Risikerer flere pengekrav etter «Helge Ingstad»-forliset

Sjøforsvaret risikerer krav om bergelønn etter «Helge Ingstad»-forliset, til tross for at fregatten, som koster minst fire milliarder kroner, har store skader.

  • Fredrik Kampevoll

Artikkelen er over ett år gammel

Etter at KNM «Helge Ingstad» kolliderte med «Sola TS», så hjalp flere slepebåter til med å manøvrere skipet inn på en grunne. Disse kan ha krav på bergelønn, ifølge Trond Solvang, som er leder for Nordisk institutt for sjørett ved Universitetet i Oslo.

Bergelønnen er en økonomisk belønning til de som deltar i en redningsaksjon til sjøs. Belønningen skal oppfordre andre skip til å bidra i en redningsaksjon, ved å gi dem en del av verdiene de bidrar til å berge.

les også

Fregattskroget er lite skadet: Slik skal KNM «Helge Ingstad» heves

– Det som er det springende punktet, er vilkåret om at havaristen skal være brakt i sikkerhet. For å spinne videre på dette, så kan det tenkes at KNM «Helge Ingstad» ble brakt i sikkerhet før Sjøforsvaret tok over bergingsoperasjonen. Dersom dette er tilfellet så kan de som berget båten ha krav på bergelønn ut fra verdien fregatten hadde før den sank enda dypere noen dager senere, sier Solvang.

Fra før er det kjent at heving og transport av fregatten kan koste minst 70 millioner kroner. Det har Sjøforsvaret bekreftet til VG.

Forsvarsdepartementet har også fått et krav på én million kroner fra Blom Fiskeoppdrett, viser et brev til departementet.

Oppdrettsselskapet begrunner kravet med at forurensningsfaren fra havaristedet gjorde at de måtte flytte 750 tonn ørret.

Her kan du ser hvor mye dypere KNM «Helge Ingstad» sank fra 12. til 13. november, etter at kablene som skulle sikre skipet røk:

– Ikke opplagt krav

Solvang beskriver situasjonen som uvanlig siden skip som er i ulykker vanligvis blir brakt i full sikkerhet.

les også

Slår alarm om mulig design-skandale på spanskbygd fregatt

– Derfor er det ikke noe opplagt krav på bergelønn i denne saken. Dersom de har krav på bergelønn blir det problematisk å utlede hva dette skal være, siden bergelønnen skal gjenspeile en viss andel av verdiene som ble berget.

Han sier at alternativet er assistansegodtgjørelse, som vil si at Forsvaret må betale et vederlag for bergingsjobben som ble gjort.

Her kan du se hvordan KNM «Helge Ingstad» ble fylt med vann etter kollisjonen:

Vurderer krav

Østensjø Rederi bidro med taubåtene Ajax, Tenax og Velox i bergingsaksjonen. Daglig leder for rederiet, Kenneth Walland, sier de for tiden gjør en vurdering på hvordan de vil håndtere eventuelle krav om bergelønn og assistansegodtgjørelse.

les også

Havarikommisjonen: «Helge Ingstad» trodde tankskipet var en terminal på land

Bergelønn har ikke vært en aktuell problemstilling for Forsvaret.

– Forsvaret har inngått kontrakter med sivile leverandører om bistand til hevingsaksjonen. Kontraktene regulerer leverandørenes vederlag. Bergelønn er derfor ikke en aktuell problemstilling, skriver pressevakt for Forsvaret, Sven H. Halvorsen.

Her kan du se hvordan ulykken trolig skjedde.

DYPT: Det er ikke av fregatten KNM «Helge Instad» som stikker over vannflaten. Foto: Paul S. Amundsen / VG

Måtte stenge oljefelt

Etter kollisjonen ble Stureterminalen stengt i morgentimene 8. november. Terminalen tar mot olje fra flere oljefelt i Nordsjøen og fem oljefelt ble stengt etter ulykken.

– At raffineriet på Stureterminalen måtte stenges i forbindelse med ulykken er juridisk interessant. Det er ikke utenkelig med et erstatningskrav for formuestapet fra stengingen, dersom det viser seg at uaktsomhet førte til ulykken, sier Solvang.

les også

Nyhetskommentar: Oppsiktsvekkende uklart trafikkbilde

Equinor, som eier Stureterminalen og oljefeltene som måtte stenge, ønsker ikke å spekulere i en erstatningssak etter ulykken.

– Stengingen var et føre var-tiltak, med utsatt, ikke tapt produksjon. Vil ikke gi noen vurderinger rundt økonomiske forhold i saken. Dette varte noen timer, like fullt opprettholdt vi våre markedsforpliktelser, presstalsperson for norsk sokkel i Equinor, Morten Eek.

«Sola TS», tankskipet som krasjet med KNM «Helge Ingstad» var leid inn av Equinor.

Mer om

  1. KNM «Helge Ingstad»
  2. Sjøforsvaret
  3. Trident Juncture

Flere artikler

  1. Nye tall: KNM «Helge Ingstad» kostet 4.316.962.611 kroner

  2. Tankskip og fregatt kolliderte: 20 mystiske minutter

  3. Politiet vurderer foretaksstraff etter «Helge Ingstad»-forliset

  4. Sjøforsvaret har vært om bord på KNM «Helge Ingstad»

  5. Gjenskaper natten da «KNM Helge Ingstad» krasjet

Fra andre aviser

  1. Håper på fregattheving neste uke

    Aftenposten
  2. – Fregatten tar inn masse vann og krenger mer og mer

    Aftenposten
  3. Dette skjedde. Dette skjer videre. Her er det vi vet om fregattulykken.

    Aftenposten
  4. Forsvaret montererer vannsperrer på fregattens søsterskip - spanske verftsansatte langer ut mot norske myndigheter

    Aftenposten
  5. Helge Ingstad-kollisjonen: Tre personer har fått status som mistenkte

    Aftenposten
  6. Krigsskipet, tankskipet og sjøtrafikksentralen får kritikk. Dette gikk galt da KNM Helge Ingstad kolliderte.

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no