NYE RETNINGSLINJER: Det blir ikke plass til mye smågodt i posen dersom WHO beslutter å halvere anbefalt sukkerinntak. Foto: Knut Fjeldstad/NTB Scanpix

NYE RETNINGSLINJER: Det blir ikke plass til mye smågodt i posen dersom WHO beslutter å halvere anbefalt sukkerinntak. Foto: Knut Fjeldstad/NTB Scanpix

Vurderer å halvere anbefalt sukkerinntak

Ernæringsfysiolog: Kan påvirke nøkkelhullsordningen ** - Kroppen trenger ikke sukker

Verdens helseorganisasjon (WHO) vurderer å halvere mengden sukker de anbefaler folk å innta.

Camilla Tryggestad Visjø
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

I dag anbefaler WHO at sukker ikke skal utgjøre mer enn ti prosent av det totale energiinntaket. Det samme gjør norske helsemyndigheter.

For en voksen person som får i seg 2000 kalorier om dagen, vil det si at ikke mer enn 200 kalorier bør komme fra sukker. En halvliter cola inneholder rundt 210 kalorier.

I 2012 fikk nordmenn i seg 29 kilo sukker hver, ifølge Helsedirektoratet.

Tannstudie

Ifølge den britiske avisen The Sunday Times, ble forslaget om å redusere anbefalingene til fem prosent, diskutert av WHOs ekspertpanel tidligere i år.

Forslaget kom som følge av blant annet en studie på sukkers negative påvirkning på tannhelse. Et høyt sukkerinntak har også blitt vist å øke risikoen for overvekt og diabetes II.

Dette er sukker WHO definerer som sukker tilsatt i mat, av produsent, kokk eller forbruker, pluss sukker man finner naturlig i honning, sirup og fruktjuice.

Sukker i uraffinerte produkter som frukt og grønnsaker kommer utenom.

Sukker i vinden

Forskere retter stadig mer oppmerksomhet mot de mulige negative effektene som sukkeret fruktose kan ha på kroppen.

President for International Association for the Study on Obesity, Philip James, som jobber med WHO, beskriver forslaget som «politisk dynamitt»

- Matindustrien vil gjøre alt i sin makt for å prøve å hindre dette, har James uttalt, ifølge The Sunday Times.

30 kilo sukker i året
Professor i mat- og ernæringsvitenskap Wenche Frølich ved Universitetet i Stavanger, tar imot en eventuell ny anbefaling med åpne armer.

- Jeg vet at dette er et forslag som ligger på trappene. Det tilsettes for mye sukker i de aller fleste mat- og drikkevarer. Syltetøy inneholder for eksempel over 50 prosent sukker.

Ifølge Frølich får norske barn i seg rundt 30 kilo sukker i året, hvorav 20 kilo kommer fra godteri og leskedrikker.

- Jeg skulle ønske at man ikke hadde disse store hyllene fulle av smågodt, stadig på tilbud. Jeg skulle også ønske at foreldre ikke var så kjøpevillige på godteri, sier professoren.

Landsforeningen for overvektige reagerer også på pallene med rekordbillig smågodt og har bedt myndighetene vurdere et forbud mot prisdumpingen.

- Trenger ikke sukker

- Folk ønsker mat som har lang holdbarhet og sukker er et konserveringsmiddel. Det er et ønske at vi får med oss industrien for å senke innholdet av sukker. Det er faktisk slik at kroppen vår ikke trenger sukker i det hele tatt, sier Frølich.

Hun råder folk til å ta anbefalingene fra helsemyndighetene mer på alvor.

- Husk at de gir råd for å hjelpe deg og din helse.

Professoren råder til å holde seg unna spesielt fruktjuice, som mange tror er sunt.

- Ti gram sukker i en appelsin er bedre enn 10 gram sukker i juice, fordi man da også får i seg kostfiber som metter mer og gir jevnere blodsukkerkurver.

- Må begrense tomme kalorier

Klinisk ernæringsfysiolog Mette Morken ved Universitetssykehuset i Bergen tror folk spiser langt mer sukker enn hva myndighetene allerede anbefaler.

- Hvis vi ikke klarer å øke aktivitetsnivået, må vi prøve å begrense inntaket av tomme kalorier. Derfor mener jeg dette forslaget er på sin plass, sier Morken.

Dersom anbefalingene endres, kan det bety at produsentene blir tvunget til å endre på produktene sine.

- De vil nok ikke være veldig glade for dette, nettopp fordi mat som inneholder en del sukker som regel også smaker bedre. Vi har jo nøkkelhullsmerket, og nye anbefalinger vil bety nye retningslinjer for hvilke produkter som kan få dette merket, sier ernæringsfysiologen.

En alvorlig konsekvens av høyt sukkerinntak er ifølge Morken at man går glipp av viktige næringsstoffer.

- Dette er vi spesielt redd for når det gjelder barn og unge, at mye sukker kommer i stedet for annen sunn mat.

SØTMOMSER: Nordmenn fikk i seg 29 kilo sukker hver i 2012. Foto: Magnar Kirknes

Slik kutter du ned på sukkeret

* Venn deg gradvis av med den søte smaken.

* Reduser sukkeret steg for steg.

* Ta for eksempel et halvt kakestykke i stedet for et helt.

* Pass opp når det står «Ikke tilsatt sukker». Ofte er det tilsatt ekstrakt av druer og epler som inneholder mye sukker, men som ikke klassifiseres som dette. Dette vil det imidlertid etter hvert endres på.

* Gjeninnfør lørdagsgodteriet til barn

Kilder: Professor i mat- og ernæringsvitenskap Wenche Frølich og Klinisk ernæringsfysiolog Mette Morken ved Universitetssykehuset i Bergen.

Er du en sukkerslave?

Ifølge den danske ernæringsfysiologen Charlotte Hartvig som blant annet har skrevet boken «Stopp søtsuget, slakt din indre godtegris», er dette tegn på at du er hektet på sukker:

1. Du greier ikke å stanse. Finnes det en pose med noe sukkerholdig i nærheten, kan du ikke gi deg før den er tømt, enda du bare hadde bestemt deg for å spise litt.

2. Du opplever abstinenser som dårlig humør, et trykk i hodet på grensen til hodepine, og en opplevelse av at det er vanskelig å klare hverdagens utfordringer når du ikke har tilgang på sukker.

3. Du forsøker å redusere sukkerinntaket, men i stedet ender det med at du kaster deg over større mengder enn tidligere.

4. Du har et hemmelig lager av søtsaker i skrivebordsskuffen, i frakkelommen og så videre.

5. Er du er avskåret fra søtsaker, spiser du mat med lignende egenskaper; som hvitt brød, ris, poteter og pasta.

Dersom du svarer ja på disse spørsmålene, bør du - ifølge Charlotte Hartvig - forsøke å venne deg av med sukkerholdig mat- og drikkevarer.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder