FLY FORBANNET: Overlege Mads Gilbert mener flyambulansekrisen kunne vært unngått, og at den nye operatøren må ta regningen. Her med et ambulansehelikopter i 2012. Foto: Terje Mortensen

Mads Gilbert om ambulanseflykrisen: – Vi kan ikke tåle det mye lenger

Luftambulansekrisen går inn i sin fjerde uke. – Det kan ikke vare. Det er ikke et argument at det ikke har kostet liv, sier overlege Mads Gilbert.

– Situasjonen er helt uforsvarlig og uholdbar. Denne krisen skulle aldri ha oppstått, nå har den vart i tre uker, sier Mads Gilbert.

Han er overlege ved Akuttmedisinsk avdeling ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN), Rødt-politiker i Tromsø og kjent fra TV-serien «113».

les også

Flyambulansekrisen kan koste over 15 millioner – usikkert hvem som må betale

Beredskapen for luftambulansetjenesten har vært svekket, særlig i Nord-Norge, siden Babcock SAA overtok driften av ambulansefly i Norge 1. juli. Trening for piloter skulle ta to uker, men nå har krisetiltakene for luftambulansetjenesten blitt forlenget flere ganger, sist til 3. august.

  • To jetfly med svensk besetning og base i Kirkenes og Bodø
  • Forsvarets ambulansehelikopter med base i Kirkenes
  • Et jetfly med medisinsk personale med base i Billund i Danmark, med forbehold om ledig kapasitet

– Det kan ikke være sånn at kriteriet for et vellykket operatørskifte er at ingen dør, sier Gilbert.

Han lister opp problemer som forsinkelser, ubehag, kødannelse, bruk av ekstraressurser og helsepersonell midt i sommerferien. Men de verste konsekvensene av dårlig beredskap merker man ikke før det går skeis.

– Hvis målestokken er at du må slenge et lik på bordet, har vi flyttet grensene for hva som er akseptabelt veldig langt.

Knut Haarvik, kommunikasjonsrådgiver i Luftambulansetjenesten, kjenner seg ikke igjen i Gilberts beskrivelse av situasjonen.

– Dette er en uttalelse som er useriøs, og den får stå for Gilberts regning.

les også

Kjell (67) sendt med Widerøe-fly alene etter alvorlig fallulykke – mener han burde fått ambulansefly

– Har holdt kjeft i over tre uker

Babcock, Luftambulansetjenesten og helseministeren har alle hatt to år på å planlegge overtagelsen, påpeker Gilbert.

– Nå har fagfolk i helsetjenesten, ikke minst i Nord-Norge, vært lojale og holdt kjeft over tre uker for å få til samarbeid med ny operatør. Når dette nå kan vare i ukevis, må vi si fra om at vi ikke kan akseptere det.

Gilbert har ikke uttalt seg om krisen før han gjør det nå, i VG og i et leserinnlegg i Nordlys. Denne uken er overlegen vært på vakt på Svalbard, og har selv kjent usikkerheten ved svekket beredskap.

les også

Senterpartiet: Babcock bør betale for ambulanseflykrisen

– Vi kan ikke tåle det mye lenger. Alle lokalsykehus og store sykehus har satt opp ekstra tiltak og vist stor tålmodighet overfor disse unngåelige problemene. De har overført pasienter, satt dem på vent, de har blitt fløyet i ambulansehelikopter, redningshelikopter og ambulansebil.

Haarvik i Luftambulansetjenesten mener tiltaksplanen virker.

– Alle pasienter som har hatt behov for hjelp har fått det. Dessverre har oppstartsutfordringene til ny operatør vart noe lengre enn det vi hadde sett for oss.

Haarvik mener det alltid har vært utfordringer med operatørbytter i ambulanseflytjenesten i Norge.

– Vi setter pris på at helsepersonell gjør sitt ytterste for å få til samarbeid med den nye operatøren i denne krevende innkjøringsperioden. De har bidratt til at tjenesten har fungert selv om det har vært krevede. Det skal de ha all ære for.

91 piloter fikk fortsette

Roger Solheim, mediekontakt i Babcock, gir minuttovertagelsen skylden for krisen. Den nye operatøren skulle være i drift klokken 00:01, 1. juli 2019. Selv ønsket Babcock en mykere overgang, men kom ikke frem til en løsning som både Lufttransport AS og pilotenes fagforening var enige i.

– Utfordringen for Babcock er at 91 piloter ønsket å fortsette og at alle de må gjennom en obligatorisk utsjekk på de nye flyene, sier han og fortsetter:

– Det tar lang tid fordi vi må trene pilotene etter hvert som de kommer på vakt. Vi sørget for at alle de kompetente pilotene fra Lufttransport fikk jobb i Babcock. Det regner vi med at også er Mads Gilberts foretrukne løsning.

Normalberedskap skulle vært på plass fra 1. juli, og forsinkelsene reiser spørsmål om anbudsprosessen, mener Gilbert.

– Tenk deg en legevaktlege i en kommune i Distrikts-Norge, som trenger ambulansefly for å få en pasient til sykehus. Legen kunne regne med at det kommer fly til avtalt tid, men nå må man ringe mange telefoner og improvisere.

En legevaktlege vil ta kontakt for å bestille ambulansefly på samme måte som før, mener Haarvik.

NY PÅ FLY: Babcock tok 1. juli over driften av norske ambulansefly etter Lufttransport. Foto: John Trygve Tollefsen / NTB scanpix

– Babcock må betale

Gilbert mener at bruk av andre helikoptre, fly og ambulansebiler svekker den nasjonale beredskapen.

– Det er altså nødvendig for regjeringen å innløse avtaler som er ment til å løse nasjonale krisetilstander, som bruk av militære helikopterressurser til sivile akuttoppgaver.

Haarvik i Luftambulansetjenesten er ikke enig.

– Dette er vanskelig å forstå at Gilbert kan mene. Ekstra tiltak har tvert om gjort at det periodevis aldri har vært så god beredskap.

les også

Forlenger kriseplan for ambulansefly

Luftambulansetjenesten har anslått at krisetiltak mens Babcock gjennomfører pilottrening kan koste 15 millioner kroner. Dette var før leie av ekstra fly og et militært helikopter, ble forlenget. Babcocks anbud var det billigste, men måtte se seg slått på kvalitet.

– Dette er gjort med fullt overlegg. Det hviler et stort og tungt ansvar på helseministeren og den sittende regjeringen. Hvis de våger seg på å få helseforetakene til å betale for det, da blir det storbråk. Babcock må betale, sier Gilbert.

Rettelse: I en tidligere versjon av denne saken sto det at Babcock ikke fikk gehør hos myndigheter eller Lufttransport AS for en annen løsning for operatørbytte. Det er feil. Roger Solheim, mediekontakt i Babcock, opplyser at problemet var at de ikke fant en løsning både Lufttransport AS og pilotenes fagforening kunne gå med på. Dette ble endret den 23. juli 2019, kl. 11.18.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder