskipet «Viking Star» i Bergen på nasjonaldagen fikk hun en snau uke senere ta med seg mannen på et tredagers cruise med skipet fra Bergen til Oslo.

Også denne reisen ble betalt av reder Torstein Hagen, har Bergensavisen tidligere skrevet.

Drevland sykmeldt

Næringsministeren kunne ikke stille til intervju med VG fredag kveld. I stedet sendte hun følgende kommentar på e-post:

«Det var mange som engasjerte seg i denne saken. Sjøfartsdirektoratet, Bergen rederiforening og Viking Cruises ønsket at regelverket skulle endres. Innspillet fra ordføreren var ett av flere til departementet», skriver Mæland.

Drevland ble fredag kveld sykmeldt, og kunne derfor ikke svare på VGs spørsmål om saken.

På sin åpne Facebook-side la hun i kveld ut en melding hvor hun blant annet skriver:

«Som jeg har sagt så mange ganger, ønsket jeg bare at dette skulle bli en god sak for Bergen – med sine stolte maritime tradisjoner. Bergen er byen i mitt hjerte, byen jeg jobber for nær sagt døgnet rundt. Mitt engasjement har ingenting å gjøre hverken med reiser, hotellovernattinger eller flyturer.

Når det er sagt ser jeg at jeg ikke har håndtert denne saken godt. (…) Jeg er lei meg for at jeg ikke har vært åpen nok – hele veien – om alle sider ved oppdraget jeg tok på meg.

Særlig de siste dagene har jeg gitt uklare svar. Jeg ønsker å bidra til full åpenhet, men jeg innser at jeg ikke har klart det. Mange av dere vet at den siste tiden har vært veldig vanskelig for meg og min familie. Med dette i tillegg har det blitt for mye.»

Ber om forklaring

Harald Schjelderup, Arbeiderpartiets byrådslederkandidat i Bergen, forteller at både Ap og Venstre har bedt Drevland komme med en redegjørelse til Forretningsutvalget, der byens heltidspolitikere sitter – og der Drevland selv er leder. Dersom det blir en redegjørelse, overtar varaordføreren styringen av utvalget.

– Nå er hun sykmeldt, og da gjør vi ikke noe mer før hun er tilbake i jobb. Men det er naturlig at også denne siden av saken blir sett på. Vi har et etisk regelverk i bystyret der aktsomhet er et viktig prinsipp for alle oss folkevalgte hva gjelder gaver og politisk påvirkning, skriver Schjelderup i en sms til VG.

NRK melder at de kjenner til at politiet har åpnet en undersøkningssak mot Drevland.

Her kan du lese mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder