Finansministeren om avgiftsøkningene: - Dette kan folk leve med

(VG Nett) Regjeringen øker avgiftene på bensin og diesel med fem og ti øre: - Ikke dramatisk, sier finansministeren.

  • Ingunn Andersen
  • Mads A. Andersen
ARTIKKELEN ER OVER 11 ÅR GAMMEL

For en bensindrevet personbil med et drivstofforbruk på 0,8 liter per mil og en årlig kjørelengde på 20 000 km vil forslaget gi en merkostnad på 100 kroner per år.

Torsdag svarte finansministeren VG Netts lesere om det reviderte nasjonalbudsjettet.

Les hva Kristin Halvorsen svarte leserne her!

Hva mener du om budsjettet?Skriv i protokollen

Av over 1300 innsendte spørsmål er et overveldende antall opptatt av avgiftsøkningen på drivstoff.

Én lurer for eksempel på hvorfor oljelandet Norge ikke har lavere priser på drivstoff.

- Når vi sammenligner prisutviklingen på drivstoff med den generelle inntektsutviklingen, er det ikke spesielt synd på oss nordmenn, svarer Kristin Halvorsen.

Dette betyr budsjettet for deg:Dine Pengers Tom Staavi svarte

- Viktig klimasignal

Prisøkningen på bensin og diesel er i tråd med klimaforliket som ble inngått mellom regjeringspartiene, Høyre, KrF og Venstre i januar. Men der heter det at avgiftsøkningene først skal innføres neste år.

- Vi framskynder det på grunn av de bekymringsfulle klimarapportene vi får hele tiden. Dette er ikke dramatisk sett i forhold til folks lønninger. En så forsiktig avgiftsøkning kan folk leve med, sier Halvorsen.

Hun skjønner at de ekstra ørene oppleves som verre sett i lys av prisøkningene de siste månedene, men mener at folk ikke har grunn til å klage.

- Dette er et veldig viktig klimasignal, understreker finansministeren.

Les også:Fem millioner til hydrogenbiler

Saken fortsetter under bildet.

BLIR DYRERE FRA I SOMMER: Bensin og Diesel. Foto: VG

Her er vinnerne

Kristin Halvorsen utpeker høyere utdanning og regnskogen til de store budsjettvinnerne.

- Det er veldig viktig at budsjettet ikke bidrar til renteøkning. Samtidig passer vi på at det ikke må kuttes i helsesektoren ved å dekke de økte pensjonskostnadene. Vi gjør også mange viktige ting for regnskogen, sier Halvorsen.

Opposisjonen:Kjedelig!

Forsiktig regnskogssatsing

Hun tilbakeviser dermed kritikken fra Regnskogsfondet, som føler seg snytt for gull og grønne skoger og beskylder Kristin for klimabløff: 13. desember i fjor lovet Jens Stoltenberg verdens klimatopper tre milliarder regnskogskroner hvert år i fem år. I dag ble det klart at rammene for 2008 er satt til 400 millioner.

- Vi har sagt hele tiden at vi ikke kan forhaste oss på dette området. Det er viktig å velge de riktige prosjektene, og unngår at vi bidrar til korrupsjon. Vi gjør også andre ting i klimasatsingen, blant annet bevilger vi mer penger til forskning og Trillemarka-prosjektet, sier Halvorsen.

Natur og ungdom (NU) mener revidert nasjonalbudsjett viser at regjeringen fører en politikk som gjør at de tror at klimaproblemet vil gå over av seg selv.

- På tirsdag fikk vi tall som viser at utslippene i Norge aldri har vært høyere, sier lederen av NU-leder Ingeborg Gjærum til NTB.

Spesial:Alt om revidert nasjonalbudsjett

NAF: - Irriterende for forbrukerne

Både Frp og NAF kritiserer avgiftshoppet.

- Dette er latterlig i klimasammenheng og har ingenting med å spare miljøet å gjøre. Økningen er i seg selv for liten til å få noen effekt på CO2-utslippene, men det vil selvfølgelig gi noen flere avgiftsmillioner i statskassa. Dette er et tiltak for å øke skattene, ikke noe annet, sier miljøpolitisk talsmann Ketil Solvik-Olsen (Frp) til NTB.

Naf mener økningen er et irritasjonsmoment for forbrukerne.

- På et tidspunkt da oljeprisen allerede er utrolig høy. Spesielt frustrerende er det for eiere av dieselbiler, som trodde at de kjøpte et rimeligere alternativ da de valgte diesel, sier informasjonsrådgiver Even Westerveld i NAF.

Dette betyr avgiftsøkningene:

Regjeringen foreslår å øke autodieselavgiften med 10 øre pr. liter:

** For en dieseldrevet personbil med et drivstofforbruk på 0,7 liter pr. mil og en årlig kjørelengde på 20 000 km vil forslaget gi en merkostnad på 175 kroner pr. år (inkludert mva. av avgiftsøkningen)

** For en lett, dieseldrevet lastebil med et drivstofforbruk på 2,0 liter pr. mil og en årlig kjørelengde på 50 000 km vil forslaget gi en merkostnad på 1 000 kroner pr. år.

** For en tung, dieseldrevet lastebil med et drivstofforbruk på 4,0 liter pr. mil og en årlig kjørelengde på 100 000 km vil forslaget gi en merkostnad på 4 000 kroner pr. år.

Regjeringen foreslår å øke bensinavgiften med 5 øre pr. liter:

For en bensindrevet personbil med et drivstofforbruk på 0,8 liter pr. mil og en årlig kjørelengde på 20 000 km vil forslaget gi en merkostnad på 100 kroner pr. år (inkludert mva. av avgiftsøkningen).

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder