NORGE-BESØK: En av toppsjefene i Facebook, Julien Codorniou besøkte IT-selskapet Evry på Fornebu onsdag for å snakke om Facebook at Work. Foto: Trond Solberg VG

Dette er Facebooks mål for Norge

Alle norske arbeidstakere skal over på nettverkgigantens jobb-nettverk, om Facebook får det som de vil.

  • Gunn Kari Hegvik

Artikkelen er over fire år gammel

Facebook vil at arbeidstakere skal bruke dem - også på jobb. Ikke tradisjonelle Facebook med bursdager, venners festinvitasjoner og tanters helgebilder. Men med tjenesten det sosiale nettverket håper skal utkonkurrere Slack, Skype og intranett - Facebook at Work.

Målsettingen globalt er at tre milliarder arbeidstakere skal ha en profil, ifølge Facebook at Work-direktør Julien Codorniou.

Nordmenn er allerede svært trofaste Facebook-brukere. Anslagsvis bruker åtte av ti nordmenn det sosiale nettverket, ifølge målinger gjort av TNT Gallup og Ipsos MMI.

DNB: Brukte Jobb-Facebook for å dempe Panama Papers-kritikk

Vokser i Norge

Og et av markedene som vokser raskest for Facebook at Work, er ifølge Facebook-toppen, Norge.

DNB, XXL, Elkjøp, Flyktningehjelpen, Telenor og Evry har allerede tatt i bruk tjenesten. 500 norske selskaper står i kø for å få ta i bruk verktøyet, opplyser Codorniou til VG.

– Vi er overrasket og overveldet over den enorme og raske veksten Facebook at Work har hatt i Norge. Norske selskaper er svært innovative og klarer å snu seg rundt raskt, i tillegg til at nordmenn ligger langt fremme i å ta i bruk ny teknologi, sier Codorniou.

LIK FACEBOOK: En skjermdump fra DNBs Facebook at Work, viser hvordan en post på jobbnettverket ser ut for ansatte i storbanken. Foto: DNB

VG møtte han hos Evry på Fornebu onsdag, hvor han snakket om tjenesten til de ansatte i IT-selskapet og flere kunder. Torsdag møter Facebook at Work hundre interesserte bedrifter i Oslo sentrum, for å reklamere for Facebooks nye tjeneste.

Likt arbeidsverktøy

Ifølge Facebook bruker 450 selskap verden rundt - deriblant Financial Times, Heineken og Royal Bank of Scotland - allerede Facebook at Work, mens 60 000 står i kø for å ta i bruk applikasjonen.

– Vi vil gi ansatte, og spesielt den nye generasjonen arbeidstakere, et arbeidsverktøy som er likt det de bruker i andre deler av livet. Dette er en ny måte å samarbeide på, sier Codorniou.

KOMMENTAR: Det ansiktsløse Facebook

Facebook at Work har ved første øyekast flere likheter Facebook, men skiller seg ut ved at det er et lukket nettverk hvor kun ansatte i bedriften kan dele informasjon. Og mens tradisjonelle Facebook tjener penger på annonser, er det bedriftene som betaler nettverkgiganten for å bruke tjenesten, som blant annet skal erstatte tradisjonelle intranett, chatteprogram og epostkorrespondanse.

Ikke riktig med epost

Facebook-direktøren sier han håper tjenesten vil bli like vanlig som epost.

– Det er ikke riktig at du skal måtte våkne opp til en innboks med 200 uleste mail i kronologisk rekkefølge. Vi vil at det viktigste for deg skal komme først i nyhetsstrømmen, sier Codorniou, og viser til Facebooks algoritme som basert på arbeidstakerens bruk vil prioritere meldingene i nyhetsstrømmen.

LES: Slottet: Nei, Kongen er ikke på Facebook

Tidligere har arbeidsgivere beskrevet arbeidstakeres bruk av tradisjonelle Facebook i arbeidstiden som et «sort hull». Nå ønskes Facebook at Work derimot velkommen av bedriftene, ifølge Facebook selv.

– I hvilken grad vil Facebook at Work bidra til å viske ut skillet mellom arbeid og fritid?

– Jeg tror ikke arbeidsgivere vil forventer at arbeidstakere skal være mer aktive utenfor arbeidstiden, men jeg synes det er riktig av arbeidsgivere å forvente at folk skal samarbeide annerledes, sier Codorniou.

Sjekker før toget

Den første bedriften i Norge som tok i bruk jobb-nettverket er DNB. Etter fem måneder, ser storbanken at deres ansatte er inne og sjekker både i og utenfor arbeidstiden.

NORGES FØRSTE: Direktør for Internkommunikasjon Elin Vigrestad i DNB. Foto: DNB

– Vi ser at det er stor aktivitet på morgenen, på kvelden og i helgene. I tillegg kommer det mange likes på innsiktartikler når folk venter på pendlertogene, sier Elisabeth Vigrestad, direktør for internkommunikasjon i DNB til VG.

– Kan Facebook at Work bidra til å viske ut skillet mellom arbeidstid og fritid?

– Det skillet er visket ut fra før av. Dette blir enda en ny arena der det blir enda større forventninger til at den enkelte setter sine egne grenser, sier Vigrestad.

I banken ber de sine mellomledere tenke igjennom når de sender ut meldinger til medarbeiderne.

– Ledere vet at man signaliserer ulike ting gjennom å sende ut en epost på kvelden eller om morgenen. Det samme gjelder her, sier Vigrestad.

Mer om

  1. Teknologi
  2. Facebook
  3. Mark Zuckerberg
  4. DNB
  5. Bank
  6. Telenor
  7. Mobiltelefoni

Flere artikler

  1. Brukte Jobb-Facebook for å dempe Panama Papers-kritikk

  2. Facebook-sjef til VG: Vil utrydde SMS

  3. Facebook taper ansikt

  4. Zuckerberg i stort intervju: Vil ta flere år å løse alle problemene

  5. Silicon Valley-ekspertise om Trump: Han vil være en katastrofe for bransjen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder