Her knuses Syria-syklene

800-900 nye sykler rett på dynga

Tømmer nå én container i døgnet

TANA BRU (VG) Her destrueres berget av sykler som syriske flyktninger har forlatt ved grenseovergangsstedet Storskog i Finnmark den siste måneden.

  • Thor Harald Henriksen
  • Øyvind Nordahl Næss
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det smeller i dekk og hyler i vridd metall når VG besøker Øst-Finnmark Avfallsselskaps hovedmottak torsdag ettermiddag. Grabben på gravemaskinen knuser nådeløst det den får kloa i, alt fra rustne vitnesbyrd fra kommunisttiden til søte, rosa barnesykler.

På den isete bakken ligger rester av ringeklokker og knuste skjermer. På mange av syklene henger plast- eller pappemballasje fortsatt igjen.

Vekker reaksjoner

– Jeg vil anslå at 90 prosent av syklene her er helt nye, sier daglig leder Rune Larsen ved Masternes Gjenvinning AS.

I forrige uke fikk han og selskapet på oppdrag fra Østfinnmark politidistrikt å hente sykkelberget i Storskog og destruere det.

– SURREALISTISK: Daglig leder Rune Larsen ved Masternes Gjenvinning AS har blandede følelser om oppdraget han fikk av politiet i forrige uke. Foto: Øyvind Nordahl Næss , VG

Årsaken er at syklene ikke er godkjent til bruk i Norge. De har kun én brems, her til lands er kravet to. De er heller ikke konstruert slik at det kan settes på en ekstra brems. Derfor mener politiet at gjenvinning er beste alternativ.

Sykkeldestrueringen har vakt sterke reaksjoner.

– Nå er det dugnad landet over, fra privatpersoner til butikker og restauranter som bidrar med klær, leker, mat og utstyr. Gjenbruk er viktig også for klima og miljø. Da blir det helt vanvittig hvis politiet skal ødelegge fullt brukbare sykler, skriver stortingsrepresentant Karin Andersen (SV) i en epost til VG.

Asylmottak har også meldt sin interesse for syklene.

– Jeg skjønner vurderingen til politiet, men på den annen side så var det jo kjempesynd at vi ikke kunne få en god del av de syklene over hit. De hadde kommet til god bruk her, sier leder Per Yngve Christensen ved Oscarsgata mottak i Vadsø til NRK.

Les også: Her sykler Syria-flyktningene inn i Norge og friheten

Fyller én container - hver dag

Men destrueringen er allerede godt i gang. Siden fredag er fire containere med sykler fraktet fra russergrensen til Tana.

Masternes Gjenvinning regner med å hente én container – tre tonn med sykler – hver eneste dag denne uken.

Ved avfallsmottaket i Tana vil syklene etter hvert bli flatpresset og sendt som skrapmetall til Nord-Sverige. De aller fleste av dem er allerede totalskadet og ubrukelige på grunn av transporten.

Mandag ble det satt ny dagsrekord med 111 flyktninger over Storskog. De fleste av dem ankom på egen sykkel.

Bakgrunnen er at russiske myndigheter ikke godtar grensepassering til fots. Men sykkeltrafikken eskalerte ikke før norsk politi truet både nordmenn og russere bilister med bøter hvis de frakter syriske flyktninger inn til Norge.

LAGERET SPRENGT: Da VG besøkte avdelingsleder Stein Kristian Hansen ved Storskog grenseovergangssted i begynnelsen av september, sto det et trettitalls sykler i politiets garasje. I forrige uke hadde berget vokst til 800-900 sykler. Foto: Mattis Sandblad , VG

Dermed må flyktningene kjøpe sykler på russisk side, som de bruker på de siste 150 meterne mellom den russiske og norske grensestasjonen.

Ifølge Hans Møllebakken, politistasjonssjef i Kirkenes, opplyser enkelte at de har betalt opp mot 200 dollar per sykkel.

– Tap-tap-situasjon

– Det er surrealistisk. Man blir litt oppgitt over ressursbruken. Samtidig har jeg forståelse for politiets vurdering. De har mer enn nok med å håndtere trafikken over grensen.

– Mange av syklene, spesielt de nye, er også av dårlig kvalitet, forteller Rune Larsen til VG.

Ifølge han er sykkelberget ingen lukrativ butikk for gjenvinningselskapet. Metallet er ikke av den beste kvaliteten, og det blir ikke så veldig mange tonn heller.

– Dette er en ekstrakostnad for både flyktningene og staten, en tap-tap-situasjon, sier Larsen.

Inne på vekta ved avfallsmottaket sitter Leif Jakobsen og tar imot telefoner.

– Noen spør om de kan komme og hente sykler. Andre ringer for å si at dette er sløsing med ressurser, forteller Jakobsen.

Østfinnmark politidistrikt besvarte ikke VGs henvendelse tirsdag.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder