Forslaget vrakes av samferdselsministeren

VIL HA DIESELVRAK: Aps miljøtalsmann i Oslo, Andreas Halse, mener vrakpant på 20.000 kroner for gamle dieselbiler hadde fått fart på fornyelsen av bilparken. Bildet er fra Stokstad bilopphuggeri på Alnabru. Foto: Simen Grytøyr VG

Ap-Halse vil gi deg vrakpant på 20.000 kroner - mot at du kjøper elbil eller sykkel

Vrakpanten for gamle dieselbiler må heves til tyve tusenlapper i form av miljø-gavekort som må brukes på elbil, sykkel eller månedskort på buss og bane.

  • Frank Ertesvåg

Artikkelen er over tre år gammel

Det foreslår miljøpolitisk talsmann Andreas Halse i Oslo Arbeiderparti.

Han har i månedsvis forhandlet om nye kollektivtiltak, ny E18 og høyere bompenger, spesielt for dieselbiler i Oslopakke 3.

Les også: Dieselbil-eier vurderer å selge bilen

Nå mener han å ha funnet løsningen på en raskere utskifting av de mest miljøuvennlige dieselbilene.

– Mange dieselbilister i de store byområdene kunne godt tenke seg et alternativ til den gamle dieselbilen. Derfor trenger de litt hjelp på veien, og det kan de få med en mer enn tredobling av dagens vrakpant, sier Andreas Halse, som i første omgang vil foreslå rekord-vrakpanten i Arbeiderpartiets organer før neste stortingsvalg.

Les også: Frp torpederer «folk flest»-forslag

I GODLUNE: Andreas Halse (Ap) la frem Oslopakke 3-avtalen sammen med Lan Marie Nguyen Berg (MDG) på Majorstuen stasjon mandag. Foto: Lise Åserud NTB scanpix

Pengene tenker han seg utbetalt som et gavekort som kan brukes til et av disse tiltakene:

** Kjøpe elbil.

** Kjøpe månedskort til kollektivtrafikken.

** Kjøpe sykkel.

** Leie bil hos en av bildelingsordningene, som Bilkollektivet, Hertz bilpool eller Nabobil.

– Hvem skal betale for det enorme hoppet i vrakpant? Oslo kommune?

– Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har ved flere anledninger snakket varmt om at det trengs flere nye fossil-frie biler. Dette vil være et målrettet bidrag fra staten for å påskynde den prosessen, svarer Halse.

Husker du? Senterpartiet ville gi 40.000 i vrakpant

Han mener jo raskere Ola og Kari Nordmann blir elektrifiserte på veien, jo bedre er det.

Miljøets mann

Miljøbevisste Halse jublet trolig høyest av samtlige Ap-politikere da Venstre nylig foreslo at det ikke skal selges nye diesel- og bensinbiler fra 2025.

Ap-Halse mener hans eget forslag forsterker en utskifting av bilparken, for det haster å skifte ut gamle diesel-vrak, mener Halse.

Selv kjører han selvsagt elbil. Han beklager at ikke alle har råd til det, men må nøye seg med eldre dieselbiler for å komme seg rundt.

I ELBIL: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) liker seg bak rattet både i tunge, amerikanske bensinslukere og i små elbiler som Postens nye tjenestebiler. Foto: Hanne Hattrem VG

Hans egenkomponerte vrakpantordning kan også veksles inn i månedskort på buss og bane, sykkel, elsykkel eller leiebil hos bildelingsordningene.

– Her prøver jeg å slå to fluer i en smekk: Vi får fjernet noen av de verste gamle forurenserne fra gatene. Det er utrolig viktig i alle byene våre. Samtidig støtter vi folk som gjør miljøvennlige valg, sier Andreas Halse.

Les også: Fem spørsmål og svar om de utskjelte dieselbilene.

Lunken samferdselsminister

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) får ingen umiddelbar tenning på Ap-Halses idé.

– Jeg har aldri sett Ap foreslå noe slikt i Stortinget, og de har stemt i mot Fremskrittspartiets forslag om økt vrakpant, så dette forslaget setter jeg på kontoen for populisme fra Ap´s side, skriver Solvik-Olsen i en sms til VG.

Han vil likevel ha forslaget «på blokken» som en mulighet, legger han til.

– Men Oslo bidrar selv knapt med penger inn i Oslopakken, så det hadde vært flott om Halse begynte å bidra med penger og ikke bare ønsker at andre skal betale, avslutter Solvik-Olsen.

Les også

Mer om

  1. Elbil
  2. Miljø
  3. Miljøvern
  4. Arbeiderpartiet (Ap)
  5. Solberg-regjeringen

Flere artikler

  1. Oslo-byrådet vil ha omkamp om E18-plan

  2. Tog-statsråden får tyn: Subsidierer billigere togbilletter - men ikke der folk flest bor

  3. Dieselbil-eier om Oslopakke 3: – Helt forferdelig

  4. Pluss content

    Oslo-flertallet anklages for uthalingstaktikk: Vil ha omkamp om E18

  5. Venstre krever 105 mill. i billettrabatt i storbyene

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder