VELGER ANNET: Stadig flere velger elbiler og ladbare hybrider når de skal kjøpe ny bil. Både av miljøhensyn og av hensyn til lommeboken. Her fra Frognerstranda på vei mot festningstunnelen i Oslo mandag kveld.

VELGER ANNET: Stadig flere velger elbiler og ladbare hybrider når de skal kjøpe ny bil. Både av miljøhensyn og av hensyn til lommeboken. Her fra Frognerstranda på vei mot festningstunnelen i Oslo mandag kveld. Foto: Frode Hansen VG

Salget av nye dieselbiler stuper

Diesel personbiler er ikke lenger poppis. I dag blir det for første gang midlertidig forbudt å kjøre diesel på kommunale veier i Oslo.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

Høyere avgifter og vanskeligere kjøreforhold for dieselbiler – og ikke minst svært gode betingelser for elbiler og ladbare hybrider – er tydeligvis noe folk har fått med seg.

I fjor var 31 prosent av alle nye personbiler som ble solgt i Norge en dieselbil, ned fra 41 prosent i 2015. Men i toppåret 2011 sto dieselbiler for hele 76 prosent av nybilsalget, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Og i Oslo er dieselbiler enda mindre ettertraktet. Her var hver fjerde nye personbil en dieselbil i fjor, ned fra 72 prosent i 2011 og 35 prosent i 2015.

Fra og med klokken seks tirsdag morgen gjelder et midlertidig kjøreforbud for alle dieseldrevne kjøretøy i store deler av Oslo.

Les mer: Dette må du vite om dieselforbudet

Les også: Dieselbil-forbudet vil vare til forurensningen går ned

– Heller datokjøring

OFV mener ikke at dieselforbud er riktig grep for å få ned forurensningen i hovedstaden.

– Her burde alle bidra og ta sin andel av belastningen. Man kunne for eksempel heller hatt datokjøring hvor siste nummer på registreringsskiltet avgjør om du kan kjøre – oddetall den ene dagen og partall den andre, sier OFV-direktør Øyvind Thorsen.

Les også: Her kan du kjøre – selv med dieselforbud

Fortsatt er det drøyt 122 000 personbiler hjemmehørende i Oslo med diesel på tanken. Av disse er 72 000 privateid, mens resten er registrert på firmaer.

En del av disse kan være leasede privatbiler. I tillegg kommer alle som bor utenfor byen men bruker dieselbilen sin til å pendle inn til hovedstaden.

Mange gamle bensinbiler slipper ut vel så mye NOx og partikler og virvler opp like mye veistøv som dieselbiler. Bensinbiler er ikke nødvendigvis bedre enn dieselbiler, sier Thorsen til VG.

Les mer: Oslo-luften dårligst i Europa

Politisk helomvending

Årsaken til at dieselbiler i noen år har vært avgiftsvinnere, er at de har lavere CO₂-utslipp.

Det var i 2007 at den rødgrønne regjeringen snudde opp ned på bilavgiftene for å stimulere til kjøp av biler med lavere CO₂-utslipp.

Les også: Bilåret 2016: Her er årets vinnere

– Regjeringen fremmer miljøvennlig atferd gjennom skatte- og avgiftssystemet og legger blant annet om bilavgiftene for å oppmuntre til kjøp av biler med lave CO₂-utslipp, uttalte daværende finansminister Kristin Halvorsen til Dagbladet den gang.

Tabben var imidlertid at politikerne ikke så at dieselbiler ville gi høyere lokale utslipp. I mellomtiden fulgte folk politikernes oppfordring; de kjøpte dieselbiler. Men en TØI-rapport fra 2011 viste at utslippet av den helseskadelige gassen NO2 økte på grunn av alle dieselbilene.

Dermed ble avgiftene på dieselbiler skrudd opp igjen.

Fortsatt kryr det av dieselbiler på norske veier. Tall fra OFV viser at de utgjør 48 prosent av alle personbilene i kongeriket og 43 prosent i Oslo. Til sammenligning var tallene nede i henholdsvis 19 og 16 prosent i 2006.

Husker du? Norge dømt for farlig høy luftforurensning

– Det paradoksale (med dieselforbudet i Oslo red.anm.) er at man nå må parkere en splitter ny Euro 6 diesel bil, men kan ta fram en gammel bensinbil fra 1980-tallet og kjøre så mye du vil. Det er ikke bra, hverken for miljøet eller klimaet, mener Thorsen.

Han understreker at OFV ikke er imot tiltak for å begrense forurensningen, men mener at Oslo har tatt feil grep.

Kjøpe bil? Dette bør du velge nå

SKODDEHAV: Kaldt vær og forurensing fører til at luft presses ned i skoddehavet over Oslo. Her fra Holmenkollbakken i januar 2013. Foto: Vegard Wivestad Grøtt NTB scanpix

Også NAF skeptisk

NAF mener dieselforbudet er et drastisk tiltak som får store konsekvenser for mange.

– Når du gjør noe så drastisk må det ha effekt på luften. Vi vil være veldig på for å evaluere og kreve innsyn i resultatene fra evalueringen. Skulle det vise seg å ikke gi noen effekt, vil vi nok styrke stemmebruken, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal.

Les også: De nye super-elbilene

Les også: Bilene som gir million-gevinst

Hun understreker at de, selv om de er skeptiske til forbudet, vil oppfordre alle til å la dieselbilen stå. Men hun savner gulroten.

– De har ikke gjort noen ting for å tilrettelegge. Vi savner den utstrakte hånden for å hjelpe folk til å komme seg på jobb. Når byrådet kommer med forbud burde hun også kommet med et tilbud samtidig – som ekstra busser og matebusser fra innfartsparkeringene.

Advarte i fjor: – Barn med astma må holde seg inne

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder