MOTSTANDERE: Tiåringene Arman Lange og Marie Hammergren i femte klasse på Grefsen skole synes det er tidsnok med karakterer når de begynner på ungdomsskolen. Foto: Frank Ertesvåg

Fire av ti nordmenn: Tiåringer bør få karakterer

Eldre mest ivrige

En eventuell blå regjering neste høst vil innføre karakterer i barneskolen. Det ønsker ikke de med egne barn på barneskolen.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Både Høyre og Fremskrittspartiet har i flere år gått inn for at også elever i barneskolen skal vurderes med karakterer ved skoleårets slutt i fagene matematikk, norsk og engelsk.

Nå får de to partiene støtte fra folket. I en meningsmåling InFact har utført for VG går 42 prosent inn for karakterer fra 5. årstrinn. 34 prosent synes ikke det er noe godt tiltak.

Skolebyråd Torger Ødegaard (H) i Oslo er tilfreds med at så mange ønsker karakterer i barneskolen.

Han har flere ganger forsøkt å sette i gang prøveprosjekter med karakterer i kjernefagene matte, norsk og engelsk i Osloskolen. Hver gang har han fått nei-svar fra SVs ulike kunnskapsministere.

- Elevene i barneskolen er jo mer enn klar for å få tilbakemelding i form av karakterer. Vi må ha et sett av tilbakemeldinger for å gi dem beskjed om hvor de står i fagene, mener Ødegaard.

Les også: Arbeiderpartiet vil gi norske elever tre nye mattetimer

Vil ikke ha rangering

Tiåringene Arman Lange og Marie Hammergren synes ikke noe om å sette karakterer på elever allerede på deres årstrinn.

- Det blir på en måte en rangering av elever i barneskolen som jeg ikke liker, sier femteklassing Arman til VG.

Han synes skolen godt kan vente med å vurdere elevenes prestasjoner til de blir 13 år, som i dag.

- Vi får jo vite hvordan vi ligger an i utviklingssamtalene, sier Marie. Hun er helt enig med Arman om at karakterene kommer tidsnok som de gjør.

De to synes for så vidt konkurranse er morsomt.

- Men mange hadde nok følt et litt for stort press på seg for å oppnå den og den karakteren. Det er vi for små til, synes jeg, sier Marie.

Les videre under bildet...

VIL HA KARAKTERER: Skolebyråd Torger Ødegaard (H). Foto: Espen Braata


Arman mener også at de er for unge til å bli stemplet med en karakter i norsk, engelsk og matte.

- Det er upassende å sette karakterer før i de øverste klassetrinnene. I barneskolen trenger vi ikke så strenge tilbakemeldinger som en karakter kan virke som.

- Kunne det ikke vært litt motiverende å jobbe for en karakter da?

- Kanskje litt, men ikke så gøy hvis mange andre fikk bedre karakterer enn deg selv, svarer Marie Hammergren.

Både hun og Arman er enig om at de jobber hardt nok med skolen uten karakterer.

Hva mener du? Diskutér med andre lesere i kommentarfeltet!

Les også: Lærer-nei til karakterer i barneskolen

Aldersforskjeller

VGs måling viser at det er de eldste blant de spurte som er mest tilhengere av karakterer fra femte klasse.

De aldersgruppene som selv gjerne har barn i barneskolen, (29 til 44 år) er negative til en karakter-reform i skolen (47 prosent).

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) mener det er typisk at det er de aller eldste som sterkest støtter karakter-innføringen fra femte trinn.

SKEPTISK: Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV). Foto: Helge Mikalsen

- Jeg tror mange eldre støtter dette fordi de har et bilde av at karakterer er den eneste tilbakemeldingen elevene får om hvor de står. Men slik er det ikke. Det blir jobbet godt med vurdering og kontinuerlig tilbakemelding på elevenes arbeid og utvikling, sier Halvorsen til VG.

Hun mener karakterer i barneskolen er unødvendig.

Les også: Vil fjerne retten til videregående

Uenighet

Venstre-leder og utdanningspolitiker Trine Schei Grande venter på hva landsmøtet i partiet vil si om karakterer i barneskolen.

Det er uenighet i det gamle lærerpartiet om karaktersaken.

- Det viktigste er at elevene får vite hvordan de ligger an, sier Schei Grande. I programkomiteen hennes er det dissens om karaktersaken.

Fra før er det kjent at Arbeiderpartiet går imot karakterer i barneskolen.

- Forskning på området viser at det ikke er noe behov for å sette karakter lenger ned i klassetrinnene enn i dag, sier Marianne Aasen som leder Stortingets utdanningskomité.

Mens Fremskrittspartiet går lengst og vil ha karakterer fra 5. trinn i alle kjernefagene.

I tillegg vi partiet at skolen skal ha en individuell utviklingsplan for alle elever.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder